وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

فهرست محتوا
وکیل پایه یک دادگستری چیست

وکیل دادگستری چیست و چه کسی را وکیل دادگستری می نامند؟ وکیل چه اختیاراتی دارد و به طور کلی تعهدات وی چیست؟ آیا می دانید وکیل پایه یک دادگستری چیست و در مورد وی و شرح وظایفش اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله قصد داریم تا در مورد بهترین وکلای دادگستری و وظایفی و تعهداتی که دارند با شما سخن بگوییم.

وکیل کیست؟

وکیل کسی است که از سوی موکل اختیاراتی به وی محول می گردد که به موجب آن می تواند امور مرتبط با موکل خود را که تنها خود وی صلاحیت انجام آن را دارد، را به جای موکلش انجام دهد. برای انجام هر گونه معامله و یا امور اداری لازم است وکالت از طریق سند رسمی و یا عادی تنظیم و واگذار گردد.

در صورتی که وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد، نمی توان توسط آن در دادگاه و یا دادسرا از جانب افراد حقوقی و یا حقیقی حاضر شد و امور مربوطه را انجام داد.

انواع وکیل

وکلا با توجه به تجربه و سابقه و حوزه فعالیتی که دارند انواع مختلفی دارند. از نظر صلاحیت رسیدگی و درجه اعتبار وکلا را می توان در دو گروه زیر قرار داد:

  • وکیل پایه یک دادگستری
  • کارآموز وکالت دادگستری

وکیل دادگستری چیست؟

وکیل دادگستری کسی است که در کانون وکلای دادگستری عضو بوده و دارای پروانه وکالت باشد. پاسخگویی به ادعاها و ارائه آنها در دادگاه، دفاع از حقوق موکل و … بخشی از وظایف بهترین وکیل دادگستری است. در حقیقت تنها وکیل دادگستری می تواند به جای موکل خود در مراجع ثبتی، قضایی، اداری و … برای دفاع از حقوق موکلش حضور یابد و با توجه به اختیاراتی که به وی داده شده از موکل خود دفاع کند.

وکالت وکیل پس از تنظیم وکالتنامه و با امضای آن شروع می شود و موکل ملزم به پرداخت هزینه هایی مانند هزینه آگهی، کارشناسی، دادرسی، تیپ، کپی، اوراقی که مورد استفاده قرار گرفته، هزینه تماس های تلفنی و … می باشد.

وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

برای اینکه فردی بتواند بهترین وکیل پایه یک گستری شود باید نخست در رشته های فقه، حقوق و مبانی حقوق اسلامی، تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس و یا بالاتر از آن به اتمام برساند. البته تحصیلات حوزه علمیه هم تراز با تحصیلات دانشگاهی نیز مورد قبول است.

برای آشنایی بیشتر با بهترین وکیل ملکی شیراز کلیک نمایید

 

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و با قبولی در آزمون کانون وکلای دادگستری که به صورت سالانه برگزار می شود، فرد می تواند به عنوان کارآموز وکالت فعالیت خود را در حرفه وکالت آغاز نماید. در نهایت با گذراندن 18 ماه کارآموزی و قبولی در آزمون های کتبی و شفاهی، در مراسم تحلیف و با ادای سوگند فرد متقاضی موفق به کسب عنوان وکیل پایه یک دادگستری خواهد شد.

وکیل پایه یک دادگستری چیست

وکالت به چه معنایی است؟

برای درک بهتر اینکه وکیل دادگستری چیست بهتر است در مورد وکالت نیز اطلاعاتی ارائه کنیم. بر اساس ماده 656 در قانون مدنی می توان گفت:

«وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.»

وکالت در حقیقت قراردادی بین وکیل و موکل است که با انعقاد آن هر دو طرف مسئولیت ها و وظایفی در قبال یکدیگر دارند. در یک جمله می توان گفت وکالت نوعی عقد بین وکیل و موکل است که در آن وکیل درخواست موکل را برای انجام امورات مختلف می پذیرد و تعهداتی برای طرفین ایجاد می گردد.

شکایت فروش مال غیر با قولنامه

هزینه دادرسی دعاوی ملکی

انواع وکالت کدام ها هستند؟

  1. وکیل انتخابی: اگر فرد حق انتخاب وکیل را داشته باشد و بتواند برای دفاع از حق خود در مراجع قضایی فردی را انتخاب و قرارداد وکالت با وی ببندد، به چنین وکیلی وکیل انتخابی می گویند. علت نامگذاری آن نیز به دلیل حق انتخاب فرد می باشد.
  2. وکیل تسخیری: در برخی از دعاوی کیفری، وجود بهترین وکیل امری لازم و ضروری است. اما ممکن است فرد از انتخاب وکیل خودداری کند و یا به دلیل عدم توانایی در پرداخت حق الزحمه نتواند برای خود وکیلی اختیار کند. در چنین شرایطی با صلاحدید و تشخیص دادگاه یکی از وکلای دادگستری به عنوان وکیل تسخیری و به صورت رایگان برای فرد برگزیده می شود. به چنین وکیلی وکیل تسخیری گفته می شود.
  3. وکیل معاضدتی: وکیل معاضدتی وکالت افرادی را به عهده می گیرد که توان گرفتن وکیل را ندارند. در دعاوی حقوقی به تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا و یا دادگاه، وکیلی برای دفاع از شخص معسر به صورت رایگان گرفته می شود.
  4. وکیل اتفاقی: ممکن است فردی که در رشته وکالت تحصیل نکرده باشد و اصلا در این حوزه فعالیت ندارد، برای دفاع از حقوق و مشکلات نزدیکان و بستگان خود درخواست حضور در دادگاه و دفاع نماید. در این صورت فرد متقاضی می تواند هزینه های مربوطه را پرداخت کرده و پس از انجام مراحل قانونی، به عنوان وکیل اتفاقی در دادگاه حضور یابد.
وکیل دادگستری چیست

تعهدات وکیل پایه یک دادگستری

یکی از مواردی که باید در پاسخ به سوال وکیل پایه یک دادگستری چیست باید بدانید تعهدات بهترین وکیل پایه یک دادگستری شیراز می باشد. پس از عقد قرارداد وکالت وکیل تعهداتی را در قبال موکل خود دارد که این تعهدات وکیل در برابر موکل عبارتند از:

  • وکیل مسئول خساراتی است که به موجب اقدامات وی متوجه موکل شود.
  • وکیل تنها مجاز است در چارچوب اختیاراتی که به وی داده شده عمل کند.
  • وکیل باید همواره در اقدامات و تصرفات خود، مصلحت موکل را در نظر بگیرد.
  • وکیل در صورتی می تواند کاری را به فرد دیگر واگذار کند که از حق توکیل برخوردار باشد.

وظایف وکیل پایه یک دادگستری چیست؟

تا به اینجای مقاله حتما پاسخ پرسش وکیل پایه یک دادگستری چیست را گرفته اید ولی آیا با وظایف وی نیز آشنا هستید؟ بهترین وکیل دادگستری با توجه به وکالتنامه ای که بین وی و موکل تنظیم می گردد، وظایفی را بر عهده می گیرد. ارائه موثرترین و بهترین راهکار حقوقی برای حل مشکل موکل و همچنین دفاع از منافع وی در مراجع قضایی از اصلی ترین وظایفی است که می توان برای وکیل ذکر کرد.

اگر بخواهیم وظایف وکیل پایه یک دادگستری را تیتروار بشماریم می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  1. در بسیاری از بهترین پرونده های حقوقی اقدام به موقع و سریع می تواند در موفقیت پرونده نقش مهمی ایفا نماید. بنابراین یکی از وظایف بهترین وکیل پایه یک دادگستری اقدام سریع و به موقع است.
  2. به جز مواقعی که نیازی به حضور وکیل نباشد، بهترین وکیل باید در تمامی جلسات دادرسی حضور یابد.
  3. ابلاغ حکم و اطلاع رسانی هر مرحله از پرونده، از وظایف دیگر یک وکیل خوب است. زیرا موکل حق دارد در جریان جزئیات دادرسی قرار بگیرد.
  4. وکیل موظف است در قبال هر مدرکی که موکل در اختیار وی قرار می دهد، رسید ارائه دهد.
  5. منافع موکل باید در اولویت کاری وکیل پایه یک دادگستری قرار بگیرد. وکیل خوب باید راه حلی کم هزینه و موثر پیشنهاد دهد.
  6. وکیل دادگستری خوب باید دارای بیان خوبی باشد تا بتواند به خوبی و بهترین نحو از موکل خود دفاع کند.
  7. وکیل موظف است برای حل پرونده با کمترین هزینه ممکن حتی با طرف مقابل موکل در دعوی مذاکره نماید.
  8. تنظیم شکواییه یا دادخواست، لوایح مربوطه و پیگیری پرونده از وظایف دیگری است که با تنظیم وکالت نامه بر عهده وکیل خواهد بود.
پیمایش به بالا
به بالا بروید