اثبات مالکیت با سند عادی * اسناد

فهرست محتوا
اثبات مالکیت با سند عادی

یکی از مشکلات شهروندان امروزی، اثبات مالکیت با سند عادی است. از آن جا که بسیاری از مردم امروز در این زمینه دچار مشکل شده اند، در این نوشته به بررسی این ابهامات می پردازیم. اثبات مبایعه نامه در مراجع قضایی با استفاده از روش های قانونی مختلفی انجام می گیرد. در این زمینه مشورت گرفتن از افراد حاذق و بهترین وکیل شیراز بسیار مفید بوده و نتایج سودمندی به همراه می آورد. برای رفع این قبیل مشکلات در ادامه اطلاعاتی را بررسی می کنیم.

تملک از چه راه هایی اثبات می شود؟

اثبات مالکیت زمین بدون سند یکی از دعاوی مربوط به حوزه حقوقی املاک است. در این خصوص ماده های قانونی های بسیار زیادی تصویب شده و برای این پرونده ها به کار می روند. برای اثبات تملک به چهار اصل اساسی توجه می شود. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. تملک از طریق ارث
  2. اخذ به شفعه
  3. عقود و تعهدات
  4. احیای اراضی موات

هر یک از روش های نام برده شده برای اثبات تملک یک منزل مسکونی یا واحد تجاری مورد توجه قرار می گیرند. در راستای اثبات مالکیت با سند عادی از بخش عقود و تعهدات استفاده می شود. قوانین مربوط به این حوزه در خصوص اثبات مالکیت مورد استفاده قرار می گیرند. در این جا به بند 2 قانون 140 مدنی پرداخته می شود.

تعاریف سند عادی

اثبات مالکیت با سند عادی با استفاده از برگه های مبایعه نامه ای که در بنگاه های مسکن و معاملات ثبت شده اند، انجام می گیرد. این قبیل اسناد در دفاتر تنظیم سند رسمی ثبت نشده اند و به همین خاطر برای اثبات مالکیت افراد را به دردسر می اندازند. انتقال مالکیت در کشور ما با استفاده از اسنادی که در این دفاتر رسمی و قانونی به امضای طرفین قرارداد می رسند، انجام می شود. در برخی موارد طرفین سند فروش یک ملک را به صورت توافقی در بنگاه ثبت می کنند. این اسناد در قانون اساسی کشور ما به عنوان سند عادی شناخته شده و رسمیتی ندارند.

همچنین بخوانید: توقف دستور فروش ملک مشاع

اثبات مالکیت زمین با سند عادی
اثبات مالکیت زمین بدون سند

دلایل اثبات مالکیت دعاوی املاک با سند عادی

در صورتی که در حوزه املاک با مشکل حقوقی رو به رو شدید باید از طریق دفاتر الکترونیکی قضایی برای طرح دعوی اقدام نمایید. این جا باید اسناد و مدارکی را برای اثبات مالکیت خود ارائه دهید. در ادامه برخی از دلایل اثبات مالکیت را بررسی می کنیم.

قراردادهای شفاهی و کتبی

اثبات مالکیت زمین بدون سند با ارائه قراردادهای شفاهی و کتبی که در خصوص ثبت مالکیت اراضی و املاک مورد نظر ثبت شده اند، امکان پذیر خواهد بود. این مدارک ضمیمه پرونده شما خواهند شد. شما باید اسناد مکتوب مربوط به املاک مورد نظر را به دادگاه ارائه دهید. با این روش شانس پیروزی شما افزایش پیدا می کند. در برخی موارد طرف مقابل ادعای جعل در مدارک و تردید سند مورد نظر کرده و آن را انکار می کند.

ادعای جعل و اثبات مالکیت با سند عادی

در صورتی که طرف مقابل اسنادی را مبنی بر مالکیت ملک مورد نظر ارائه کرد، شما می توانید با ادعای جعل در دادگاه از حق خود دفاع کنید. اثبات مالکیت با سند عادی با این روش نیز امکان پذیر خواهد بود. در این روش ادعا می شود که تمام یا قسمتی از سند ارائه شده جعلی بوده و ارزش قانونی ندارد. به این ترتیب شانس شما در دادگاه مورد نظر افزایش پیدا می کند.

ادعای انکار

در پروسه اثبات مالکیت زمین بدون سند، برخی از اسناد انکار می شوند. به طور مثال فردی می گوید که سند ارائه شده را امضا نکرده و نمی داند چه کسی آن را ثبت کرده است. اعلام بی اطلاعی از اسنادی که در دادگاه ارائه می شوند نیز شانسی دوباره برای اثبات مالکیت به مالک واقعی می دهد.

همچنین بخوانید : فروش مال غیر با قولنامه

ادعای تردید

این ادعا نیز در برخی از پرونده های حقوقی مورد توجه قاضی پرونده قرار می گیرد. البته استفاده از این راهکارها در برخی موارد نادر امکان پذیر است. به طور مثال پس از فوت فردی، ورثه او ادعا می کنند که ممکن است، اسناد ثبت شده توسط متوفی قانونی نباشند. به عبارت بهتر فرد مورد نظر سند را امضا نکرده است و در آن تردید وجود دارد.

اثبات مالکیت با سند عادی
اثبات مالکیت با سند عادی

اثبات مالکیت با سند عادی و مراجعه به کارشناسان حوزه املاک

در صورتی که موارد نام برده شده در جریان اثبات مالکیت با سند عادی کفایت نکردند، باید از نظرات کارشناسان این حوزه در دادگاه های مربوطه استفاده شود. این کارشناسان روش های به خصوصی برای اثبات مالکیت افراد دارند. هر یک از فرایند کارشناسی اسناد توسط این افراد حاذق در جلسات دادگاه به اطلاع طرفین دعوی رسیده و قاضی پرونده با بررسی نظرات کارشناسان مربوطه نتیجه را اعلام خواهد کرد. کارشناسان تشخیص خط در این حوزه دخالت می کنند و خطوط درج شده در سند را با خط طرفین دعوی مقایسه می کنند. این کارشناسان امضای هر یک از طرفین را نیز بررسی می کنند.

در این حوزه برخی اصطلاحات نیز مورد توجه کارشناسان حقوقی ملکی شیراز قرار می گیرند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

مالکیت قهری و قراردادی

اثبات مالکیت زمین بدون سند با استفاده از روش های فوق در چند جلسه دادگاه انجام می گیرد. در این حوزه نوع مالکیت افراد نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مالکیت در این پرونده ها در دو بخش قراردادی و قهری مورد توجه قرار می گیرد.

در مالکیت قهری هیچ قراردادی بین طرفین امضا نمی شود؛ فرد مورد نظر پس از فوت کسی مالک شناخته شده و از او ارث می برد. در مالکیت قراردادی پیروی مبایعه نامه های امضا شده بین طرفین، مالکیت ملک مورد نظر اثبات می شود.

جمع بندی نهایی

در این بخش به بررسی یک مسئله اساسی در دادگاه های حقوقی حوزه املاک پرداختیم. مسئله مالکیت از دعاوی مالی مهم و پر شمار کشور ما به شمار می روند. رسیدگی به این دعاوی پیچیدگی های خاص خود را دارد. در این خصوص استفاده از نظرات کارشناسان حقوقی و وکلای باتجربه به شما کمک می کند که با استفاده از راه حل های قانونی از حقوق خود در این دادگاه ها دفاع کنید. در این مطلب به برخی از اصطلاحاتی که در روند قانونی رسیدگی به این املاک مطرح می شوند نیز پرداختیم.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید