طلاق در دوران عقد از طرف مرد * زن * باکره بودن دختر

فهرست محتوا
طلاق در دوران عقد و باکره بودن دختر

همان طور که همه می دانیم معمولا هر زن و مردی که در شرف آغاز زندگی مشترک هستند شیرینی و اشتیاق خاصی را تجربه می کنند. آنها برای تشکیل خانواده ای کامل و مشترک لحظه شماری می کنند. اما همیشه هم چنین نیست و گاهی اوقات اوضاع بر وفق مراد پیش نمی رود. با این گزارش از سایت بهترین وکیل شیراز قصد داریم در رابطه با شرایط طلاق در دوران عقد و نامزدی از طرف مرد یا زن و باکره بودن دختر صحبت کنیم.

در برخی موارد دیده شده است که به دلایل مختلف اختلافاتی بین زوجین به وجود می آید و روز به روز هم این اختلافات شدت بیشتری می یابند. در نهایت ممکن است اختلافات به قدری ریشه ای باشند که زوجین را وادار به جدایی کنند. هر کدام از زوجین که عامل این مشکلات باشد، طرف مقابل وی می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق یک طرفه نماید. حال آنکه این شرایط می تواند در دوران عقد و قبل از شروع زندگی مشترک اتفاق بیفتد.

طلاق در دوران عقد و انواع آن

انواع طلاق در دوران نامزدی به شرح زیر می باشد:

  1. طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد
  2. طلاق در دوران عقد از طرف مرد
  3. طلاق در دوران عقد از طرف زن

1. طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد و شرایط آن

در قانون طلاق توافقی زوجین بر روی حقوقی که زن دارد توافق می کنند. اگر مرد از تمکن مالی برخوردار باشد با پرداخت حق و حقوق زن توافق حاصل می شود. در غیر این صورت به صورت توافقی باید تمام و یا قسمتی از مهریه از جانب زن بخشیده شود.

در صورت طلاق در دوران عقد و باکره بودن دختر، مرد باید نصف مهریه را بپردازد. به عبارت دیگر زوجه در صورت درخواست طلاق در دوران عقد و به شرط باکره بودن تنها می تواند نصف مهریه را مطالبه نماید. علاوه بر این اجرت المثل و نفقه نیز در این شرایط شامل حال زن نخواهد شد.

شرایط طلاق در دوران عقد

2. طلاق در دوران عقد از طرف مرد و شرایط آن

اگر مرد تصمیم به طلاق بگیرد الزاما باید تمام حقوق مالی زوجه را پذیرفته و پرداخت نماید تا بتواند از همسر خود طلاق بگیرد. به عبارت دقیق تر در صورت باکره بودن زن، مرد باید نصف مبلغ مهریه را پرداخت نماید. ولی بر اساس قانون مطالبه مهریه در صورتی که زوجین در زمان عقد رابطه زناشویی داشته باشند، مرد موظف خواهد بود تمام مهریه را به زن بپردازد.

در طلاق در دوران عقد از طرف مرد در صورتی که در زمان عقد، مرد شرط تصنیف اموال را امضاء کرده باشد، قانونا باید نصف تمام مالی را که پس از عقد به دست آورده را به زن بدهد. لازم به ذکر است مرد در صورت اثبات سوء رفتار زن به عنوان تنها دلیل جدایی، می تواند مانع از اجرای شرط تصنیف اموال گردد. در ادامه برای جاری شدن صیغه طلاق در مورد طلاق در دوران عقد از طرف مرد، زوج باید از دادگاه تاییدیه و گواهی عدم سازش را دریافت نماید.

3. طلاق در دوران عقد از طرف زن و شرایط آن

قانون اساسی ایران حق طلاق را به مرد می دهد و به عبارتی طلاق در دوران عقد از طرف مرد می تواند بدون هیچ گونه دلیل خاصی مطرح گردد و حتی به نتیجه برسد. در مورد سریع ترین راه طلاق توافقی نیز همان طور که از نامش پیدا است مراحل طلاق و جدایی با توجه به توافق زوجین انجام می گیرد. اما در مورد طلاق در دوران عقد از طرف زن، زن باید برای این درخواست خود دلیل و مدرک داشته باشد. در حالت کلی دادگاه تنها در صورتی با درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن موافقت خواهد نمود که زن بتواند دلیل قابل قبولی ارائه دهد.

برخی از دلایل قابل قبولی که زن می تواند برای درخواست طلاق خود در دوران عقد به دادگاه ارائه دهد عبارتند از:

  1. شرط های 12 گانه عقد برقرار باشد.
  2. مرد به بیماری هایی مبتلاء باشد که احتمال آسیب رساندن به جسم و روان زن وجود داشته باشد مانند بیماری جزام.
  3. زوج رفتارهای نامناسب با زوجه داشته و وی را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
  4. زوج به مدت 6 ماه به صورت مستمر و یا 9 ماه متوالی غیبت داشته باشد. در این صورت می توانید اقدام به طلاق غیابی از طرف زن کنید.
  5. اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر که احتمال آسیب دیدن زوجه باشد.
  6. زندانی شدن زوج بیش از 5 سال
درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن

طلاق در دوران عقد از طرف زن و چگونگی تعلق مهریه

در مواردی که درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن مطرح شود، برای رضایت مرد به طلاق، زن می تواند تمام و یا بخشی از مهریه خود را ببخشد که به این عمل ابرا مهریه در قبال حق طلاق می گویند. حتی ممکن است زوجه با پرداخت مالی علاوه بر مبلغ مهریه سعی در جلب رضایت زوج برای طلاق داشته باشد. طلاق در دوران عقد و باکره بودن دختر از نوع بائن می باشد. به طوری که زوج دیگر بعد از جدایی نمی تواند به زوجه رجوع نماید. به طور کلی مشورت با وکلای حوزه دعاوی مهریه در شیراز می تواند کمک زیادی به حل این مشکلات نماید.

طلاق در دوران عقد و باکره بودن دختر

در مواقعی که در زمان عقد مسئله جدایی اتفاق بیفتد در صورتی که زن باکره باشد و بتوان آن را در دادگاه اثبات نمود، زن نیمی از مهریه را می تواند مطالبه نماید. در این صورت زن باکره می تواند پس از جدایی با مراجعه به ثبت احوال و ارائه مدارک لازم، درخواست شناسنامه جدید نماید تا در آن نام همسر از شناسنامه حذف گردد.

آیا برای طلاق در دوران عقد گواهی پزشکی قانونی لازم است؟

تنها در صورتی نیاز به ارائه گواهی پزشکی قانونی است که زوجه بخواهد باکره گی خود را اثبات کند. در این صورت دادگاه زوجه را برای دریافت گواهی سلامت به پزشکی قانونی معرفی خواهد کرد. بهتر است اشاره کنیم که در صورت عدم باکره گی زوجه، ارائه گواهی عدم بارداری به منظور جاری شدن صیغه طلاق الزامی است.

طلاق در دوران عقد و پیامدها و تبعات ناشی از آن

ممکن است فکر کنید در دوران عقد به دلیل نبود فرزند، طلاق راحت تر انجام می شود و مشکلات کمتری پیش رو خواهد بود و به کمک بهترین وکیل طلاق در شیراز نیاز نخواهید داشت. ولی در اصل طلاق در این دوران نیز نمی تواند امری ساده باشد. در حقیقت طلاق در دوران عقد می تواند آسیب های روحی و روانی بیشتری برای زوجین به دنبال داشته باشد.

زوجینی که در دوران عقد طلاق می گیرند به دلیل این که هنوز نتوانسته اند زیر یک سقف زندگی کنند و همچنین هیچ تجربه ای از زندگی مشترک ندارند دچار مشکلات و آسیب های روانی مختلفی می شوند. افسردگی پس از شکست عشقی، وسواس های احتمالی، احساس گناهی که به دلیل انتخاب اشتباه ایجاد می گردد، سرزنش های اطرافیان، بدبینی و … تنها بخشی از این آسیب های روانی هستند که می توانند موجب ایجاد ترس پس از جدایی شوند.

بروز چنین مشکلاتی در حالت کلی ازدواج مجدد را برای زوجین سخت تر خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موارد بهتر است قبل از عقد و انتخاب همسر نهایت دقت را داشته باشید تا نه تنها گریبان گیر چنین مشکلاتی نشوید بلکه بتوانید نیمه گمشده خود را نیز پیدا کنید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید