قانون جدید مهریه 14 سکه و مطالبه مهریه 1403

فهرست محتوا
قانون جدید مهریه

ازدواج بهترین و زیباترین تصمیمی است که یک نفر می گیرد و به موجب آن یک زن و مرد با همدیگر زندگی می کنند تا به آرامش برسند. زمان خواندن خطبه عقد، زوج و زوجه از حق و حقوقی برخوردار می شوند که این باعث می شود هر کدام نسبت به دیگری وظایفی بر عهده داشته باشد. یکی از بزرگ ترین وظایف مرد پرداخت مهریه همسرش می باشد و حق زوجه دریافت مهریه است. در این مقاله از بهترین وکیل شیراز قصد داریم درباره قانون جدید مهریه و قوانین جدید مطالبه مهریه صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

قوانین جدید مطالبه مهریه از چه سالی رسمی شده است؟

تا قبل از سال نود و یک زمانی که زوجه مهریه خود را مطالبه می کرد زوج موظف بود آنچه را که در عقدنامه امضا کرده است را به طور کامل بپردازد. اگر این کار را انجام نمی داد زن می توانست حکم جلب مرد را بگیرد و او را زندانی کند. اما از سال نود و یک به بعد تغییراتی در این روند ایجاد شد و از قوانین جدید مطالبه مهریه استفاده شد.

قوانین جدید مطالبه مهریه

طبق قوانین جدید مطالبه مهریه تغییراتی در مطالبه مهریه به وجود آمده است که این تغییرات عبارتند از:

1 ) قسطی شدن مهریه

یکی از تغییراتی که در قوانین مهریه به وجود آمده است، ادعای قسطی شدن مهریه است. البته باید گفت که قسطی شدن مهریه از زمان های قدیم نیز وجود داشته است. اما امروزه جدی تر به آن رسیدگی می شود. ادعای اعسار باعث می شود زوج مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند.

2 ) تعیین کردن حداقل صد و ده سکه

در ابتدا که این قانون جدید مهریه وضع شد مردم تصور می کردند که یک زن تنها می تواند صد و ده سکه مهر خود بکند. اما این تصور کاملا اشتباه است. باید گفت که این قانون بدین گونه است که مرد تا زمانی که صد و ده سکه را پرداخت نکرده است امکان بازداشت او وجود دارد. و اگر مهریه زوجه بیشتر از صد و ده سکه باشد و مرد توان مالی پرداخت آن را داشته باشد، باید آن را پرداخت کند اما بیشتر از صد و ده سکه حبس و زندانی ندارد.

3 ) درخواست مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی دیگر از قوانین مطالبه مهریه، درخواست از طریق اجرای ثبت می باشد. با افزایش درخواست طلاق در دوران عقد و مهریه و شلوغ شدن دادگاه ها، قوانین جدید مربوط به مهریه صادر شد. به این گونه که زوجه مطالبه مهریه خود را از طریق اداره ثبت باید انجام دهد. این کار با مزیت های زیادی همراه بود که یکی از آن ها خلوت تر شدن دادگاه ها و مزیت دیگر این بود که باعث افزایش سرعت رسیدگی و مطالبه مهریه و پرداخت آن از طریق زوج شد.

البته قابل ذکر است که این قانون جدید عیبی نیز به همراه دارد که آن هم پرداخت هزینه های بالای دادرسی در اداره ثبت می باشد. البته با گذشت زمان قوانین باز هم تغییر کرد و تصویب شد که زوجه نمی تواند همه مهریه خود را از اداره ثبت مطالبه کند. بلکه باید بخشی از آن را از طریق دادگاه و بخشی دیگر را از طریق اداره ثبت درخواست کند. این قانون جدید مهریه به دلیل افزایش بیش از اندازه قیمت طلا تصویب شد تا زوجه همه مهریه خود را به صورت یک جا مطالبه نکند.

قوانین جدید مطالبه مهریه
قانون جدید مهریه

4 ) قانون جدید مهریه 14 سکه

یکی دیگر از قوانین جدید مطالبه مهریه که به تازگی در مجلس شورای اسلامی بیان شده است، تعیین سقف سکه تا 14عدد می باشد. طبق قانون جدید مهریه 14 سکه، افراد نمی توانند بیشتر از چهارده سکه مهر کنند. مگر اینکه با بیشتر شدن تعداد سکه ها از چهارده عدد، مالیات آن را پرداخت کنند. گفته می شود با اینکه این قانون مورد اعتراض فراکسیون زنان قرار گرفته است اما در حال تصویب می باشد. یکی دیگر از قوانین جدید مطالبه مهریه که به تازگی در مجلس بیان شده است این است که اصطلاح عندالمطالبه از سند ازدواج برداشته شده و عندالستطاعه (یعنی تا زمانی که زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد زوجه نمی تواند آن را وصول کند) به آن اضافه شده است.

تفاوت مهریه عندالمطالبه با عندالاستطاعه

تفاوت اصلی قانون جدید مهریه عندالمطالبه با مهریه عندالاستطاعه در این است که در عندالمطالبه مرد به پرداخت مهریه محکوم می شود و باید آن را پرداخت کند. اما در عندالاستطاعه باید ثابت شود که مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد. عندالاستطاعه قیدی است که در زمان عقد در سند ازدواج درج می شود و طبق آن تا زمانی که زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زوجه نمی تواند آن را وصول کند.

دادخواست اعسار در مهریه چیست؟

دادخواست اعسار مهریه به دادخواستی می گویند که توسط مرد به دادگاه تقدیم می شود و مرد باید ثابت کند که توانایی پرداخت مهریه را به صورت یک جا ندارد. بنابراین اگر این دادخواست از طرف دادگاه پذیرفته شود مرد باید مهریه را به صورت قسطی بپردازد.

قانون جدید مهریه
قوانین جدید مطالبه مهریه

حال یا مدت دار بودن مهریه چیست؟

مهریه می تواند به دو صورت حال یا مدت دار باشد اگر مهریه حال باشد زوجه حق دارد بلافاصله بعد از عقد کردن آن را درخواست کند و حتی از تمکین نیز خودداری کند. اما اگر مهریه زوجه به صورت مدت دار باشد زن باید تمکین کرده و می تواند نفقه نیز دریافت کند. توجه داشته باشید که در عقد موقت میان زوج و زوجه باید مهریه ای تعیین شود اما در عقد دائم می توان مهریه ای تعیین نکرد.

 

طبق قوانین مطالبه مهریه، مرد چقدر زمان برای پرداخت مهریه دارد؟

طبق قانون جدید مطالبه مهریه زمانی که زوجه از طریق دادگاه مهریه خود را به اجرا می گذارد یک اجرائیه از طرف دادگاه برای مرد ارسال می شود و مرد تا یک ماه فرصت دارد که صد و ده سکه را پرداخت کند. چنانچه زوج توان پرداخت آن را به صورت یک جا نداشته باشد باید در مدت یک ماه یک دادخواست اعسار به دادگاه بدهد. در غیر این صورت زن می تواند درخواست حکم جلب مرد را از دادگاه داشته باشد. اگر مرد درخواست اعسار به دادگاه کند و پذیرفته شود باید اقساط مهریه را مرتب بپردازد. چنانچه سه قسط عقب بیفتد، زن می تواند حکم جلب مرد را از دادگاه بگیرد.

در ادامه بخوانید : قانون جدید طلاق توافقی 1401

قانون جدید مدت زمان زندان برای مهریه چقدر است؟

طبق قوانین جدید مطالبه مهریه باید اقساط عقب افتاده مهریه پرداخت شود تا مرد از زندان آزاد شود. با توجه به اینکه امروزه قیمت سکه افزایش زیادی پیدا کرده است بنابراین دادگاه سعی می کند اقساط مهریه را طبق توان پرداخت زوج تعیین کند.

قانون جدید جلب کردن زوج بابت مطالبه مهریه

طبق قوانین جدید مطالبه مهریه زمانی که زوجه مهریه خود را از همسرش مطالبه کند (خواه مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت باشد یا دادگاه) مرد باید آن را پرداخت کند. چنانچه مرد از پرداخت مهریه خودداری کند حکم جلب او صادر می شود. همچنین اگر طبق نظر دادگاه مرد مکلف به پرداخت مهریه به صورت قسطی شده باشد. و از پرداخت اقساط مهریه نیز خودداری کند، حکم جلب او صادر می شود. جهت مشاوره حقوقی با وکیل مهریه در شیراز با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید