سریعترین راه طلاق توافقی فوری در ایران

فهرست محتوا
سریعترین راه طلاق توافقی

اگر زوجین بنا به دلایل مختلف نخواهند با یکدیگر به زندگی مشترک ادامه دهند می توانند با توافق از یکدیگر جدا شوند. توافق می تواند در خصوص مهریه نفقه جهیزیه حضانت و ملاقات فرزندان مشترک انجام شود که از نظر دادگاه محترم و قابل قبول است. در این مطلب شرایط و مراحل طلاق توافقی و سریعترین راه طلاق توافقی در ایران اشاره می کنیم تا با اطلاع کامل از شرایط آن برای طلاق توافقی اقدام نمایید.

طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

به طور کلی در طلاق توافقی زوجین بنا به هر دلیلی که میان آنها وجود دارد به این نتیجه میرسند که با یکدیگر تفاهم لازم را ندارند و می خواهند از یکدیگر جدا شوند، زوجین باید قبل از طلاق درباره حضانت مسائل حقوقی و مهریه با یکدیگر گفتگو کرد و با شان و نظر خود را به دادگاه ابلاغ کند.

شرایط خاصی برای سریعترین راه طلاق توافقی وجود ندارد و تنها درک طرفین از جدایی کافی خواهد بود. البته همانطور که گفته شد تعیین تکلیف مسائل مالی و حضانت فرزندان در توافقات الزامی است و دادگاه به آن احترام می گذارد. طبقه خدمات جدید در ابتدا باید دادخواست خود را ثبت کنید اما نیاز به گواهی مرکز غربالگری و مشاوره خانواده نیست.

مراحل قانونی جدایی توافقی

هر مسئله یا مورد قانونی نیاز دارد مراحلی را طی کند تا به هدف تعیین شده برسد. درباره جدایی توافقی نیز مراحل قانونی وجود دارد که هر کدام از طرفین مسئول هستند آن را طی کنند در ادامه به طور جزئی تر درباره مراحل قانونی آن صحبت میکنیم:

سریعترین راه طلاق توافقی
سریعترین راه طلاق توافقی فوری
  • از ابتدای آذر سال ۱۳۹۷ انجام مشاوره و روانشناسی در مراکز بهزیستی و غربالگری الزامی شد در این فرآیند ابتدا زوجین می بایست از طریق سامانه تصمیم و مراجعه حضوری به مراکز روانشناسی درخواست مشاوره طلاق بودند و بعد از آن با معرفی مشاور باید ۵ جلسه مشاوره بگذرانند.

اما در این بین راه هایی وجود دارد که بدون جلسات روانشناسی نیز میتوان برای طلاق توافقی اقدام نمایید. بدین منظور از کارشناسان و بهترین وکلای طلاق در شیراز میتوانید مشاوره دریافت کنید.

  • اگر در جلسات روانشناسی شرکت کردید و روانشناس تشخیص داد که ادامه زندگی به صلاح زوجین نیست. گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می گردد. لازم به ذکر است که حداقل زمان مشاوره برای طلاق توافقی پنج جلسه است. مدت زمان مورد نیاز برای این پروسه ۴۵روز است و پس از آن گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می گردد.
  • بعد از آن هر کدام از زوجین با داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق میتواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق خود را مطرح کنند. بعد از انجام ثبت دادخواست، بنا به محل زندگی زوجین به شعبه و دادگاه صالح ارجاع داده می‌شوند.
  • پس از صدور گواهی عدم امکان سازش هر کدام از زوجین سه ماه فرصت دارند تا با مراجعه به دفاتر طلاق مراحل طلاق توافقی را انجام دهند و رای را در شناسنامه اجرا کنند.

فرایند طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟

طبق مراحلی که در آن قسمت قبل گفتیم جلسات مشاوره حداقل ۴۵ روز زمان میبرد، تعداد جلسات نیز بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. بعد از انجام مشاوره و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق انجام مراحل اداری و قانونی هر کدام از زوجین سه ماه فرصت دارند و به دفاتر رسمی برای ثبت طلاق مراجعه کنند.

زمان مورد نیاز به هر کدام از زوجین بستگی دارد. برای جدایی توافقی در صورتی که مشاوره شما جلسات کمتر را تشخیص دهد می توانید سریعتر برای طلاق توافقی اقدام کنید. برای بسیاری از افراد مدت زمان چند ماهه غیرقابل تصور و سخت است. بدین ترتیب میتوانند از راه دوم جدایی توافقی وارد شوند که در ادامه آن را بیان میکنیم.

سریع ترین راه طلاق توافقی

وکلا از دیرباز وظیفه داشتند از موکل خود دفاع کند بدین ترتیب وکلا برای طلاق غیابی توافقی نیز می تواند به افراد کمک کنند. روش دوم جدایی توافقی کمک خواستن از یک وکیل خانواده در شیراز در این زمینه است. با همراهی و همکاری یک وکیل سریعترین راه طلاق توافقی را می پیمایید.

سریعترین راه طلاق توافقی
سریعترین راه طلاق توافقی

جالب است بدانید که با همکاری بهترین وکیل شیراز مراحل ثبت طلاق به سرعت انجام می گیرد و این زمان به بازه ۲۰ تا ۳۰ روزه تبدیل می شود. می توانید اهمیت همراهی یک وکیل توانا را دریابید که چگونه بازی چند ماهه تبدیل به پروسه‌ای ۲۰ روزه میشود. در این زمان تمام امور به عهده وکیل سپرده می‌شود و تنها برای امضای توافقنامه باید مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید: بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۱

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی باید یک سری مدارک مهم را به همراه داشته باشید . این مدارک شامل شناسنامه طرفین به همراه کارت ملی و کد ملی و نامه محضری ازدواج می باشد. برای طلاق در دوران عقد از طرف مرد یا زن، اگر به عقدنامه دسترسی ندارید لازم است یک نسخه کپی را از محضری که عقد در آنجا ثبت شده است تهیه کنید.

از جمله دیگر مدارک لازم انواع طلاق شرط عدم بارداری زوجه می باشد. این گواهی توسط آزمایشگاه ذی صلاح تایید می شود و نتیجه آزمایش باید به دادگاه ارائه شود.

نکات مهم جدایی توافقی

  • اگر یک مورد از موارد مندرج در فرم توافق زوجین رضایت طرفین را دارا نباشد جدایی توافقی صورت نمی گیرد.
  • در صورتی که حق اعتراض و فرجام خواهی در فرم توافق ثابت نشده باشد باید ۴۴ روز زمان از از صدور دادنامه سپری شود. تا قابلیت اجرای رای وجود داشته باشد. اما بدیهی است که در صورت اعتراض در این مدت دادنامه طلاق باطل است.
  • در صورتی که زوجه از همسر خود وکالتنامه مبتنی بر طلاق داشته باشد می تواند برای طلاق اقدام کند البته شرط قابل توکیل به غیر بودن در وکالتنامه باید لحاظ شده باشد در غیر این صورت وکالت نامه اعتبار قانونی ندارد.
  • اگر زوجه در هنگام جدایی توافقی مهریه خود را بخشیده باشد باید در رای دادگاه آن را ذکر کند. در غیر اینصورت زوجه در زمان عده می تواند برای دریافت مهریه خود به دادگاه مراجعه نماید.
  • چنانچه زوجه در هنگام طلاق باکره باشد مهریه ای که به او تعلق میگیرد نصف خواهد بود. در هنگام ازدواج دوم نیز میتواند اسم همسر اول را از شناسنامه پاک کند.
  • اگر خانم به در دفتر اسناد به صورت محضری مهریه خودش را ابراء کرده باشد (ابرا مهریه در قبال حق طلاق)، در زمان عده نیز زن میتواند مهریه خودش را بر اجرا بگذارد.
  • اگر زن در زمان عده به مهریه خود رجوع کند، در صورت طلاق توافقی، آقا می تواند از طلاق رجوع کرده و همسر خود را طلاق ندهد.

هزینه جدایی توافقی

بسته به اینکه از کدام روش برای سریعترین راه طلاق توافقی اقدام میکنید ممکن است هزینه های متفاوتی را متقبل شوید. اما وکلای توانا و با تجربه با کاهش دادن زمان پروسه طلاق هزینه بیشتری به نسبت روش چند ماهه جدایی توافقی در بر دارند. به طور کلی در صورت وکالت زوجین بسته به محل زندگی و دادگاه و هزینه طلاق مجموعه ۸ میلیون تومان هزینه دارد. هزینه طلاق توافقی شامل هزینه دادرسی آزمایشگاه و سایر هزینه ها است از دو طرف دریافت می شود.

در صورتی که یکی از زوجین وکالت دهد ۴ میلیون تومان هزینه جدایی توافقی خواهد بود همچنین لازم به ذکر است که هزینه های فوق شامل هزینه محضر برای انجام صیغه طلاق نمی باشد.

پیمایش به بالا
به بالا بروید