بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403 * قانون

فهرست محتوا
بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403

بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403 از شرایط جدید طلاق خبر می دهد. طلاق به درخواست مرد معمولاً مراحل قانونی ساده تری نسبت به طلاق به درخواست زن دارد، اگر هر دو طرف رابطه تصمیم به طلاق داشته باشند و آن را بهترین راه حل بدانند، طلاق با رضایت طرفین است. طلاق توافقی بین طرفین طبق قانون خانواده مصوب سال 91 انجام می شود.

بر اساس ماده 25 قانون حمایت از خانواده، در صورتی که زوجین تقاضای طلاق کنند، دادگاه موضوع را به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع می دهد. در صورتی که زوجین پس از گفتگو در مرکز مشاوره خانواده از طلاق منصرف نشوند، مرکز مشاوره خانواده با ذکر نکات عدم سازش، موضوع را برای تصمیم گیری و حکم قطعی به دادگاه منتقل می کند.

طلاق قبل از بخشنامه جدید طلاق توافقی

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که برای طلاق چه اقداماتی باید انجام داد؟ قبل از بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403 تمام جدایی های توافقی و غیر توافقی باید به مراکز داوری ارجاع می شد، تا اینکه قانون طلاق جدید توافقی برای حمایت از خانواده تصویب شد. زمان ثابت کرد که این داوری تاثیر مثبتی در سازش بین زن و شوهر ندارد، و نیاز به یک نهاد کارشناسی بود. بنابراین طلاق توافقی مشروط به مراجعه به مراکز مشاوره قبل از طلاق است.

از این رو بخشنامه ای در سال 97 از سوی قوه قضائیه صادر شده است، که در آن پیشخوان های الکترونیکی قضایی بدون اخذ گواهی از مرکز غربالگری و یا مراکز مشاوره خانواده حق ارائه دادخواست طلاق را ندارند.

بخشنامه جدید طلاق چیست؟

قانون طلاق جدید توافقی 1403 دستخوش تغییرات اساسی و مهمی شد. روند طلاق توافقی طولانی تر و دشوارتر از قبل شده است. دلیل این امر اجباری بودن حضور زوجین در بسیاری از جلسات مشاوره خارج از دادگاه قبل از طلاق است. این جلسات مشاوره برای اخذ گواهی عدم سازش طرفین و به عبارتی گواهی عدم انصراف از طلاق است و قبل از صدور آن، با افراد بحث می شود تا بتوانند مشکلات زناشویی خود را برطرف نمایند.

قانون جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲

پس از این جلسات در صورتی که زوجین مصمم به طلاق شوند، گواهی عدم سازش صادر می شود. البته باید بدانید که اصولاً گواهی عدم سازش افراد با گواهی عدم انصراف از طلاق تفاوت دارد. پس از حضور زوجین در جلسات مشاوره اجباری و در صورت عدم موافقت زوجین، گواهی عدم انصراف طلاق از طریق واحد مشاوره صادر می شود. اما گواهی عدم امکان سازش از طریق دادگاه خانواده و برای ثبت طلاق در اداره ثبت احوال صادر می شود.

همچنین بخوانید: قانون جدید مهریه

بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی، طرفین سه ماه فرصت دارند به دفاتر طلاق مراجعه و با این گواهی طلاق را ثبت کند. بنابراین باید گفت که گواهی عدم امکان سازش در مرحله نهایی و در دادگاه قضایی صادر می شود. تکلیف زوجه برای طلاق در صورت اعتراض زوج، قوانین متفاوتی دارد. طبق ماده 25 قانون حمایت از خانواده، زوجینی که تمایل به طلاق توافقی دارند، باید پس از ارائه درخواست به مشاوره خانواده مراجعه کنند و بدون مراجعه به مشاور، درخواست ثبت نمی شود.

وب سایت تصمیم برای ثبت نوبت طلاق توافقی

بر اساس تصویب بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403، زوجین یا وکلا قبل از تشکیل پرونده باید گواهی عدم سازش را از مراکز مشاوره خانواده اخذ کنند.

برای این کار، ابتدا زوجین باید در سایت تصمیم ثبت نام کرده و از یکی از مراکز مداخله طلاق (مراقبت خانواده) نوبت آنلاین بگیرند. مراکز مشاوره در هر شهر در این سامانه درج شده است. زوجین باید نزدیکترین مرکز مشاوره را انتخاب کرده و در جلسات آن شرکت کنند.

همچنین بخوانید: سریع ترین روش طلاق

اعتبار گواهی عدم سازش در قانون طلاق جدید توافقی

گواهی عدم سازش که به دفتر رسمی ازدواج و طلاق ارائه می شو،د دقیقاً سه ماه پس از تاریخ صدور حکم قطعی قضایی معتبر خواهد بود. بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403 در صورتی که ظرف این سه ماه این گواهی در دفترخانه ارائه نشود یا یکی از زوجین در این مدت در دفتر ازدواج و طلاق حاضر نشود و یا مدارک تحویلی به دفترخانه ناقص باشد، این حکم اعتبار خود را از دست خواهد داد.

بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲

مدت زمان طلاق توافقی طبق بخشنامه جدید

طلاق توافقی با پنج جلسه مشاوره اجباری قبل از طلاق، حدود یک ماه به طول می انجامد و بسته به شرایط خاصی ممکن است این مدت کوتاه تر یا بیشتر شود. یکی از دلایل تسریع در روند طلاق توافقی، کمک گرفتن از خدمات وکیل خانواده شیراز است. بنابراین اگر قصد دارید برای طلاق توافقی اقدام کنید، توصیه می شود در این مورد با وکیل حرفه ای طلاق در شیراز مشورت کنید. در این صورت می توانید تمامی مشکلات از قبیل حضانت فرزندان بعد از طلاق، مهریه، نفقه و… را برطرف نمایید.

دفتر وکالت حامد اسکندری متشکل از تیمی متخصص از کارشناسان، مشاوران و وکلای کلیدی نظام قضایی، آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. در این موسسه افراد در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. موضوعی که در این مبحث مورد نظر ماست، بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403 می باشد. در صورت نیاز به مشاوره، می توانید با یک مشاور حقوقی طلاق تماس بگیرید که می تواند شما را راهنمایی کند و یا با یک وکیل طلاق حرفه ای شیراز در تماس باشید.

ملاحظات مهم برای بخشنامه جدید طلاق توافقی 1403

  1. اگر زوجین از طلاق پشیمان شوند و یکی از زوجین برای اعلام طلاق به دفترخانه مراجعه نکند، طلاق قابل ثبت نیست. مگر اینکه زن برای ثبت طلاق وکالت و حق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی را به صورت قانونی از طرف مرد داشته باشد.
  2. در صورتی که زوج پس از صدور حکم طلاق ولی قبل از اجرای حکم طلاق از طلاق منصرف شود، کلیه توافقات باطل است.
  3.  برای اجرای صیغه طلاق حضور دو شاهد ضروری است، و یکی از شروط طلاق عدم حائض بودن زن در زمان اجرای صیغه طلاق است.
  4. در خصوص حذف نام زوجه از شناسنامه باید یادآوری کنیم که بر اساس بخشنامه جدید طلاق توافقی حذف نام زوجه از شناسنامه تنها در صورت باکره بودن زوجه امکان پذیر است. در غیر این صورت حذف ازدواج قبلی و طلاق فقط در صورت ثبت کردن ازدواج جدید میسر می شود.
  5. در طلاق خلعی در صورتی که زوجه مهریه را به مرد ببخشد و حق رجوع و بازگشت به آن را نیز سلب کند، در عده نمی تواند به مهریه بذل کرده رجوع نماید.

عدم شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق

طبق قانون طلاق جدید توافقی، جلسات مشاوره قبل از طلاق توافقی الزامی است. و حضور زوجین در جلسات مشاوره برای اخذ گواهی عدم سازش الزامی می باشد. شرکت نکردن هر یک از طرفین در مشاوره طلاق یا عدم حضور در جلسه مشاوره به معنای انصراف از درخواست طلاق است.

در صورت عدم حضور زوجین در مشاوره، مراکز مشاوره گواهی عدم سازش صادر نمی کنند. و امکان درخواست طلاق توافقی بدون اخذ گواهی عدم سازش وجود ندارد. اما در صورتی که زوجین وکیل طلاق انتخاب کنند و به بهترین وکیل شیراز وکالت بدهند، برای تعیین وقت و شرکت در جلسات طلاق، نیازی به ثبت نام در سایت تصمیم نیست.

آیا می توان بدون مراجعه به دادگاه طلاق گرفت؟

خیر، طبق بخشنامه جدید طلاق توافقی برای اخذ گواهی عدم امکان سازش مراجعه به دادگاه الزامی است. و زوجین نمی توانند بدون اخذ گواهی طلاق از دادگاه اقدام به ثبت طلاق نمایند. و دفاتر طلاق نیز نمی توانند بدون اخذ گواهی طلاق اقدام به ثبت درخواست نمایند.

پیمایش به بالا
به بالا بروید