برای انحصار وراثت کجا برویم؟

فهرست محتوا
گرفتن انحصار وراثت

در این مقاله به توضیح انحصار وراثت و روش گرفتن آن خواهیم پرداخت. منظور از انحصار وراثت این می باشد که بعد از فوت شخص، لیست اموال و وراث آن مشخص شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی تری از صدور گواهی انحصار وراثت بدست آورید. در زمان اقدام به صدور انحصار وراثت سوال پیش می آید برای انحصار وراثت کجا برویم؟ در ادامه این مقاله از بهترین وکیل شیراز با ما همراه باشید تا به پاسخ سوال برای انحصار وراثت کجا برویم، برسید.

برای انحصار وراثت کجا برویم ؟

برای پاسخ به سوال برای انحصار وراثت کجا برویم می توان گفت مرجع حقیقی برای صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف می باشد. البته قبل از مراجعه به شورای حل اختلاف در نظر داشته باشید که باید مراحلی را طی نمایید و همچنین اسنادی را فراهم کنید، که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

اسناد لازم برای تقاضا گواهی انحصار وراثت

  • همانطور که گفته شد برای صدور انحصار وراثت باید اسنادی را فراهم نمایید، که در ادامه همین بخش به توضیح آنها خواهیم پرداخت.
    گواهی فوت: یکی از اسناد مورد نیاز برای اجرا انحصار وراثت، گرفتن گواهی فوت می باشد. همچنین توجه داشته باشید از سال ۹۵ به بعد در شهرهایی از جمله تهران قادر هستن گواهی فوت را به صورت آنلاین دریافت کنند و نیاز به مراجعه حضوری نمی باشد.
  • استشهادیه: از دیگر اسناد لازم برای گرفتن گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه می باشد. بدین صورت که ۳ تن در یکی از دفترهای اسناد رسمی حاضر می گردند و شهادت می دهند که این افراد، بازماندگان فرد فوت شده هستند و همچنین سر دفتر امضای آنها تایید می نماید. از دیگر اسناد مورد نیاز برای تقاضا گواهی انحصار وراثت می توان به شناسنامه فرد فوت شده، وصیت رسمی فرد فوت شده (در صورت موجود بود آن)، عقدنامه، گواهی استرداد اظهارنامه مالیاتی (برای متوفیان قبل از سال 1395) و شناسنامه همگی بازماندگان اشاره نمود.

همچنین بخوانید : آیا انحصار وراثت اجباری است

گرفتن انحصار وراثت
برای انحصار وراثت کجا برویم

مراحل انحصار وراثت

  • یکی از مهم ترین مراحل انحصار وراثت و تقسیم کردن ارث، طبقات ارث می باشد. منظور از طبقات ارث این می باشد افراد از لحاظ قانونی، بر اساس سبب یا نسب از فرد فوت شده ترکه (ارث) می برند.
    بعد از آشکار شدن مایملک و وراث شخص فوت شده، مرجع های قانونی شروع به بررسی می نمایند تا به صدور گواهی انحصار وراثت بپردازند. در زمان مراجعه به دفترهای قضایی از جمله شورای حل اختلاف برای صدور انحصار وراثت باید مراحل هایی را طی نمود و در این بخش به توضیح مراحل انحصار وراثت می پردازیم.
  • گرفتن گواهی فوت: از ابتدایی ترین این مراحل، صدور گواهی فوت می باشد که به وسیله سازمان ثبت احوال انجام می گردد. به این صورت که بعد از فوت شخصی اطلاعاتی از جمله دلیل فوت و تاریخ فوت آن در سیستم اداره ثبت احوال کشور درج می گردد. در نهایت با این کار شناسنامه فرد فوت شده باطل می شود و برای آن گواهی فوت صادر خواهد شد و این گواهی صادر شده به یکی از بازماندگان یا وکیل ارث شان داده می شود.
  • مرجع های صدور گواهی: به طور کلی برای گرفتن گواهی انحصار وراثت باید فرم مورد نظر درخواست را فراهم کنید. در نتیجه برای تهیه این فرم باید یکی از بازماندگان یا وکیلی که قیمومت اجرا انحصار وراتث را دارد به شورای حل اختلاف شهری که اخرین محل سکونت شخص فوت شده بوده، مراجعه کند و بعد از گرفتن فرم باید اسامی تمامی کسانی که از فرد فوت شده ترکه میبرند و نسبت آنها را بنویسند.
  • تایید وراث: یکی دیگر از مراحلی که در زمان رفتن به شورای حل اختلاف برای انحصار وراثت انجام می شود تائید وراث می باشد. بدین صورت است که باید فرمی را که از شورا دریافت کرده‌اید به همراه مدارک دیگر نظیر گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی) همگی بازماندگان به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.
    همچنین توجه داشته باشید در دفتر اسناد رسمی باید دو گواه (شاهد) که همگی بازماندگان را به خوبی می‌شناسند حضور به عمل بیاورند. با این کار آنها استشهادیه ایی امضا می نمایند که تمامی وراث فرد فوت شده را به صورت رسمی و قانونی اثبات کنند.
  • تعیین مالیات بر ارث: یکی دیگر از مراحل انحصار وراثت لیست کردن تمامی دارایی‌های فرد فوت شده می باشد، که باید به سازمان های امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید. بدین معنی که تمامی اموال منقول و غیر منقول مشخص می شود و سپس یکی از بازماندگان (وراث) برای روشن نمودن مالیات بر ارث به اداره دارایی مراجعه کند.
    مالیات بر طبق اینکه هر یک از بازماندگان (وراث) چه نسبتی با شخص فوت شده دارند تعیین می گردد. و همچنین توجه داشته باشید که رسیدی که از اداره دارایی دریافت می نمایید برای مراجعه به شورای حل اختلاف نیاز می باشد.
    تعدادی از مایملک معاف از مالیات و دارای مالیات بر ارث نظیر از: سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار، هر نوع وسایل نقیلیه فرد فوت شده، املاک، مبالغ بازنشستگی، پس‌انداز خدمت و … است.
برای انحصار وراثت کجا باید رفت
برای حصر وراثت کجا باید رفت
  • مراجعه مکرر به شورای حل اختلاف: در هنگام گرفتن انحصار وراثت باید چندین بار به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید ولی در این مرحله حضور تمامی وراث نیاز نمی باشد. در این مرحله می توان یکی از بازماندگان (وراث) یا وکیل انحصار وراثت حرفه ای در شیراز به نمایندگی تمامی افراد با داشتن مدارک مورد نیاز که شامل فرمی که در دفتر اسناد رسمی تمامی بازماندگان (وراث) و شاهدان امضاءکردند، کپی و اصل شناسنامه همه‌ی بازماندگان (وراث)، گواهی فوت فرد درگذشته، گواهی مالیات بر ارث، دادخواست انحصار وراثت به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. توجه داشته باشید کامل کردن کلیه ی مدارک خواسته شده بسیار مهم می باشد و در زمان تهیه آنها باید دقت نمود.
  • چاپ آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار: اکنون برای گرفتن انحصار وراثت باید تعیین گردد که آیا فرد فوت شده دارای ورثه دیگری می باشد؟ برای انجام این کار مرجع هایی قضایی بعد از بازبینی اسناد با هزینه وراث آگهی انحصار وراثت در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ می نماید. اگر بعد از یک ماه شخصی مراجعه نکند گواهی صادر می‌شود. توجه داشته باشید در صورتی که فرد فوت شده در شهر بزرگی فوت شده باشد این آگهی در روزنامه کثیرالانتشار چاپ می گردد ولی اگر در روستا فوت شده باشد آگهی به صورت چاپی در جایی نصب می گردد.

هزینه های انحصار وراثت

به طور کلی می توان گفت هزینه انحصار وراثت فقط شامل هزینه دادرسی دعاوی ملکی و تعرف های مربوط به حق الوکاله وکیل دادگستری می باشد. توجه داشته باشید موارد متفاوتی مانند انتخاب وکیل و حق الوکاله ی آن، تعداد وراثی که باید مدارک هر کدام بررسی شود بر ارزیابی هزینه انحصار وراثت تاثیرگذار است. همچنین اگر فرد فوت شده به کسانی بدهکار بوده باشد، باید هزینه های منوط به این بدهکاری از دارایی فرد کاسته شود.

همچنین بخوانید: تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

جمع بندی

در این مقاله به توضیح اینکه برای انحصار وراثت به کجا برویم و مراحل قانونی آن و هزینه های منوط به آن چگونه محاسبه می شود پرداختیم. اکنون با توجه به این اطلاعات، متوجه شده ایم این کار زمان بر و حرفه ای می باشد. پس می توانیم در این زمینه از یک وکیل خانواده حرفه ای در شیراز کمک بگیریم تا در وقت صرفه جویی شود.

پیمایش به بالا
به بالا بروید