اگر انحصار وراثت نکنیم؟ آیا انحصار وراثت اجباری است؟

فهرست محتوا
آیا انجام انحصار وراثت اجباری است

انحصار وراثت یکی از مسائلی است که بعد از وفات متوفی در روند قانونی می افتد. قطعا از دست دادن یک عزیز ناخوشایند و ناراحت کننده است. اما وراث باید با آگاهی کامل درباره روند انحصار وراثت اقدام نمایند تا حقوقی از آنها پایمال نشود. یکی از مهم ترین سوالی که ورثه از وکلا دارند آن است که آیا انحصار وراثت اجباری است؟ و باید برای انجام روند قانونی آن اقدام نمود؟ همچنین بهترین شیوه برای اقدامات قانونی آن چیست؟ در طی این مقاله قصد داریم به اهمیت انجام انحصار وراثت و انواع بپردازیم تا با ذهنی آگاه و روشن فرآیند قانونی را شروع کنید.

آشنایی با انحصار وراثت

قبل از پرداختن به سوال ” آیا انحصار وراثت اجباری است ” باید کمی درباره معنای آن صحبت کنیم. این عنوان از دو واژه انحصار وراثت تشکیل شده که به منظور تقسیم اموال متوفی در میان وراث میباشد. البته انحصار وراثت را به معنای تعیین نوع و تعداد وراث نیز نسبت می دهند که بعد از مرگ متوفی مشخص میشود. روند قانونی انحصار وراثت معمولاً همراه با پیچیدگی ها و دشواری هایی بوده نیاز به مشاوره با بهترین وکیل شیراز دارد.

چرا انحصار وراثت اجباری است؟

بدون داشتن گواهی انحصار وراثت انجام امور اداری و حقوقی آن برای تقسیم اموال متوفی در میان وراث امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل داشتن گواهی انحصار وراثت برای اموال منقول و غیر منقول ضروری و اجباری است. فرد متوفی در صورتی که اموال منقول و غیرمنقول نداشته باشد نیازی به انحصار وراثت ندارد. این فرایند تنها برای شخصی است که دارای مال و اموال بوده و فوت نموده است. همچنین اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف یا دادگاه الزامی میباشد.

انحصار وراثت اجباری چیست

اهمیت گواهی انحصار وراثت

طبق قانون برای انجام امور حقوقی بانکی ثبتی و غیره درباره اموال متوفی گواهی انحصار وراثت باید وجود داشته باشد و در صورت عدم اخذ آن تقسیم ترکه بر اساس قانون جدید تقسیم ترکه انجام امور مربوط به ادارات دولتی و بانکها امکان پذیر نمی باشد. در ماده ۳۷۰ قانون امور حسبی گفته شده که پس از صدور گواهی انحصار وراثت ورثه و اشخاص ذینفع بر اساس گواهی صادر شده میتواند اموال و مطالبات خود را از اشخاص متصرف یا مدیون مطالبه نمایند.

مدارک لازم برای انحصار وراثت

در ادامه قصد داریم مدارک لازم برای انجام فرآیند انحصار وراثت اجباری را بیان کرده تا با در دست داشتن این مدارک بدون اتلاف هزینه و وقت امور خود را پیش ببرید.

  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • کارت ملی به همراه کپی آن
  • استشهاد محضری
  • اسناد و مدارک نشان دهنده طلب مانند چک سفته قرارداد و قولنامه
  • درخواست استعلام شناسنامه وراث از ثبت احوال

مراحل انحصار وراثت

  1. برای انحصار وراثت لازم است وراث مراحل زیر را انجام دهند.
  2. دریافت فرم مخصوص وراثت انحصاری از شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی
  3. تکمیل فرم انحصار وراثت بر اساس طبقات وراثت
  4. ارائه مدارک لازم جهت انحصار وراثت به دفتر اسناد رسمی
  5. تأیید گواهی انحصار وراثت توسط سردفتر با حضور دو شاهد مرد عاقل و بالغ.
  6. انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار جهت مراجعه سایر وراث
  7. محاسبه مالیات بر ارث اموال متوفی
  8. پرداخت مالیات محاسبه شده
  9. تقسیم ترکه میت بین وراث بر حسب طبقات ارث
  10. اگر پس از فوت متوفی، مالی از وراث باقی نماند، نیازی به طی مراحل انحصار ارث نیست.
اگر انحصار وراثت نکنیم چه میشود

چه مدت طول می کشد تا ارث تقسیم شود؟

مدت تقسیم ترکه و اموال به جا مانده از متوفی منوط به تنظیم سند انحصار وراثت و درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار است. پس از تنظیم سند انحصار وراثت و ثبت ورثه در دفتر اسناد رسمی و انتشار آگهی انحصار وراثت در روزنامه های کثیرالانتشار حدود سه ماه طول می کشد تا انحصار وراثت تکمیل شود.

البته در شرایطی که اموال به جا مانده از متوفی کمتر از 50 میلیون تومان است. بحث انحصار وراثت محدود مطرح می شود و نیازی به انتشار آگهی انحصار وراثت در روزنامه های کثیرالانتشار نیست. به همین دلیل معمولاً تقسیم ارث در این شرایط کمتر از مدت زمان تعیین شده انجام می شود.

همچنین بخوانید: برای انحصار وراثت کجا برویم

آیا در امور انحصار وراثت اجباری به وکیل نیاز داریم؟

وکلا عموما دارای حوزه های فعالیت متعددی هستند از این رو در برخی از حوزه ها توانایی و تجربه بیشتری دارند. در صورتی که میخواهید فرایند انحصار وراثت با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود توصیه می کنیم وکالت خود را به یک وکیل توانا و باتجربه بسپارید. از این رو نیازی به حضور شما به صورت مداوم در دادگاه نبوده و مور با روند حقوقی انجام خواهد شد. همچنین هیچ گونه حقیقی یا حقوقی از شما پایمال نمیشود.

علاوه بر آن در صورتی که متوفی دارای اموال زیادی باشد، تعداد وراث زیاد باشد و یا اینکه تعدادی از وراث در کشور دیگری زندگی کنند و نتوانند در تمام مراحل انحصار وراثت حضور داشته باشند، پیچیدگی موارد انحصار وراثت افزایش می یابد. به همین دلیل توصیه می شود برای تقسیم ترکه از وکیل تضمینی ارث کمک بگیرید. از رو پیشنهاد می کنیم با بهترین وکیل شیراز در تماس بوده و مشاوره دریافت کنید. در ادامه به وظایف وکیل انحصار وراثت در شیراز خواهیم پرداخت.

وظایف وکلای انحصار وراثت اجباری

بسته به اینکه وکلا در چه زمینه ای وکالت شما را بر عهده میگیرند، وظایف متعددی بر عهده دارند. در زمینه انحصار وراثت اجباری در ابتدا وکلا به موکلان خود مشاوره حقوقی می دهند. همچنین به موکلین خود کمک می‌کنند تا با دلایل و مدارک لازم و درست برای انحصار وراثت گام بردارند. علاوه بر آن به دلیل اینکه انجام امور نظارت وراثت دارای پیچیدگی و روال قانونی خاصی است باید وکیل انتخاب کنید که دارای تخصص و تجربه لازم باشد.

یک وکیل قبل از اینکه بخواهد در جایگاه مدافع شما حاضر شود باید مشاور و همراه شما باشد تا بهترین فرآیند و مدارک لازم را به شما اعلام نموده تا وقت کمتری برای حل پرونده نیاز داشته باشید.

در ادامه بخوانید: تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت

سخن پایانی

در نهایت باید گفت که در جواب سوال اینکه انحصار وراثت اجباری است یا خیر باید بگوییم که جواب بله است. زیرا انحصار وراثت فرایندی قانونی پیچیده و زمانبر است. در صورتی که نمیخواهید به صورت مداوم به دادگاه و مراکز قضایی برای احقاق حقوقتان مراجعه کنید میتوانید از یک وکیل توانا و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. هم اکنون از طریق شماره های موجود در این صفحه برای تماس با بهترین وکیل شیراز اقدام کنید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید