درخواست طلاق از طرف زن ( راه و روش و مراحل )

فهرست محتوا
شرایط طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن یک پروسه پر پیچ و خم است. در صورتی که زن این دادخواست را در دادگاه های حقوقی خانواده ثبت کند، شرایط طلاق کمی پیچیده تر خواهد شد. در این فرایند در صورتی که زن حق طلاق داشته باشد، شرایط کاملا متفاوت شده و مدت زمان کوتاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب طول می کشد.

طلاق از طرف زن با در نظر گرفتن برخی پیش نیازها انجام خواهد شد. برای این منظور می توانید به سامانه تصمیم مراجعه کرده و در خواست خود را ثبت کنید. در صورتی که زن حق طلاق را پیش از جاری شدن صیغه عقد و ازدواج نگرفته باشد، باید دلایل موجهی برای درخواست طلاق خود در دادگاه های مربوطه ثبت کند. در این بخش با برخی از مقررات طلاق برای خانم ها و روش ها و راه حل های آن آشنا می شوید.

دلایل درخواست طلاق از طرف زن

بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران، طلاق از طرف زن در ایران به راحتی امکان پذیر نیست مگر به این دو شرط:

  1. در شرایط خاصی مثل عسر و حرج باشند.
  2. وکالت طلاق داشته باشد.

درخواست طلاق از طرف زن با در نظر گرفتن برخی دلایل قانونی موجه خواهد بود. در این حوزه اثبات عسر و حرج بر اساس ماده قانونی 1130 مدتی اهمیت دارد. برخی از عمده ترین موضوعات مرتبط با عسر و حرج در دادگاه های حقوقی و دیگر دلایل طلاق از طرف زن به شرح زیر می باشند:

  • در صورت اعتیاد داشتن مرد زن می تواند از قانون عسر و حرج برای ثبت دادخواست طلاق خود استفاده کند.
  • در صورتی که مرد به مدت 6 ماه نفقه نپرداخته باشد، این قانون قابل استفاده خواهد بود و زن اگر بتواند عدم پرداخت نفقه همسرش را ثابت کند، دادگاه مرد را مجبور به طلاق زن می کند و اگر مرد حکم را اجرا نکند موجب می شود تا دادگاه این حکم را بدون حضور مرد انجام دهد.
  • در صورت مریضی سخت و لاعلاج مرد طلاق از طرف زن میسر خواهد بود.
  • بچه دار نشدن زوج نیز در میان این دلایل دسته بندی می شود.
  • در صورتی که زوج زندگی را به صورت کامل ترک کرده باشد و در مدت طولانی (6 یا 9 ماه) به زوجه سر نزند، شرایط طلاق قابل استفاده خواهد بود.
  • در صورتی که زوج بدون اجازه زوجه ازدواج مجدد کرده باشد، زوجه می تواند از این شرایط استفاده کند.
  • در صورتی که زوج زندانی شده و محکومیت زندان او بیشتر از 5 سال باشد، استفاده از شرایط عسر و حرج میسر خواهد بود.
  • شرایط بلاتکلیف رها شدن زوجه نیز در این میان مورد توجه قرار می گیرد.
  • رابطه نامشروع شوهر نیز شرایط عسر و حرج را به وجود می آورد.
  • ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر مرد که عرفا باتوجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد، قانون عسر و حرج را به وجود می آورد.
  • با وکالت بلاعزل طلاق، زن می تواند درخواست طلاق کند و از همسر خود جدا شود.
  • تحقق هر یک از 12 حقوقی (شروط ضمن عقد) که در عقدنامه ذکر شده اند، زن می تواند با مراجعه به بهترین وکیل طلاق شیراز، به صورت قانونی از همسر خود جدا شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای وکالت در طلاق؛ حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق

طلاق از طرف زن با داشتن شرط حق طلاق

وکالت حق طلاق که از سوی مرد به زن اعلام می شود به دو صورت انجام می گیرد:

  1. به صورت شروط ضمن عقد در سند ازدواج بنویسند.
  2. مرد به مراکز اسناد رسمی رفته و وکالت طلاق خود را به همسر و یا هر شخص دیگری اعطا کند.

نکته طلایی در رابطه با شرط حق طلاق

  • وکالت طلاق حتما باید به صورت محضری و رسمی باشد و ثبت سیستمی نیز بشود.
  • یک مرد، زمانی که حق طلاق را به زن اعطا می کند، می تواند شروطی نیز تعیین کند. به عنوان مثال مرد می تواند تعیین کند حق طلاق در ازای بخشیدن مهریه باشد.
  • حق طلاق نیز دو نوع بلا عزل و قابل عزل دارد که نوع این حق را نیز مرد تعیین می کند.
طلاق از طرف زن در شیراز
طلاق از طرف زن به کمک بهترین وکیل طلاق در شیراز

مراحل ثبت درخواست طلاق از طرف زن

درخواست طلاق از طرف زن مراحل مختلفی دارد. برای ثبت این درخواست ها از دادگاه های حقوقی باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. در دادگاه های امور خانواده این پرونده ها اغلب در سه مرحله مورد توجه قرار می گیرند. در بخش اول مرحله بدوی کار انجام می شود. سپس تجدید نظرهای مربوطه انجام می گیرد. سپس مراحل در دیوان عالی کشور بررسی می شوند. در بخش اول حکم بدوی دادگاه صادر می شود و در صورتی که این احکام برای طرفین راضی کننده نباشند، مهلت 20 روزه ای برای تجدید نظر خواهی در دادگاه بعدی صادر می شود.
در بخش بعدی از مراحل طلاق از طرف زن در صورتی که پس از دادگاه تجدید نظر خواهی، باز هم رای صادره مقبول نباشد، فرجام خواهی در دادگاه بعدی انجام می شود. هر یک از این مراحل زیر نظر یک وکیل حرفه ای بهتر و دقیق تر انجام می شوند. در هر یک از این مراحل در صورت عدم رضایت زوج، پروسه طلاق بسیار طولانی و زمان بر خواهد بود.

مدارک موردنیاز برای درخواست طلاق از سمت زوجه

برای ثبت درخواست طلاق از طرف زن، باید مدارک مورد نیاز را در سامانه های مربوطه بارگذاری کنید. در این زمینه مراحل زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. ابتدا مدارک هویتی زوجه مانند شناسنامه و کارت ملی اسکن شده و بارگذاری می شوند. هر یک از این مدارک باید در پرونده فیزیکی نیز ضمیمه شود.
  2. سند ازدواج و عقدنامه و یا رونوشت های معتبر از آن ها که از دفاتر ثبت دریافت می شوند.
  3. ارائه وکالتنامه به وکلای این حوزه
  4. نتایج مشاوره پیش از طلاق و برگه های معتبر مربوط به آن ها
  5. برگه های گواهی عدم بارداری زوجه
  6. در صورت نیاز برگه های پزشکی قانونی برای تعیین باکرگی زوجه

برای تکمیل درخواست طلاق از طرف زن باید این مدارک را تکمیل کرده و سپس منتظر مراحل بعدی کار بمانید.

همچنین بخوانید : اگر زن درخواست طلاق کند مهریه تعلق میگیرد؟

مدت زمان ثبت طلاق به تقاضای زوجه

برای آغاز پروسه طلاق باید به بازه های زمانی مربوط به این پرونده ها نیز دقت داشته باشید. هر یک از این پرونده ها با شرایط گوناگون زیر نظر یک وکیل حرفه ای با سرعت بیشتری به نتیجه مطلوب می رسند. به طور کلی در صورتی که زوجه درخواست طلاق داشته باشد، انجام سه مرحله نام برده شده ضرورت دارد که یک سال طول می کشد. اما در صورتی که زوج رضایت نداشته باشد و پس از درخواست طلاق از طرف زن اعتراض کند، شرایط متفاوت شده و مدت زمان بیشتری طول می کشد.

شرایط طلاق به خواست زوجه باکره

درخواست طلاق از طرف زن در دوران نامزدی یا در شرایطی که هنوز رابطه ای بین زوج و زوجه برقرار نشده، مراحل خاص خود را دارد. در این زمینه شرایط پرداخت مهریه نیز متفاوت خواهد بود. توافقات مربوط به پرداخت مهریه در خصوص این پرونده ها اغلب برای دریافت نصف مهریه انجام می گیرد و در صورتی که زوج بیشتر از این مقدار پرداخت کرده باشد، قابل استرداد است. در این شرایط باید گواهی های بکارت از پزشکی قانونی دریافت شود.
طلاق از طرف زن باکره مانند شرایط ازدواج زوجه باکره نیازی به اجازه پدر ندارد و زوجه به صورت تام الاختیار در این زمینه می تواند دادخواست بدهد.

طلاق از طرف زن در شیراز
طلاق از طرف زن به کمک بهترین وکیل طلاق در شیراز

درخواست طلاق از طرف زن و مهریه

در صورتی که ثبت درخواست طلاق از طرف زن مطرح شود، دریافت مهریه کمی دشوارتر خواهد بود. مگر این که پیش تر در خصوص دریافت مهریه توافقاتی بین زوجین انجام شده باشد. در شرایطی که زن بتواند شرایط عسر و حرج را اثبات کند و زوج به زور وادار به طلاق شود، میزان مهریه پرداختی و بذل آن در دادگاه مشخص خواهد شد. اما در صورت توافقی بودن پروسه طلاق میزان پرداخت و بذل مهریه به توافقات طرفین مربوط می شود.

طلاق از ظرف زن و حضانت فرزندان

درخواست طلاق از طرف زن و مسئله حضانت فرزندان یکی از چالش های اساسی در این پرونده ها به شمار می رود. بهترین راه حل در خصوص رسیدگی به این مسائل رسیدن به توافق در خصوص حضانت فرزندان است. اما در صورتی که این توافقات پیش تر انجام نشده باشد، از قوانین تعیین شده برای حضانت فرزندان استفاده خواهد شد. به موجب قوانین مدنی تصویب شده حضانت فرزند تا پایان 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.

فرق طلاق از طرف مرد با زن

مراحل طلاق از طرف زن به شرطی که حق طلاق داشته باشد، بدون نیاز به همسر انجام می گیرد. در واقع این نوع طلاق، مانند طلاق از طرف مرد می باشد که به صورت توافقی و حتی بدون حضور طرف مقابل انجام می گیرد.
شما برای انجام این نوع طلاق، نیاز به بهترین وکیل طلاق شیراز دارید که در این کار خبره و ماهر باشد. شما می توانید به صورت حضوری به دفاتر وکالت وکیل طلاق شیراز مراجعه کنید و برای ثبت طلاق در شیراز اقدام نمایید.
لازم است این نکته را بدانید که حق وکالت زن در طلاق مطلق نیست و مراحل طلاق به سرعت طی نخواهند شد. ما در بسیاری از سند ازدواج ها شاهد این جمله هستیم که سر دفتر دار به غلط آن را نوشته و صرفا برای دلخوش کردن زوجه می باشد: حق طلاق به زوجه داده شد.
این شرط که در سند ازدواج قید می شود و ما در بالا آن را ذکر کردیم، اثر حقوقی ندارد چرا که حق طلاق قابل واگذاری نیست بلکه می توان وکالت آن را واگذار کرد.

حال آنکه مراحل طلاق از طرف مرد، طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی بدون نیاز به اثبات خاصی و به صرف اراده وی میباشد و براحتی می‌تواند زن را طلاق بدهد! بهمین خاطر است که میگویند اختیار طلاق با مرد است و نیازی به هماهنگی و اجازه زن ندارد. حتی اگر زن راضی به طلاق هم نباشد، مرد میتواند طبق همان قاعده ماده ۱۱۳۳ و با استفاده از نظر مشاور رأی طلاقزن را طلاق دهد و اگر چه ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی به صراحت حق طلاق را به مرد داده است ولی میتواند شرایطی که قبلاً در عقدنامه تعیین شده در صورت عدم ایفاء به آن شرایط توسط زن از ارکان اثبات ادعا برای طلاق باشد.

بخوانید : قانون جدید اعسار مهریه

طلاق از طرف مرد زودتر به نتیجه می رسد یا طلاق از طرف زن؟

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، درخواست طلاق از طرف مرد زودتر از درخواست طلاق از طرف زن به نتیجه میرسد.

وکیل طلاق خوب در شیراز برای طلاق از طرف زن

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، زن براحتی و تنهایی نمیتواند اقدام به طلاق داشته باشد و از آنجایی که از قانون و ماده های آن هم بی خبر است حتما شخصی را میخواهد که در مرحله اول وی را آگاه سازد که حتی اگر بخواهد برای طلاق هم اقدام کند، با آگاهی از قوانین پیش برود. آن شخص همان وکیل طلاق در شیراز می باشد.

تیم حقوقی ما از بهترین وکیل طلاق شیراز برخوردار بوده و شما می توانید در مورد موضوعات مختلف از جمله: طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن، حق طلاق، مهریه، نفقه و دیگر موضوعات مربوط به زندگی مشترک با این وکلای ماهر مشورت کنید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید