راهنمای وکالت در طلاق؛ حقوق و مسئولیت‌های وکلای طلاق

فهرست محتوا
راهنمای وکالت در طلاق

عقد نکاح بین زن و مرد قراردادی است که به موجب آن زن و مرد به عنوان زن و شوهر شناخته می شوند. برخی از زوجین پس از مدتی زندگی در کنار یکدیگر متوجه می شوند که نمی توانند به زندگی مشترک ادامه دهند و تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند. اما بهتر است بدانید طلاق شرایطی دارد و نمی توان به همین سادگی طلاق گرفت. این موضوع برای مردان ممکن است ساده باشد ولی برای زنان با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

وکیل طلاق در شیراز می تواند به افرادی که در فکر جدایی هستند کمک کرده و به آنها در این زمینه مشاوره بدهد. قبل از هر کاری باید از مسائل حقوقی طلاق، اطلاعات کاملی کسب کنید تا بتوانید آگاهانه در این راه گام بردارید. البته لازم است اشاره کنیم که طلاق پروسه ای زمان بر است و به همین دلیل باید صبور باشید.

وکالت در طلاق چیست؟

در شروطی که برای ازدواج و طلاق در قانون اساسی تعیین شده است، زن و مرد از حق مساوی برخوردار نیستند. برای برقراری تساوی در این مورد، حق طلاق و یا همان وکالت در طلاق، راه حل بهتری است که می تواند بین طرفین صورت بگیرد. به عبارت دقیق تر زوج می تواند زوجه را تحت هر شرایطی، طلاق دهد ولی برای زوجه چنین حقی در حالت عادی وجود ندارد. زن تنها در شرایط خاص و آن هم طی بررسی های طولانی مدت می تواند درخواست طلاق نماید.

بنابراین در زمان عقد و یا حتی پس از آن، زن و مرد می توانند به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و مرد به زن وکالت در طلاق بدهد. با داشتن این وکالت نامه زوجه می تواند تحت هر شرایطی از حق مساوی طلاق برخوردار شود. در این حالت دیگر نیازی به حضور زوج برای درخواست طلاق نیست و زن می تواند مراحل طلاق را با وکالت یک وکیل و بدون مراجعه حضوری خود انجام دهد.

طلاق با حق وکالت از بسیاری جهات شبیه به طلاق توافقی است و تنها برای اعتبار بیشتر وکالت نامه، لازم است در متن آن به نکات مهمی اشاره گردد. وکیل طلاق شیراز بهتر می تواند شما را در این رابطه راهنمایی کند.

شرایط حق وکالت جدایی زوجین چیست؟

گرفتن حق طلاق و یا وکالت حق طلاق، به دو صورت انجام می گیرد که هر کدام شرایط خاصی دارند:

  1. اولین حالت و راحت ترین حالت وکالت طلاق، شرط ضمن عقد است که در سند ازدواج به آن اشاره می گردد.
  2. در حالت بعدی در حالتی است که وکالت طلاق به صورت ضمن عقد داده نشده باشد. در این شرایط مرد می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، به زوجه وکالت در طلاق بدهد.

البته لازم به ذکر است که وکالت در طلاق باید لزوما به صورت رسمی و محضری تنظیم گردد. به عبارتی باید مانند اسناد رسمی و به صورت کاملا رسمی تنطیم گردد تا از اعتبار لازم برخوردار باشد. این مساله در هر دو مورد شرط ضمن عقد و یا وکالت طلاق محضری صادق است.

حق طلاق، وکالت در طلاق
وکالت در طلاق

وکالت حق طلاق زوجه چیست؟

وکالت حق طلاق زوجه به این معنا است که مرد به زوجه وکالت برای طلاق می دهد. به این ترتیب زوجه می تواند در دادگاه به جای وی حضور یافته و در مقام وکیل همسر خود، برای گرفتن طلاق اقدام نماید. در این نوع دادخواست های طلاق مراجعه به وکیل باتجربه طلاق شیراز ضروری است.

وکالت طلاق و بررسی شرایط آن

همان طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم برای ایجاد مساوات و برابری بین زوجین در مساله طلاق، بحثی با عنوان وکالت در طلاق پیش می آید. تنها در این صورت است که می توان شرایط یکسانی برای زن و مرد تصور کرد. اما این مساله تحت شرایطی امکان پذیر بوده و وکالت نامه تنظیم شده نیز تنها با داشتن این شرایط، قابل استناد خواهد بود.

  • تنظیم وکالت نامه در دفاتر ثبت اسناد رسمی: با توجه به این که وکالت در طلاق باید به صورت یک سند رسمی تنظیم گردد، به همین دلیل باید برای این منظور به دفاتر رسمی مراجعه و پس از تنظیم وکالت نامه آن را امضاء کنید. اگر وکالت نامه تنظیم شده به صورت بلا عزل باشد، درخواست شما می تواند در هر زمانی پیگیری و رسیدگی شود.
  • امکان توکیل به غیر: علاوه بر اینکه وکالت طلاق باید به صورت بلا عزل تنظیم گردد، لازم است در متن وکالت نامه به شرط توکیل به غیر نیز اشاره گردد. تنها در این صورت است که وکیل طلاق در شیراز می تواند در جلسات طلاق به جای زوجه شرکت کند.
  • اسقاط حق در فرجام خواهی: از دیگر شرایط وکالت در طلاق می توان به ضرورت اسقاط در تجدید نظر خواهی اشاره کرد. به این معنا که با صدور رای طلاق از سوی دادگاه، زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، نسبت به جاری شدن طلاق اقدام نماید.

و …

شرایط وکالت در طلاق تنها به این موارد خلاصه نمی شود و می توان موارد بسیاری را نام برد. لکن این موارد تنها نمونه هایی از آنها می باشند.

مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق با وکالت

مدارک مورد نیازی که برای وکالت در طلاق و برای مراجعه به دفاتر ثبت اسناد  مورد نیاز است عبارتند از:

  • ارائه اصل سند ازدواج
  • کپی کارت ملی زن
  • کپی شناسنامه
  • در صورت امکان ارائه کپی شناسنامه و یا کارت ملی مرد
  • ارائه وکالت نامه زوجه به وکیل طلاق در شیراز
وظایف وکیل طلاق خوب در شیراز
وظایف وکیل طلاق خوب در شیراز

مشاوره با بهترین وکیل طلاق در شیراز

معمولا برای بیشتر زوجین طلاق پروسه ای طولانی است و مراحلی طاقت فرسا و سخت دارد. دشواری این مراحل گاهی به اندازه ای است که زوجین را ممکن است عصبی کرده و از ادامه مسیر دلسرد کند. کمک گرفتن از یک وکیل باتجربه طلاق شیراز می تواند زوجین شیرازی را از این دشواری ها برهاند. تنها در این صورت می توانید در مورد ماده های اساسی دادگاه و پیچیدگی های مراحل قانونی طلاق، اطلاعات بیشتری کسب کنید. مشاوره با یک وکیل طلاق در شیراز می تواند برگ برنده شما در پرونده وکالت طلاق محسوب گردد.

پرونده های طلاق بدون کمک و مشاوره وکیل طلاق شیراز ممکن است مدت ها طول بکشند و در نهایت هم سرانجام موفقیت آمیزی نداشته باشند. تخصص، تجربه و مهارت کلامی بالا از خصوصیات یک وکیل باتجربه طلاق شیراز به شمار می روند. چنین فردی می تواند در دادگاه به شما کمک کند و درخواست شما را واضح و درست مطرح کند. تجربه وکیل مسلما می تواند پرونده شما را با سرعت بیشتری به سرانجام برساند.

مسئولیت ها و وظایف یک وکیل طلاق در شیراز عبارت است از:

  • پیگیری حرفه ای و تخصصی پرونده
  • زوجین کمتر با یکدیگر در روند پرونده مواجه می شوند.
  • با تسریع در انجام مراحل رسیدگی به پرونده از اتلاف وقت زوجین جلوگیری می شود.
  • پیگیری پرونده تا رسیدن به نتیجه مورد نظر از بهترین راه ممکن
  • تضمین رسیدن به حقوق مالی و غیرمالی با توجه به اطلاعات بیشتر وکلا در این خصوص
  • وکیل با تجربه ای که دارد از رسیدن ضرر و زیان مالی جلوگیری می کند.
پیمایش به بالا
به بالا بروید