نکات مهم در تنظیم قرارداد کاری و 8 مورد از مفاد قرارداد کاری

فهرست محتوا
نکات مهم در تنظیم قرارداد کاری

به طور کلی، باید بدانید که قرارداد کاری کتبی باید شامل موارد جزئی و دقیق باشد. موارد مهمی که باید حتما در تنظیم قرارداد کاری ذکر شوند شامل گزینه های زیر هستند :

  •  نوع کار
  • حقوق یا مزد
  • ساعات کار
  • محل انجام کار
  • تاریخ انعقاد قرارداد
  • مدت قرارداد
  • مواردی که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب می کند
  • شرایط و نحوه فسخ قرارداد.

اگر قرارداد به صورت شفاهی بسته شده باشد ممکن است صرفا موارد حداقلی در نظر گرفته شوند و در صورت تخطی از قرارداد پیگیری آن دشوارتر خواهد بود. بنابراین بهتر است حتما بر امضای قرارداد کتبی تاکید داشته باشید. در ادامه در مورد جزئیات متن قرارداد کاری بیشتر توضیح می دهیم.

اصول ابتدایی هنگام بررسی و تنظیم قرارداد کاری

قبل از هرچیز باید بدانید که مطالعه ی قرارداد هنگام عقد آن  و توجه به اصول ابتدایی هنگام بررسی و تنظیم قرارداد کاری بسیار مهم است. بسیاری از کارفرمایان با ادعای یکسان بودن قرارداد در همه ی ارگان ها، به شما اجازه ی مطالعه و بررسی مفاد قرارداد را نمی دهند. در این صورت ممکن است بندی در قرارداد باشد که حق و حقوقی از شما را نقض کند یا شما را موظف به انجام کاری کند که در مورد آن توافق نشده باشد. بنابراین از مطالعه ی قرارداد غافل نشوید.

در مرحله ی بعدی باید مطمئن شوید حقوق و مزایای توافق شده به درستی در قرارداد درج شده باشند. پس از امضای قرارداد حتما از کارفرما بخواهید نسخه ی دوم آن را در اختیار شما قرار دهد. در صورت تخطی کارفرما از قوانین، این مدرک به کار شما خواهد آمد.

برای اطلاع از جزئیات مفاد قرارداد و حق و حقوق کارگران و کارمندان در اداره کار، با بهترین وکیل کار شیراز در ارتباط باشید.

اصول تنظیم قرارداد
اصول تنظیم قرارداد – تنظیم قرارداد کاری

توضیح کلی مفاد قرارداد اداره کار

  • نوع کار یا حرفه ای که از کارگر یا کارمند انتظار می رود

در متن قرارداد کاری باید به صورت کاملا جزئی و دقیق، انتظارات و وظایفی که از کارمند یا کارگر انتظار می رود درج شود. این موارد نباید به صورت کلی یا مجهول نوشته شده باشند و باید کاملا شفاف باشند.

همچنین وظایف و نوع کار یا حرفه ای که از کارمند یا کارگر انتظار می رود نباید خارج از حیطه ی توانایی های او باشد.

  • حداقل حقوق اداره کار و شرایط دریافت حقوق بیشتر در صورت امکان

دریافت مزد و حقوق از اصلی ترین شرایط قانونی بودن قرارداد کار است. درج نشدن میزان حقوق در مفاد قرارداد، می تواند آن قرارداد را از حالت قانونی خارج و باطل کند. همچنین اگر میزان حقوق درج شده در قرارداد کمتر از مصوبه ی اداره کار در زمان عقد قرارداد باشد، قرارداد می تواند باطل تلقی شود و میزان حقوق به حداقل حقوق اداره کار تغییر کند.

در مقاله حقوق اداره کار 1403 می توانید از آخرین تغییرات میزان حقوق باخبر شوید.

  • حق عائله مندی

در صورتی که بیمه شونده سابقه ی دریافت حداقل 720 روز حق بیمه را داشته باشد، حق عائله مندی برای فرزندان بدون محدودیت به او پرداخت خواهد شد. البته این در صورتی است که فرزندان بیمه شونده زیر 18 سال یا در حال اشتغال به تحصیل یا به دلیل بیماری یا نقص عضو، قادر به کار نباشند.

  • حق السعی

در صورتی که کارگر یا کارمند دستمزدی جدا از حق و حقوق ماهیانه دریافت می کند، این مقدار نیز باید در قرارداد ذکر شوند. مواردی مانند هزینه ی اضافه کاری یا پاداش در ازای انجام کارهای عرف شرکت یا کارگاه، باید حتما در قرارداد درج شده باشند.

ساعات کاری در قرارداد

ساعات کاری در قرارداد – تنظیم قرارداد کاری

  • ساعت کاری، تعطیلات و مرخصی ها در تنظیم قرارداد کاری

تعریف ساعت کاری، همانطور که می دانید، در واقع مدت زمانی است که کارگر خود را با انجام کار یا خدمات در اختیار کارفرما قرار می دهد. این مدت زمان بر اساس مصوبه ی قانون اداره کار، نباید از 8 ساعت در روز تجاوز کند.

چند نکته ی مهم که حتما باید مد نظر داشته باشید، جزئیات این بند در هنگام تنظیم قرارداد کاری است. طبق قانون، مدت زمانی که کارمند یا کارگر در حال آماده شدن برای انجام کار مانند تعویض لباس، آپدیت سیستم های کامپیوتری یا مواردی از این قبیل است، جزء ساعت کاری او به حساب می آید. زمان ناهار و استراحت از ساعت کاری کارگر کسر خواهد شد اما بر اساس عرف و قوانین شرکت یا کارگاه، این زمان نیز می تواند از ساعات کاری به حساب بیاید.

همچنین باید جمعه ها و روزهای تعطیل رسمی به عنوان حق کارگر برای عدم حضور در نظر گرفته شود، مگر اینکه با توجه به عرف کارگاه به عنوان روز کاری در نظر گرفته شود.

علاوه بر آن، تعداد روزهای مرخصی و نوع آن نیز باید در قرارداد ذکر شده باشد.

  • محل انجام کار

محل انجام کار باید دقیقا در قرارداد ذکر شده باشد و همچنین در صورت توافق به انجام سفرهای کاری، این مورد نیز باید در تنظیم قرارداد در نظر گرفته شود.

  • تاریخ انعقاد قرارداد کاری

توجه به این تاریخ بسیار مهم است. ممکن است تاریخی که شما قرارداد را امضا می کنید با تاریخی که برای شروع کار توافق کرده اید، متفاوت باشد. در این صورت تاریخ شروع کار شما و تاریخ شروع محاسبه ی روزهای کاری برای پرداخت حقوق، تاریخ ذکر شده در هنگام تنظیم قرارداد کاری خواهد بود نه لزوما تاریخ امضای آن.

همچنین باید دقت کنید که مدت قرارداد نیز ذکر شده باشد.

  • هر قانون یا مورد دیگری که خاص شرایط محل کار باشد

بسیاری از شرکت ها یا کارگاه ها موارد یا قوانینی به عنوان عرف خاص خودشان را رعایت می کنند. در این صورت این موارد باید در قرارداد حتما ذکر شده و هنگام تنظیم قرارداد کاری نسبت به آن ها توافق صورت گرفته باشد. در این صورت از تخطی کارگر یا کارمند از این موارد یا توقعات ناگهانی و بی جای کارفرما جلوگیری خواهد شد.

جمع بندی

در تنظیم قرارداد کاری با توجه به قوانین اداره کار مواردی باید رعایت شود که در مقاله ی امروز در مورد آن ها صحبت کردیم. این موارد شامل گزینه هایی مانند میزان حقوق، روزهای مرخصی، تاریخ شروع کار و قوانین خاص محل کار می شود. برای اطلاع از مفاد دقیق قرارداد کاری می توانید با وکیل اداره کار شیراز در ارتباط باشید.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید