سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مستاجر 1403

فهرست محتوا
گرفتن حکم تخلیه

دریافت حکم تخلیه به منظور قطع کردن دسترسی فرد متصرف در منزل مسکونی یا ساختمان های تجاری بسیاری از صاحب خانه ها را به زحمت انداخته است. این فرایند حقوقی میان مالک و مستاجر، یکی از بحث برانگیزترین پرونده های بهترین وکیل شیراز است؛ در صورتی که مستاجر برخی از شرایط اجاره نامه ملک را رعایت نکند، موجر، برای گرفتن حکم تخلیه قانونی در راستای رسیدن به حقوق قانونی خود اقدام می کند.

برای اجاره هر ملک یک اجاره نامه قانونی و معتبر نوشته و امضا می شود که کلیه قوانین و تعهدات طرفین معامله در آن ذکر خواهد شد. برای باطل کردن این سند، راه های قانونی مختلفی وجود دارد که در این گزارش سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه را مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی قوانین تخلیه ملک

در سال 1376 آخرین قوانین در رابطه با اجاره ملک مسکونی و تجاری نوشته شدند و برای پرونده های حقوقی مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش در رابطه با قوانین نقض اجاره در املاک مسکونی و تجاری توضیحاتی ارائه می دهیم.

همچنین بخوانید:
چت با وکیل آنلاین
وکیل دعاوی ملکی شیراز

قوانین اجاره درباره املاک تجاری

مهمترین راه گرفتن حکم تخلیه برای املاک تجاری، ارائه دلایل و شرایط قابل قبول به دادگاه های مورد نظر است و در صورتی که این دلایل برای دادگاه ذی ربط کافی باشد، حکم مربوطه صادر خواهد شد. برخی از این شرایط را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در صورتی که مستاجر برای درآمد زایی بیشتر، اقدام به اجاره دادن ملک اجاره شده به واسطه حق الوکاله ملک کرده باشد، موجر می تواند، برای دریافت حکم تخلیه دلایل کافی به دادگاه ارائه دهد.
  2. عقب افتادن و تاخیر اجاره بهای ملک نیز یکی از مهمترین دلایل نقض اجاره نامه میان موجر و مستاجر است.
  3. در صورتی که ملک مورد نظر در معرض تخریب قرار داشته باشد، مالک و موجر می تواند برای باز پس گیری آن اقدام کند.
  4. در صورتی که در اجاره نامه حق فسخ قرارداد برای مالک و موجر به صورت قطعی نوشته شده باشد نیز دریافت حکم تخلیه به سادگی انجام می شود.
دریافت حکم تخلیه
سریعترین روش دریافت حکم تخلیه

قوانین اجاره درباره املاک مسکونی

در این شرایط حکم تخلیه املاک تنها با استفاده از دلایل زیر امکان پذیر خواهد بود:

  1. یکی از راه گرفتن حکم تخلیه، انقضای مدت زمان اجاره است؛ در شرایطی که تاریخ اجاره به پایان رسیده و مستاجر از تخلیه ملک ممانعت می کند، حکم تخلیه از مقام قضایی خواسته می شود.
  2. در صورت هر گونه تعدی مستاجر از شرایط توافق شده در سند و اجاره نامه، حکم تخلیه صادر می شود.
  3. همچنین عدم پرداخت اجاره بها، برای دریافت حکم تخلیه املاک مسکونی نیز شرط کافی محسوب می شود.

مقایسه دستور تخلیه ملک و حکم تخلیه ملک

دریافت حکم تخلیه با دستور تخلیه تفاوت دارد؛ روال کار هر یک از این مشکلات قانونی با یکدیگر متفاوت است و هر یک از آن ها از یک مرجع ذی صلاح صادر و پیگیری خواهند شد. دستور تخلیه حکم، در شرایط به خصوصی صادر می شود؛ در صورتی که دو نسخه از اجاره نامه تنظیم شده باشد، امکان دریافت دستور تخلیه وجود دارد. برای صدور این حکم، برگه اجراییه صادر نمی شود و پس از یک هفته از تقاضای مالک صادر خواهد شد. در صورتی که مستاجر پس از 3 روز ملک را تخلیه نکند، این حکم توسط ماموران قانونی اجرا خواهد شد.

اما سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مراجعه به مراجع و شورای حل اختلاف است و برای صدور آن نیازی به برگزاری جلسات دادرسی نخواهد بود. در این زمینه یک جلسه رسیدگی برای پرونده مورد نظر برگزار می شود و هر دو طرف دفاعیات خود را در طول جلسه بیان می کنند. این حکم با دستور تخلیه از نظر نحوه اجرا نیز تفاوت دارد. دستوری که برای تخلیه ملک صادر می شود، بر اساس توافقات درج شده در اجاره نامه و با استناد به این اسناد قانونی ارائه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای صدور حکم تخلیه املاک

برای رسیدن به این حقوق قانونی، باید مدارک مختلفی جمع آوری شده و به محل رسیدگی به پرونده مورد نظر ارائه گردد. برخی از این مدارک به شرح زیر می باشند:

  • برگه های دادخواست طرفین دعوا به علاوه یک برگ دادخواست اضافه
  • سند مالکیت که از سوی موجر ارائه می شود.
  • قرارداد اجاره
  • مدارک هویتی و شناسایی طرفین و یا خواهان پرونده
مراحل دریافت حکم تخلیه
سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

مدت زمان مورد نیاز برای دریافت حکم تخلیه چقدر است؟

برای دریافت این حکم قضایی، اغلب یک ماه زمان صرف می شود. در مراحل اولیه، مستاجر پیروی احضار مقام قضایی، این حکم را دریافت می کند. در این پرونده ها حضور وکیل ملکی ماهر در شیراز بسیار موثر واقع شده و روال پرونده را تسریع خواهد کرد.

نحوه قرارداد اجاره

مراحل گرفتن حکم تخلیه به نحوه قرارداد اجاره نیز بستگی دارد. قرارداد اجاره به صورت رسمی و عادی نوشته می شود و برای گرفتن تخلیه در هر یک از این قراردادها، مراحل به خصوصی طی خواهد شد. رسمی بودن قرارداد، به منظور تنظیم آن در دفاتر اسناد رسمی است؛ این قراردادها به امضای طرفین می رسند و مالک برای دریافت حکم تخلیه باید به دایره اجرایی اداره اسناد مراجعه کند و از این طریق روال پرونده تخلیه ملک را دنبال نماید.

در برخی موارد نیز برای تنظیم قراردادهای اجاره ای از اسناد معمولی استفاده می شود که در چنین شرایطی شورای حل اختلاف به عنوان مرجع قضایی معتبر مورد نظر قرار می گیرد و کلیه شکایات و اعتراضات در این بخش انجام خواهد شد.

فرایند اجرای حکم تخلیه

پیش از آن که مدت اعتبار حکم تخلیه به پایان برسد، موجر باید با پرداخت هزینه کامل ودیعه مستاجر شرایط خروج او از ملک مورد نظر را فراهم کند. به محض صدور حکم قضایی، موجر به مدت 72 ساعت برای دستور تخلیه ملک مسکونی یا تجاری فرصت خواهد داشت. برای اجرای این حکم کلیه مبالغی که تحت عنوان سر قفلی از مستاجر دریافت می شود نیز باز پس داده خواهد شد.
در این زمینه نیازی به ارسال اظهار نامه برای تشکیل دادگاه وجود ندارد و کلیه روال قانونی کار با استفاده از اصل برگه اجاره نامه پیگیری خواهد شد. حکم نهایی دادگاه قابل اعتراض نخواهد بود و طرفین مکلف به پذیرش آن هستند.

جمع بندی

قوانین اجاره و حکم تخلیه مربوطه به املاک مسکونی و تجاری، برای نظم بخشیدن به بخش مسکن در جامعه وضع می شوند. در چنین پرونده های سرعت عمل کار با حضور یک وکیل خوب افزایش می یابد و بهترین نتیجه از دادگاه های مورد نظر به دست می آید. در این گزارش در رابطه با قوانین این حوزه حقوقی و سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مطالبی را ارائه کردیم که برای احقاق حق مالکین و موجرین مفید واقع می شوند. این قوانین به شما کمک می کنند که دسترسی مستاجر متخلف به ملک را محدود کرده و به صورت قانونی و به دور از مشاجره این پرونده ها را پیش ببرید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید