تنظیم دادخواست اداره کار + هزینه شکایت از کارفرما

فهرست محتوا
تنظیم دادخواست اداره کار

تنظیم دادخواست اداره کار یک فرایند بسیار مهم برای به دست آوردن حقوق کارگران و کارکنان تحت پوشش اداره کار انجام می گیرد. قوانین اداره کار همیشه ثابت بوده اند؛ اما زمانی که می خواهید، از حقوق خود دفاع کنید، تنظیم یک دادخواست استاندارد و قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است. بارها دیده شده که در برخی پرونده های حقوقی مربوط به اداره کار، حق با کارگر بوده، اما به دلیل عدم آشنایی با امور حقوقی قادر به دفاع از حق خود نبوده و موفق به دریافت حقوق خود نشده است.

برای نوشتن یک لایحه و دادخواست مناسب، باید حتما به مفاد قانونی مربوطه اشاره کنید. شما می توانید، با پرداخت هزینه دادخواست اداره کار، کلیه این موارد را بر عهده یک وکیل اداره کار در شیراز بسپارید. به این ترتیب پرونده های حقوقی شما با بهترین روش حل می شوند. در این فرایند، مراحل متعددی طی می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نحوه تنظیم دادخواست اداره کار

وکیل تنظیم دادخواست اداره کار برای تنظیم شکایات و دادخواست های قانونی کارگران، چند مرحله مهم را طی می کند. اما برای شروع این فرایند ابتدا باید دادخواست های مورد نظر در چند مرحله تعیین شوند. برخی از این مراحل به شرح زیر می باشند:

  1. در این رابطه ابتدا باید هویت افراد در سامانه اداره کار، احراز شود. در این خصوص زمینه بیمه گذار مربوطه نیز مشخص می شود.
  2. در مرحله بعدی گذر واژه ها و رمزهای عبور مخصوص به شما از طریق پیامک ارسال می شوند.
  3. سپس شما می توانید، از مشاوره های حقوقی وکلای این عرصه استفاده کنید. این وکلا در راستای تنظیم دادخواست اداره کار شما را راهنمایی می کنند.
  4. سپس دادخواست های بدوی شما تدوین و تنظیم می شوند.
  5. در مرحله بعدی نوبت رسیدگی به دادخواست شما از سوی دادگاه های مربوطه مشخص می شود. شما می توانید، این نوبت ها را از طریق پیامک دنبال کنید.
  6. شما به عنوان شاکی باید در جلسات تعیین شده، شرکت کنید و از حقوق خود دفاع به عمل آورید. در این فرایند ارائه مدارک مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  7. صدور دادنامه های بدوی از سوی اداره کار در ادامه این فرایند انجام می گیرد.

وکلای مربوط به اداره کار، بر مبنای شرایط و قوانین موجود این دادخواست ها را تدوین می کنند و شرایط را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده پیش بینی می کنند.

وکیل تنظیم دادخواست اداره کار
دادخواست اداره کار

مدارک مورد نیاز برای ارائه دادخواست به اداره کار

به جز تامین هزینه دادخواست اداره کار برای دریافت مشاوره های حقوقی مربوطه، فراهم کردن برخی مدارک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. خواهان باید مدارک زیر را برای رسیدگی به پرونده های حقوقی به همراه داشته باشد:

  1. تهیه رونوشت شناسنامه، از صفحات اول و دوم از الزامات مربوط به این پرونده های حقوقی به شمار می رود.
  2. تهیه رونوشت های مربوط به قرارداد کاری بین طرفین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. سایر مستندات موجود نیز باید به خوبی رونوشت شوند.
  4. در صورتی که به جای شما وکیل تنظیم دادخواست اداره کار، به محل تشکیل پرونده مراجعه می کند، وجود وکالت نامه های قانونی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرایط دادخواست اداره کار

تنظیم دادخواست اداره کار نیاز به رعایت برخی شرایط و ضوابط دارد. در این زمینه باید به کتبی یا شفاهی بودن دادخواست خود توجه کنید. دادخواست شما باید به صورت مکتوب ارائه شود؛ دادخواست شفاهی اعتبار قانونی لازم را ندارد. پس از تنظیم برگه های دادخواست، وزارت کار و رفاه اجتماعی به شکایات شما رسیدگی می کند. کلیه اطلاعات مربوط به کارگر باید بر روی فرم دادخواست شما نوشته شود.

فارسی بودن زبان دادخواست نیز یکی از مهمترین نکات است. کلیه مشخصات خواهان نیز باید بر روی برگه ها و فرم های دادخواست مکتوب شوند. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد و… می شوند. در این فرم باید مشخص شود که چه کسی اقامه دعوی می کند و شکایت مربوطه از سوی چه کسی است. در صورت عدم احراز هویت افراد، مراحل رسیدگی به پرونده شکایات او نیز انجام نمی شوند.

این دادخواست باید حتما توسط شخص خوانده امضا شود. در صورت عدم وجود امضا، برگه دادخواست فاقد اعتبار خواهد بود. امضا و اثر انگشت، تعیین کننده اعتبار این برگه ها هستند. برگه بدون امضا قابل پذیرش نیست. کلیه مدارک شما در سامانه های جامع مربوط به اداره کار بارگذاری می شوند و سپس توسط هیات رسیدگی، مورد بررسی قرار می گیرند.

خدمات حقوقی وکیل تنظیم دادخواست اداره کار

هزینه دادخواست اداره کار توسط این وکلا تعیین می شود. هر یک از این دادخواست ها در زمینه موضوعات به خصوصی تنظیم می شوند. موضوعات مربوط به حیطه کاری این وکلا در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

  1. تنظیم این دادخواست ها برای دریافت حقوق معوقه انجام می شود.
  2. تنظیم شکایات کارگران از کارفرمایان برای حق بیمه؛
  3. دادخواست های مربوط به سنوات کاری نیز در میان مهمترین موضوعات شکایات اداره کار دسته بندی می شوند.
  4. تنظیم دادخواست اداره کار برای دریافت حقوق مربوط به ساعات اضافه کاری
  5. برخی از دادخواست ها به دلیل عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما تنظیم می شوند.

در نظر داشته باشید که هزینه دادخواست اداره کار و مشاوره های مربوط به آن، در هر یک از زمینه های نام برده شده متفاوت است.

همچنین بخوانید:
وکیل تنظیم قرارداد در شیراز
بهترین وکیل چک در شیراز
وکیل تصادف شیراز

مشاوره حقوقی کارگران و کارفرمایان

تنظیم دادخواست اداره کار تنها یکی از خدمات وکلای فعال در این عرصه محسوب می شود. این وکلا کلیه مباحث حقوقی و کیفری مربوط به حقوق کارگران و کارفرمایان را در قالب مشاوره های حقوقی به افراد ارائه داده و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه ها را در اختیار آن ها قرار می دهند. در برخی موارد تخلفاتی از سوی یکی از طرفین دعوی صورت می گیرد که نیاز به رسیدگی کیفری دارند.

برخی شکایات در رابطه با اخراج کارکنان نیز در این دادخواست ها درج می شوند که توسط وکلای کاردان و چیره دست اداره کار رسیدگی خواهند شد. عدم پایبندی به شرایط و قوانین موجود توسط هر یک از کارگران و کارفرمایان نیز گاها سبب تشکیل پرونده های حقوقی در اداره کار می شود.

تنظیم دادخواست اداره کار
دادخواست اداره کار

تکمیل فرم دادخواست اداره کار

پس از دریافت هزینه دادخواست اداره کار، فرم دادخواست نهایی شما تنظیم و تکمیل خواهد شد. در این حکم، اطلاعاتی در رابطه با میزان کار و سابقه شما در شرکت یا کارگاه مربوطه ارائه خواهد شد. علت قطع رابطه و اخراج از محل کار نیز به فرم مربوطه ضمیمه خواهد شد. درج محل سکونت افراد نیز یک مسئله مهم در تنظیم این دادخواست ها محسوب می شود. همچنین در صورتی که فرد خوانده شده، از خدمات وکیل تنظیم دادخواست اداره کار استفاده می کند، درج نام و مشخصات بهترین وکیل شیراز نیز حائز اهمیت می باشد.

نام و نام خانوادگی دقیق و محل اقامت کارفرما نیز باید در این برگه دادخواست درج شود. تعریف اشخاص حقیقی و حقوقی در این برگه ها، سبب افزایش اعتبار آن ها خواهد شد. در صورتی که شرکت شما توسط مراجع ذی صلاح تایید شده، کارفرما شخص حقوقی است و در غیر این صورت در میان اشخاص حقیقی قرار می گیرد.

قسمت بعدی این فرم ها مربوط به موارد خواسته است. شاکی پرونده باید در این بخش ها، کلیه خواسته های خود را مشخص کند. فرم نهایی به همراه تصویر کارت ملی ارائه می شود. واحد دادخواست زمان رسیدگی به پرونده شما را تعیین خواهد کرد.

حقوق کارگر و شکایت از کارفرما

هر یک از کارگران در قبال کارفرمای خود وظایف و تعهداتی دارند؛ مسئولیت هایی که باید به درستی ایفا شوند و در صورت عدم اجرای صحیح، با شکایت کارفرما رو به رو می شوند. در مقابل کارفرما نیز مسئولیت هایی در قبال کارگر دارد. در صورتی که کارفرما به تعهدات قانونی و حقوق کارگر خود بی اعتنایی کند، قانون از کارگر در راستای احقاق حقوق خود پشتیبانی خواهد کرد. حق و حقوق هر یک از این افراد، بر مبنای نوع قراردادی که بین آن ها به امضا می رسد، تعیین می شود. پس در مراجع رسیدگی به شکایات نیز با در نظر گرفتن نوع قرارداد، شرایط و حقوق هر یک از طرفین مشخص می شود.

جمع بندی

هر وکیل تنظیم دادخواست اداره کار، برای ادای مسئولیت های خود در قبال مراجعین خود باید از سوابق پرونده کاری و کارگر یا کارفرمای طرف دعوی آگاهی داشته باشد و در مراکز مربوطه برای رسیدگی بهتر به امور پرونده حضور به عمل آورد. هر یک از این وکلا با تعیین نرخ های مشخصی به موکلین خود خدمات مهمی ارائه می کند و در راستای پیشبرد پرونده آن ها را یاری می رساند.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید