بهترین روش استرداد جهیزیه با سیاهه ، شرایط و مراحل باز پس گیری

فهرست محتوا
استرداد جهیزیه با سیاهه

نحوه استرداد جهیزیه و شرایط باز پس گیری آن با سیاهه و بدون سیاهه در پرونده های طلاق و مهریه به وفور مورد بحث قرار می گیرد. در واقع جهیزیه، متعلق به زوجه بوده و جزو اموال او محسوب می شود و زوجه هر زمان اراده کند، قادر به تصرف در آن خواهد بود. در واقع زوج تنها در صورتی می تواند، از جهیزیه استفاده کند که اذن ضمنی زوجه وجود داشته باشد. اما چگونگی تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه در این زمینه بسیار مهم تلقی می شود.

از این رو برای راهنمایی بیشتر در رابطه با این پرونده های حقوقی وکیل طلاق در شیراز و وکیل مهریه در شیراز همه چیز را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

روش های قانونی برای استرداد جهیزیه

در ابتدای کار بهتر است با روش های قانونی که برای باز پس گیری اموال زوجه وجود دارد، آشنا شوید. در این خصوص سه راه حل اساسی وجود دارد؛ اول، شهادت شهود در رابطه با وجود جهیزیه زوجه در اختیار زوج و ممانعت از تحویل آن به زوجه، دوم، امکان باز پس گیری جهیزیه بر مبنای لیست جهاز که در ابتدای ازدواج ثبت می شود؛ و سوم توافق بین دو طرف دعوا!

این مجموعه دلایل در مواردی که سیاهه ای در کار نیست، برای باز پس گیری این حق قانونی مورد توجه قرار می گیرند. در صورتی که سیاهه امضا شده ای، برای تحویل جهیزیه به زوج وجود نداشته باشد، باید سایر ادله موجود به دادگاه ارائه شوند؛ از میان آن ها می توان به فاکتورهای خرید وسایل به نام زوجه و یا خانواده اش اشاره کرد که یک سند محکمه پسند برای این پرونده ها محسوب می شوند! اما در صورتی که سیاهه جهیزیه وجود داشته باشد، شرایط برای زوجه ساده تر خواهد بود.

مزاحل استرداد جهیزیه
استرداد جهیزیه با سیاهه

بهترین روش استرداد جهیزیه

مراحل استرداد جهیزیه و مدت زمان آن در روش باز پس گیری با استفاده از سیاهه بسیار مطلوب تر خواهند بود. در این فرایند زمان کمتری صرف می شود و نیازی به اثبات وجود جهیزیه نیست. سیاهه یک ورقه معتبر قانونی است که شرح کاملی از وسایل و جهیزیه عروس خانم بر روی آن نوشته شده و به امضای داماد می رسد. اگر این امضا را در ابتدای ازدواج از داماد دریافت کنید، در زمان وقوع مشکل، بدون کوچکترین دردسری، قادر به فراهم کردن شرایط استرداد جهیزیه خود خواهید بود.

سیاهه می تواند به فاکتور خرید جهیزیه نیز اطلاق شود. اما نحوه تنظیم این برگه و امضای آن توسط داماد نیز بسیار مهم است. وجهه قانونی این برگه به نحوه تنظیم و کتابت آن بستگی دارد. در ادامه شرایط کامل یک سیاهه قانونی بررسی شده است.

شرایط فاکتور معتبر سیاهه

  1. در وهله اول باید به درج کامل جزئیات جهیزیه و وسایل زوجه توجه داشته باشید؛ حتی رنگ و نوع و اندازه وسایل را نیز در این فاکتور درج کنید.
  2. این فاکتور باید شامل امضا و اثر انگشت آقای داماد باشد.
  3. سپس باید شهودی از دو طرف برگه سیاهه جهیزیه را امضا کنند که به اعتبار این برگه می افزاید.

مدارک مورد نیاز برای پس گرفتن جهیزیه

برای پس گرفتن این حق قانونی، ابتدا باید یک دادخواست معتبر و رسمی به دادگاه های مربوطه ارائه دهید. برای آماده سازی این دادخواست باید حتما برخی مدارک را نیز فراهم کنید. در این مدارک، مشخصات فرد خواهان یعنی زوجه و خوانده یا زوج، درج می شود. همچنین لیست کاملی از اقلام جهیزیه زوج نیز در این دادخواست ها مکتوب شده و به دادگاه مورد نظر ارائه خواهد شد. اسناد ازدواج و کپی برابر اصل آن ها نیز به دادگاه مربوطه ارائه شده و ضمیمه پرونده خواهند شد. در صورت نبود سیاهه، باید شهادت شهود و فاکتورهای مربوط به خرید جهیزیه زوج نیز به دادگاه ارائه شود.

استرداد جهیزیه
شرایط و مراحل استرداد جهیزیه با سیاهه

مطالبه خسارات وارده به جهیزیه از شوهر

هزینه استرداد جهیزیه یک مسئله است و دریافت خسارات و آسیب های وارده به آن از سوی زوج نیز مسئله ای دیگر! که گاها زوجه برای دریافت این حقوق اقدام می کند. حال پرسش این است که آیا شرایط دریافت خسارات وارده در دادگاه های مربوطه فراهم است و زوجه حق قانونی ای برای تقاضای خسارات جهیزیه خود دارد یا خیر؟

باید گفت که اموال جهیزیه به صورت امانت نزد زوج باقی می ماند و شوهر به عنوان فرد امین در نظر گرفته می شود. فرد امین در قانون اساسی کشور، وظیفه دارد، هر گونه خسارت و تلفاتی را جبران کند؛ اما در صورتی که تعدی یا تفریطی صورت گرفته باشد این وظیفه نقض خواهد شد. زوجه باید ثابت کند که خسارات وارده به جهیزیه، به صورت عمدی از سوی زوج ایجاد شده اند. در غیر این صورت زوج ادعا می کند که اموال جهیزیه به صورت ناخواسته تلف شده اند و خسارتی به زوجه تعلق نمی گیرد!

اعتراض به حکم استرداد از سوی زوج

استرداد جهیزیه با سیاهه یا بدون سیاهه، و حکم مربوط به آن در برخی موارد مورد اعتراض زوج واقع می شود. ممکن است، زوج در طول زندگی وسایل جدیدی برای منزل خریده باشد و زوجه از آن ها استفاده کرده و یا حتی وسایل جهیزیه به صورت کامل جایگزین شده باشند. در چنین شرایطی مرد می تواند، ظرف بیست روز به حکم استرداد جهیزیه بدون سیاهه اعتراض کند.

در این خصوص حضور بهترین وکیل شیراز برای دو طرف پرونده بسیار موثر واقع شده و روند پرونده را ساده تر می کند. به طور کلی اجرای این حکم برای زوجه، بین یک تا دو ماه انجام می شود و در بدترین شرایط مدت زمان آن به سه ماه می رسد.

جمع بندی

مدت زمان استرداد جهیزیه و نحوه باز پس گیری این حق قانونی توسط زوجه، یکی از موضوعات بحث برانگیز حقوقی است که در مجامع قضایی مورد بررسی قرار می گیرد. در این خصوص استفاده از مشاوره های حقوقی بسیار موثر واقع می شود و کیفیت رسیدگی به پرونده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. لازم است بدانید که برای باز پس گیری و استرداد جهیزیه، ملزم به پرداخت هزینه ای به دستگاه قضایی مربوطه خواهید بود. تعرفه دستگاه قضایی در رابطه با استرداد جهیزیه در حدود 3 و نیم درصد از ارزش کل اموال جهیزیه تعیین می شود.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید