نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا

فهرست محتوا
نحوه وصول چک بانکی مبلغ بالا

نحوه دریافت و وصول چک صیادی مبلغ بالا جدید در زمان کوتاه:

با تغییر قانون چک، تغییرات زیادی در این بخش ایجاد شده و قالب چک های جدید نیز تغییر کرده است. چک های جدید به چک های صیادی معروف است. آن ها به رنگ بنفش و به شکل یکپارچه ای ارائه می شوند. یک شناسه منحصر به فرد 16 کاراکتری را می توان در هر برگه چک صیادی یافت. این مهم ترین ویژگی این چک های جدید است.

موضوع دیگری که در مورد چک های صیادی  و نحوه وصول چک صیادی قابل ذکر است، وجود عبارت «اعتبار این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» بر روی چک می باشد. یعنی برای دریافت و وصول چک صیادی جدید ابتدا باید در سامانه صیاد ثبت نام کنید. چقدر با شرایط دریافت و انتقال وصول چک صیادی مبلغ بالا آشنایی دارید؟ در ادامه با این گزارش از بهترین وکیل شیراز همراه باشید.

شرایط وصول چک صیادی جدید

فلسفه اساسی در استفاده از این نوع چک، تنظیم سیستم چک و جلوگیری از چک های بی محل است. صدور چک بلامحل یکی از مهم ترین مشکلات حقوقی سال های اخیر بوده که چندین پرونده قضایی پیرامون این موضوع تشکیل شده است. اما با اجرایی شدن قانون جدید نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا سازوکار ویژه ای برای وصول این چک های جدید در نظر گرفته شد. این مکانیسم به شرح زیر است:

ثبت و معرفی چک در سامانه صیاد

صادرکننده چک باید پس از صدور چک و تعیین محتوای آن، آن را به سامانه صیاد ارسال کند تا اطلاعات چک درج و ثبت شود. این اولین و مهمترین مرحله برای دریافت و وصول چک صیادی است. زیرا امکان وصول چک بدون ثبت نام در این سامانه وجود ندارد. ثبت نهایی چک با تأیید و دریافت چک توسط ذینفع انجام می شود. قانون برای ورود به سیستم صیاد مراحل زیر را پیش بینی کرده است.

  • وارد سیستم بانک مرکزی شوید.
  • از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک با بانک صادرکننده چک تماس بگیرید.
  • استفاده از برنامه های کاربردی خاص.
نحوه وصول چک جدید بانک صادرات
آموزش وصول چک صیادی جدید مبلغ بالا

بررسی و تصدیق وصول چک صیادی توسط گیرنده چک

با ثبت نهایی چک، دریافت کننده چک می تواند با سامانه صیاد تماس گرفته و استعلام های کنترلی را انجام دهد و محتوای چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد پیوند دهد. همچنین می تواند در مدت معینی کنترل صیاد را در دست بگیرد. تمامی این مراحل و دستورالعمل ها جهت جلوگیری از بروز مشکلات در نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی جدید می باشد.

اگر چک تایید نشده باشد، با انتخاب یکی از موارد مندرج در سامانه، موظف است چک را به صادرکننده یا انتقال گیرنده تسلیم کند.

انتقال وصول چک صیادی مبلغ بالا قابل انجام است

انتقال چک از گذشته رایج بوده است. با اجرای روش جدید نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی، می توان چک ها را با پر کردن پشت چک و درج اطلاعات مربوطه به سامانه صیاد منتقل کرد. برای این منظور، احراز هویت در هنگام دسترسی به سیستم مورد نیاز است. سپس با ثبت شناسه منحصر به فرد چک و درج اطلاعات، انتقال اولیه وصول چک صیادی ثبت و تایید می شود.

روش وصول چک مبلغ بالا صیادی در سریعترین زمان ممکن

ذینفع اولیه چک، دارنده اصلی آن نامیده می شود. فرد می تواند با مراجعه به هر شعبه بانک در کشور مبلغ موجود در چک را وصول کند. بانک باید اموال ذینفع چک را احراز و پس از دریافت درخواست های مقتضی از سامانه صیاد، مبلغ چک صیادی را به حساب وی واریز نماید.

نکته مهمی که در قانون جدید نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی به آن اشاره شده و وکلای چک در شیراز نیز همواره به آن تاکید می کنند، این است که در صورت وجود کسری در حساب صادرکننده چک، متقاضی می تواند موجودی را از سایر حساب های صادرکننده مطالبه کند. فرد می تواند این موضوع را از بانک مرکزی درخواست کند و از طرف خواهان پذیرفته می شود.

در همین راستا و بر اساس قانون جدید نحوه وصول چک صیادی با مبلغ بالا، کلیه حساب های بانکی صادرکننده چک در کلیه شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور پس از 24 ساعت از ثبت نام برای برگشت کردن چک مسدود می شود.

مدت زمان واریز چک صیادی به حساب

(زمان پاس شدن چک صیادی)

(پاس کردن چک صیادی)

انتقال چک صیادی به پست بانک
شرایط وصول چک صیادی جدید

روش برگشت کردن چک صیادی جدید مبلغ بالا

برگشت چک صیادی جدید در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت و با صدور گواهی عدم پرداخت به همراه کد رهگیری مناسب از تشریفات قانونی آن استفاده می شود. در گواهی عدم پرداخت چک، بانک باید هویت و آدرس صادرکننده چک را قید کرده و مهر و امضای بانک را روی چک در اختیار مشتری قرار دهد. قانون جدید چک مبلغ بالا صیادی دلایل زیر را برای بازگرداندن و برگشت چک صیادی در نظر گرفته است:

  • اگر موجودی حساب گیرنده برای وصول چک مبلغ بالا صیادی جدید کافی نباشد. می توانید چک را از سایر حساب های بانکی فرد پرداخت کنید. زمانی که یکی از حساب های بانکی فرد وجوه کافی برای نقد چک را نداشته باشد. می توانید برای بازپرداخت چک اقدام نمایید.
  • در برگه چک مغایرت وجود دارد.
  • صادرکننده یا ذینفع قانونی آن در چارچوب قانونی دستور عدم پرداخت صادر می کند.
  • عدم تایید چک با نمونه امضای مشتری.
  • مغایرت محتوای کنترلی با محتوای درج شده در سامانه صیاد.
  • خوردگی نوشته چک یا عدم ظهرنویسی صحیح در نحوه وصول چک مبلغ بالا صیادی.
  • مسدود کردن حساب جاری طبق قانون یا دستور مشتری.

نحوه درخواست حکم اجرایی از دادگاه

صاحب چک وصول نشده می تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک دادگاه، صدور گواهی عدم پرداخت را از دادگاه درخواست کند. دادگاه پس از بررسی مندرجات چک و رعایت سه شرط کلیدی زیر اقدام به صدور اجرائیه می نماید.

  • جمع آوری وجوه ممکن است یک شرط را برآورده نکند.
  • در متن چک قید نشده است که چک برای انجام مطمئن معامله یا قول ارائه شده است.
  • گواهی عدم پرداخت به دلیل موضوع ماده 14 صادر نمی شود.

صادرکننده چک 10 روز پس از تاریخ ابلاغ مهلت دارد بدهی خود را پرداخت کند. همچنین با رضایت ذینفع می تواند شروع به پرداخت وام خود کند. در غیر این صورت طبق قانون جدید نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا، مجازات های مالی اعمال خواهد شد.

برای پاک کردن اثر سو چک نامعتبر، مبلغ چک ها باید به طور کامل واریز شوند تا گیرنده چک مطالبه خود را دریافت کند یا از بستانکار رضایت بگیرد. در صورت واریز چک، بانک ظرف 3 روز به طلبکار اعلام می کند و بستانکار تقریباً یک سال فرصت دارد تا چک را نقد کند. همچنین شما می توانید به راحتی مبلغ حساب جاری مسدود شده چک برگشتی را از سیستم مرکزی استعلام کنید.

در ادامه بخوانید : رفع ممنوع الخروجی چک برگشتی

مشاوره حقوقی با وکیل حرفه ای چک

روی کار آمدن و اجرای طرح چک های جدید، تعداد چک های برگشتی را کاهش داد. هرچند قوانین و مقررات خاصی برای صدور چک وجود دارد، ولی با این حال، هنوز چالش ها و اختلافات حقوقی زیادی در نحوه وصول چک صیادی مبلغ بالا در صحنه وجود دارد. از سوی دیگر، اجرایی شدن قوانین جدید چک های صیادی، منعکس کننده قوانین پیچیده و سفت و سختی شد.

وجود یک وکیل حرفه ای و با تجربه در زمینه چک و سفته می تواند در روند این پرونده ها مفید و در حصول بهترین نتیجه موثر باشد. شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی در این زمینه، با وکیل پایه یک دادگستری شیراز حامد اسکندری تماس بگیرید.

وصول چک صیادی در بانکی دیگر

نحوه وصول چک در بانک

نحوه نقد کردن چک صیادی

پیمایش به بالا
به بالا بروید