ملاقات با فرزند قبل از طلاق و بعد از طلاق

فهرست محتوا
ملاقات با فرزند بعد از طلاق

گاهی اوقات به دلیل اختلافاتی که بین زوجین وجود دارد آنها در مورد ملاقات با فرزند بعد از طلاق و حتی در مواردی نیز در مورد ملاقات با فرزند قبل از طلاق نیز به توافق نمی رسند. مراجعه به دادگاه و تعیین جزئیات ملاقات با فرزند مشترک در چنین مواقعی تنها راه حل می باشد. در این مطلب قصد داریم به موضوع ملاقات با فرزند قبل و بعد از طلاق و جزئیات بیشتر در این حیطه بپردازیم. شما میتوانید در این رابطه از بهترین وکیل شیراز مشاوره بگیرید.

حضانت فرزندان و همچنین چگونگی ملاقات با آنها در مواردی که والدین در روابط خود با مشکلات و اختلافاتی مواجه هستند، از مسائل مهم و بحث برانگیز قلمداد می شوند. حتی در مواقعی که زوجین هنوز به صورت قانونی از یکدیگر جدا نشده اند و حضانت فرزندان با یکی از آنها است نیز طرف دیگر، از نظر قانونی می تواند با فرزند خود ملاقات نماید.

ملاقات با فرزند قبل از طلاق

بهتر است یادآوری کنیم که حضانت فرزند بر عهده هر کدام از والدین که باشد نمی تواند طرف دیگر را از ملاقات با فرزند مشترک محروم کند. در مورد ملاقات با فرزند قبل از طلاق در ماده 1174 قانون مدنی نیز به این صورت اشاره شده است:

  • در صورتی که به علت دعاوی طلاق شیراز یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد ، حق ملاقات با فرزند خود را دارد.
  • با توجه به این ماده از قانون مدنی می توان گفت در هر صورت برای هر یک از والدین حق ملاقات فرزند قبل از طلاق محفوظ خواهد بود. تنها مدت زمان ملاقات فرزند می تواند در شرایط مختلف تغییر کند که آن هم در شرایط ویژه و خاص و با توجه به مصلحت فرزند انجام می شود.
ملاقات با فرزند بعد از طلاق
ملاقات با فرزند قبل از طلاق

ملاقات با فرزند بعد از طلاق

همان طور که در بالا اشاره شد ماده 1174 از قانون مدنی شامل حال والدینی می شود. که در هر صورت محل سکونت مجزایی دارند، حال فرقی ندارد که طلاق گرفته باشند. و یا به دلایل دیگری، جدا از یکدیگر زندگی می کنند. در مورد ملاقات با فرزند بعد از طلاق به موارد زیر توجه نمایید:

  • ملاقات با فرزند مشترک برای هر یک از والدین محفوظ خواهد بود. بر همین اساس هیچ یک از والدین طبق قانون نمی توانند از ملاقات طرف مقابل با فرزند جلوگیری کنند.
  • پس از انواع طلاق نیز هیچ یک از والدین نمی توانند دیگری را از حق ملاقات با فرزند محروم نماید. این موضوع حتی در مواردی که یکی از والدین دچار انحطاط اخلاقی و فساد باشد نیز صادق است. و حق ملاقات وی با فرزندش به صورت کلی سلب نخواهد شد. در این شرایط تنها امکان دارد با توجه به رای دادگاه زمان ملاقات ها و یا مدت آنها کمتر شود و به هیچ وجه امکان حذف ملاقات ها وجود ندارد.

چگونگی ملاقات با فرزند قبل از طلاق

در ماده 1174 قانون مدنی در مورد مکان و زمان ملاقات فرزندان و حضانت فرزند بعد از طلاق چنین آمده است:

  1. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف میان والدین با دادگاه است.
  2. با استناد به این ماده از قانون در صورتی که والدین در مورد ملاقات با فرزند مشترک قبل از طلاق و به عبارتی در مورد مکان و زمان آن دچار اختلاف شوند، مراجعه به دادگاه می تواند مشکل را حل کند. دادگاه خانواده تنها مرجع رسمی است. که می تواند با تعیین مکان و همچنین زمان ملاقات ها، به اختلافات زوجین در این خصوص پایان دهد.
  3. اگر زوجین در مورد مدت ملاقات ها با یکدیگر به توافق برسند، نیازی به رای دادگاه در این مورد نیست. ولی در غیر این صورت دادگاه می تواند در این مورد نیز رای خود را صادر نماید. آنچه مسلم است به جز موارد خاص، ملاقات با فرزند حق هر دو طرف می باشد. و نمی توان هیچ یک از زوجین را از این حق طبیعی محروم نمود.

چه مرجع قضایی حق تعیین مکان و زمان ملاقات با فرزند را پس از طلاق دارد؟

در ادامه بحث ملاقات با فرزند مشترک بعد از طلاق، در ماده 1174 قانون مدنی چنین آمده است:

تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزییات مربوط به آن، در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است.

با توجه به این ماده از قانون در صورت توافق والدین مشکلی پیش نخواهد آمد. و بر اساس توافق آنها مکان و زمان ملاقات تعیین می گردد؛ در غیر این صورت دادگاه خانواده می تواند با توجه به مصلحت کودک و شرایط موجود در مورد آن تصمیم گیری کند. برای تعیین زمان و مکان ملاقات باید به دو مورد مهم توجه نمایید:

  1. زمان ملاقات فرزند ثابت نبوده و امکان تغییر در آن وجود دارد و می تواند کم یا زیاد گردد. هر کدام از والدین که خواهان افزایش و یا کاهش این مدت زمان باشند، می توانند دادخواست خود را به دادگاه ارائه نمایند.
  2. ملاقات با فرزند به دلیل وجود اختلاف در مورد آن، می تواند در محل کلانتری ها صورت بگیرد، که برای کودکان اصلا محل مناسبی نیست. در حالت کلی لازم است از سوی قوه قضائیه برای این منظور محل مناسب تری تعیین گردد.

همچنین بخوانید: بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲

ملاقات با فرزند بعد از طلاق
ملاقات با فرزند قبل از طلاق

ملاقات با فرزند مشترک و جرم ممانعت از آن

همان طور که در مطالب بالا اشاره شد ملاقات با فرزند حق هر کدام از والدین می باشد. و تحت هیچ شرایطی نمی توان مانع از این ملاقات شد. ممکن است در برخی ملاقات با فرزند قبل و بعد از طلاق واقع والدی که حضانت فرزند را بر عهده دارد، والد دیگر را از ملاقات فرزند محروم کند. در این صورت وی مرتکب جرم شده و باید قانون در مورد او و جرمش تصمیم گیری کند.

در زمان ملاقات نفقه فرزند بر عهده کیست؟

دعاوی نفقه فرزندان در شیراز در هر شرایطی بر عهده پدر و یا جد پدری است. و این موضوع هیچ ربطی به حضانت کودک ندارد. در حالت کلی وظیفه تهیه پوشاک، خوراک و موارد مورد نیاز برای زندگی کودک با پدر است. لکن در صورتی که پدر و پدربزرگ هر دو فوت کرده باشند، تامین و تعیین نفقه فرزند مشترک بر عهده مادر خواهد بود تا زمانی که کودک بتواند خود از عهده آن برآید.

دستور موقت فوری در مورد ملاقات فرزند بعد از طلاق

دستور موقت در مواردی صادر می گردد، که لازم باشد به صورت فوری برای گرفتن حق قانونی افراد اقدام قانونی صورت بگیرد. از قوانین جدیدی که در قانون حمایت از خانواده به تصویب رسیده است همین دستور موقت برای ملاقات با فرزند مشترک می باشد.

بین زوجینی که تصمیم به جدایی و طلاق دارند اختلافات بسیاری وجود دارد. که می تواند روند رسیدگی به دعاوی حضانت کودک در شیراز را کمی طولانی تر نماید. تقاضای دستور موقت فوری برای ملاقات با فرزند در چنین شرایطی می تواند امری کاربردی باشد. که برای آن شش ماه اعتبار در نظر گرفته می شود. دادگاه خانواده تنها مرجع قانونی است که می تواند دستور موقت فوری برای ملاقات با فرزند را صادر نماید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید