قوانین جدید مجازات فرار از صحنه جرم و تصادف غیر جرحی

فهرست محتوا
قوانین مجازات فرار از صحنه جرم

با گسترش تصادفات جاده ای و شهری و فرار از صحنه جرم و تصادف، افراد بسیاری مجروح شده و یا حتی فوت می شوند؛ برخی از رانندگان در مواجهه با این مشکلات و حوادث ناگوار، می گریزند و فرار را بر قرار ترجیح می دهند! این عمل هم از نظر شرعی، هم از نظر قانونی و هم از نظر اخلاقی ناپسند بوده و مجازاتی برای فرد خاطی در نظر گرفته می شود. اما برخی از تصادفات شامل این قاعده نمی شوند؛ در صورتی که تصادف انجام شده منجر به وقوع جراحت در راننده مقابل یا سرنشینان اتومبیل نشده باشد، ترک محل وقوع تصادف توسط راننده دیگر جرم محسوب نمی شود.
ترک محل تصادف تنها در مواقعی که در جریان وقوع این حوادث، جراحاتی در بدن افراد ایجاد شده باشد، جرم بوده و مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود. بهترین راهکار در مواجه با این مشکلات تماس با شماره بهترین وکیل شیراز می باشد.

قوانین موجود در زمینه مجازات فرار از صحنه جرم

تصادفاتی که با جراحت و مرگ سرنشینان خودروی دیگر همراه باشند، اغلب مجازاتی برای راننده خاطی به همراه دارد؛ اما مجازات فرار از صحنه جرم کمی بیشتر است. در قانون جمهوری اسلامی، مواد قانونی به خصوصی در این زمینه ارائه شده اند:

هر گاه مصدومی در جریان تصادفات اتومبیل به کمک راننده احتیاج داشته باشد و راننده با وجود علم به این ماجرا از کمک به او خودداری کند، و محل حادثه را ترک کند، برای او بیش از دو سوم حداکثر مجازات در قوانین 714، 715 و 716 مدنی تعیین می شود. دادگاه مربوطه هرگز در رابطه با چنین پرونده هایی تخفیف قائل نخواهد شد و راننده فراری به عنوان مجرم در این دادگاه ها حضور به عمل می آورد.

جهت حل نمودن هرچه سریعتر این پرونده ها می توانید با یک وکیل تصادف در شیراز مشاوره حقوقی داشته باشید.

تشدید مجازات فرار از صحنه جرم و تصادف

فرار از جرم و جرایم مختلف در عرصه تصادفات جاده ای به خودی خود مجازات سنگینی دارد؛ حال اگر در این خصوص برخی جرایم دیگر متوجه راننده باشد، این مجازات ها بیشتر خواهند شد. موارد زیر به دلایل تشدید این مجازات ها اشاره دارند:

مجازات فرار از صحنه تصادف
قوانین مجازات فرار از صحنه جرم و تصادف
  1. در صورت مست بودن راننده، دادگاه حکم سنگین تری برای او تعیین می کند؛ در این مجازات، جرم مست بودن و حمل و نگهداری نوشیدنی های الکلی نیز لحاظ خواهد شد.
  2. در صورتی که راننده ای گواهینامه نداشته باشد، پشت فرمان بنشیند، تصادف کند و پس از مجروح کردن فرد مقابل، از کمک کردن به او نیز خودداری نماید، به اشد مجازات در دادگاه های مربوطه محکوم خواهد شد.
  3. در صورتی که راننده ای با سرعت بیشتر از حد مجاز در جاده یا منطقه مورد نظر رانندگی کند و چنین جرایمی را نیز مرتکب شود، حکم دادگاه برای او سنگین تر خواهد بود.
  4. در صورتی که سیستم خودروی راننده خاطی، با ایرادات مکانیکی همراه باشد و راننده با علم به خراب بودن اتومبیل، از آن برای رانندگی استفاده کند، حکم او بیشتر می شود.
  5. وقوع تصادفات در محل خط کشی عابر پیاده، جرم محسوب می شود و مجازات فرار از صحنه تصادف نیز بر آن لحاظ خواهد شد.

تعیین مجازات نهایی فرار از صحنه تصادف غیر جرحی

طبق قوانین موجود، نحوه برخورد قانونی با راننده ای که پس از آسیب رساندن به رهگذران و عابرین پیاده، از کمک کردن به او نیز خودداری می کنند، تعیین حکم محکومیت و حبس او است. حبس حنجه ای از سه ماه تا دو سال برای این افراد تعیین می شود. همچنین جزای نقدی نیز از مجازات این افراد خاطی محسوب می شود. نحوه پیگیری فرار از صحنه تصادف از طریق مراجع قضایی و سامانه های پیگیری شکایات و اعتراضات خواهد بود.

در صورتی که فرد خاطی از صحنه تصادفات فرار نکند، مجازات او بسیار کمتر خواهد بود و حتی در برخی موارد با رضایت فرد مصدوم همراه می شود. به همین خاطر کنترل ترس و اضطراب در چنین حوادثی برای جلوگیری از خسارات و مشکلات آینده بسیار مهم است.

نکات مهم در حین مواجهه با صحنه تصادف و فرار راننده

جریمه فرار از صحنه تصادف برای عبرت گرفتن سایر افراد جامعه و جلوگیری از ترویج ترس و افزایش همدلی اجتماعی تعیین می شود. در سال های گذشته قوانین متعددی برای این منظور وضع شده اند. اما اگر فردی با صحنه تصادف رو به رو شود و شاهد فرار از جرم باشد و راننده را در حال گریز ببیند، اولین اقدامات او چه باید باشد؟

مجازات فرار از صحنه جرم
مجازات فرار از صحنه تصادف
  1. شاهد ماجرا باید در ابتدا شماره پلاک و مدل ماشین راننده فراری را به خاطر سپرده و با پلیس 110 تماس حاصل نماید.
  2. سپس در صورتی که متوجه مصدومیت فرد مجروح شود، باید حتما با اورژانس 115 تماس گرفته و خواستار امداد رسانی این ارگان ها شود.
  3. برای مجازات فرار از صحنه جرم، پیگیری های لازمه از طریق ارگان های قانونی برای رسیدگی به پرونده انجام می شود. در این خصوص خودرو مقصر در هر کجای کشور که مشاهده شود، حکم ضبط و جلب او اجرا خواهد شد.
  4. در صورت پیدا نشدن راننده، هزینه درمان فرد مجروح از صندوق خسارات بدنی دریافت شده و دیه شخص پرداخت می گردد.

رانندگان محترم پس از وقوع تصادفات اتومبیلی، باید از تکان دادن خودروی خود از محل وقوع حادثه خودداری کنند. حرکت دادن خودروی این افراد تنها زمانی مجاز می باشد که برای امداد رسانی به فرد مجروح و یا باز کردن مسیر حرکت سایر اتومبیل ها در طرح های ترافیکی خیابان ها انجام شود.

جمع بندی نهایی

در این گزارش در رابطه با قوانین مجازات فرار از صحنه تصادف بحث کردیم و اطلاعات دقیقی در رابطه با این قبیل جرایم و مجازات شدید مربوط به آن ها ارائه کردیم. بسیاری از افراد پس از وقوع این حوادث از ترس محکومیت به جرم قتل نفس پا به فرار می گذارند، حال آن که قانون حکم دیگری برای تصادفات غیر عمد اتومبیلی تعیین می کند. و شما می توانید با بهترین وکیل قتل در شیراز تماس حاصل نمایید.

در صورتی که رانندگان با قوانین موجود در این عرصه آشنایی کامل داشته باشند، در حین وقوع این جرایم، فرار نمی کنند و جرم خود را افزایش نمی دهند.فردی که در حین رانندگی سبب مجروح شدن رهگذر و عابرین پیاده شود، تنها ملزم به پرداخت دیه خواهد بود و مجازات قصاص و اعدام برای او اعمال نمی شود. به همین خاطر بسیاری از ارگان های دولتی و فرهنگی برای جلوگیری از این جرایم در راستای افزایش سطح دانش مردم در رابطه با قوانین رانندگی تلاش می کنند.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید