قوانین چک برگشتی و حکم جلب

فهرست محتوا
قوانین جدید چک برگشتی

اسناد تجاری و صدور آن ها یکی از مهم ترین نوآوری ها و پیشرفت بشریت در عرصه تجارت است. این اسناد خرید، فروش و تجارت را برای مردم آسان می کند و در جامعه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین اسناد تجاری که در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و روزانه تعداد زیادی از آنها رد و بدل می شود چک است. چک در مقایسه با سایر اسناد تجاری دارای ضمانت عملکرد بسیار بالایی است. قانون چک برگشتی صیادی در ایران به گونه ای وضع شده است که دارای ضمانت اجرایی بسیار قوی بوده و به خوبی مورد حمایت قانون قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با قانون چک برگشتی صیادی، شکایات حقوقی و کیفری و دریافت حکم جلب چک برگشتی، در ادامه این مقاله از وکیل شیراز با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکیل شیراز با شماره حامد اسکندری تماس بگیرید تا مطمئن شوید که از وضعیت حقوقی خود آگاهی کامل دارید.

بیشتر بخوانید: چت آنلاین رایگان با وکیل

برگشت کردن چک به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین و اولین گام ها در پیگیری وصول چک، دریافت گواهی عدم وصول یا برگشت کردن چک است. طبق این قانون، اگر شخصی نتواند وجه درج شده روی چک را در زمان و تاریخ درج شده روی آن بپردازد، صاحب چک حق استرداد چک را دارد. در ماده 5 قوانین جدید صدور چک، مقررات و قانون چک برگشتی صیادی به شرح زیر است:

در صورتی که وجه چک به هر یک از دلایل مندرج در ماده (3) پرداخت نشود، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک، بلافاصله عدم پرداخت را در سامانه یکپارچه مرکزی بانک ها ثبت کند. و پس از دریافت کد، با درج آن در گواهی که حاوی اطلاعات کنترلی، آدرس کامل و هویت شخص صادر کننده چک است، دلیل یا دلایل عدم پرداخت را به صراحت بیان، امضا و تایید کند و به خواهان ارائه نماید.

در ادامه این قوانین چک برگشتی صیادی همچنین آمده است که:

  • گواهی های فاقد شماره رهگیری در مراجع قضایی و ثبتی ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • در برگه مذکور، انطباق یا عدم تطابق امضای صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک باید توسط بانک تایید شود.
  • بانک موظف است فوراً نسخه دوم این برگه را به آخرین آدرس موجود صاحب حساب نزد بانک ارسال کند تا به صادرکننده چک اطلاع داده شود.
  • نام، نام خانوادگی و آدرس کامل دارنده چک نیز باید روی مشخصات این برگه درج شود.
قوانین چک برگشتی صیادی
حکم جلب چک صیادی

نکات مهم قوانین چک برگشتی صیادی

نکات قابل توجه در مورد قانون چک برگشتی و ماده مذکور به شرح زیر است:

  • هدف از ثبت عدم پرداخت چک در سامانه مرکزی همان برگشت کردن چک است.
  • صادرکننده چک حق برداشت معادل چک از حساب بانکی خود یا دستور عدم پرداخت را ندارد و در صورت برداشت آن مبلغ یا بخشی از آن، گواهی عدم پرداخت چک قابل اخذ است.
  • بانک موظف است علت عدم پرداخت و تایید نشدن وجه چک را با مهر و امضا به دارنده چک تسلیم نماید.

صدور گواهی غیر قابل پرداختی چک تنها با عدم پرداخت مبلغ چک همراه نیست. طبق شرایط و قوانین جدید چک برگشتی صیادی، امکان استرداد بخشی از مبلغ چک نیز وجود دارد:

در صورتی که موجودی بانکی در حساب صادرکننده چک کمتر از سقف تعیین شده باشد، بانک مکلف است به درخواست دارنده چک موجودی را در حساب دارنده چک پرداخت کند. و مالک مبلغ دریافتی را پشت چک یادداشت کرده و به بانک تحول می دهد. بانک موظف است در صورت درخواست دارنده چک، بلافاصله کسری مبلغ چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی وارد و پس از دریافت کد رهگیری و با توجه به ضوابط مندرج در آن، جهت تایید عدم وصول درج نماید. به گواهی های فاقد کد رهگیری توسط مراجع قضایی و ثبتی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

شکایت کیفری برای دریافت حکم جلب چک برگشتی

امکان طرح شکایت کیفری با کمک وکیل حرفه ای چک شیراز یکی از مهم ترین تفاوت های چک با سایر اسناد تجاری است. طرح شکایت کیفری این فرصت را به شما می دهد تا حکم جلب چک برگشتی را علیه صادرکننده چک دریافت کنید. لازم به ذکر است مدتی برای طرح شکایت در نظر گرفته شده است که پس از آن حق از شما سلب خواهد شد.

  • در قانون چک برگشتی، از تاریخ پرداخت چک 6 ماه فرصت دارید تا چک را برگردانید، وگرنه نمی توانید شکایت کیفری و قرار منع تعقیب بگیرید.
  • ضمناً طبق سیاست و قوانین جدید چک برگشتی صیادی از تاریخ برگشت چک 6 ماه فرصت دارید تا با یکی از دادگاه ها تماس گرفته و شکایت خود را تنظیم نمایید.

در صورت عدم مراجعه و شکایت در مهلت تعیین شده، امکان تعقیب کیفری سلب شده و فقط حق شکایت حقوقی را دارید. تفاوت این دو ادعا در این است که هنگام استفاده از شکایت کیفری به راحتی و به سادگی می توان حکم جلب چک برگشتی را دریافت کرد، در حالی که با شکایت حقوقی امکان دستگیری یا حبس صادرکننده وجود ندارد و در صورت امکان بسیار مشکل است.

حکم جلب چک برگشتی
حکم جلب برای چک برگشتی صیادی

قانون چک برگشتی زیر بیست میلیون

رسیدگی به شکایات چک های برگشتی و پیگیری نحوه وصول چک صیادی شکایات بر اساس مبلغ ذکر شده در چک متفاوت خواهد بود. قوانین چک برگشتی زیر بیست میلیون با موارد بالای 20 میلیون متفاوت است. دادگاهی که حق رسیدگی به مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان را دارد، شورای حل اختلاف است و احضاریه یا رسیدگی به پرونده کیفری باید از طریق دادگاه انجام شود.
لازم به ذکر است که اگر مبلغ چک برگشتی بیش از 20 میلیون تومان باشد باید برای پیگرد قانونی به دادگاه مراجعه کنید.

قوانین جدید چک برگشتی در دریافت حکم جلب

اخذ دستور حکم جلب چک برگشتی صیادی یکی از مهم ترین ضمانت های لازم الاجرا بودن چک است و به دارنده چک این اختیار را می‌دهد تا صادرکننده را به صورت قانونی جلب کند. مواردی که در هنگام اخذ حکم جلب باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • دستور حکم جلب چک برگشتی به دو دسته تقسیم می شود:
    1. حکم سیار: حکم دستگیری سیار به این معنی است که شما از مکان فرد مورد نظر اطلاعی ندارید و تمام کلانتری های ایالتی در حال انجام اقدامات لازم برای دستگیری فرد هستند.
    2. عادی: طبق قوانین چک ضمانت، در اکثر موارد، این نوع دستور گرفته می شود. در دستور بازداشت معمولی آدرس و محل سکونت فرد مشخص می شود و فرد تحت تعقیب از طریق پلیس منطقه دستگیر می شود.
  • مدت اعتبار دستور جلب توسط قاضی تعیین می شود. در صورتی که فرد در مدت تعیین شده دستگیر نشود، حکم بازداشت باید تمدید شود.
  • طبق قانون چک برگشتی صیادی، اخذ حکم جلب از طریق شکایت کیفری راحت تر و ساده تر است.

در ادامه بخوانید:
وکیل تضمینی سفته در شیراز
ممنوع الخروجی چک برگشتی

قوانین مجازات چک برگشتی ضمانت

صدور چک نامعتبر نه تنها عواقب قانونی در پی خواهد داشت، بلکه مجازات های کیفری مختلفی را در پی دارد، جریمه چک برگشتی به شرح زیر است:

  • اگر مبلغ چک کمتر از یک میلیون باشد، شخص به ۶ ماه حبس محکوم می شود.
  • در صورتی که مبلغ چک از 1 میلیون تا پنج میلیون باشد، جریمه آن از شش ماه تا یک سال است.
  • چنانچه مبلغ مندرج در چک صادره بیش از 5 میلیون تومان باشد، به 1 تا 2 سال حبس و 2 سال ممنوعیت از نگهداری دسته چک محکوم می شود.
  • شایان ذکر است در صورتی که صادرکننده چک چندین فقره چک بلامحل صادر کرده باشد، مجموع مبالغ مندرج در متون چک، معیار عمل است.
پیمایش به بالا
به بالا بروید