نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده * دریافت کننده

فهرست محتوا
نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده

اکثر بانک ها و موسسات مالی برای وام دادن به مردم به ضامن نیاز دارند. در واقع این ضامن نوعی تعهد را بر عهده می گیرد که در صورت عدم پرداخت وام توسط وام گیرنده، مسئولیت پرداخت اقساط را بر عهده می گیرد. این تعهد گاهی بانک ها را مجبور می کند که فقط ضامن رسمی یا بازنشستگان را بپذیرند تا از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند (مانند وام عروسی که همه بانک های ایران از زوجین ضامن رسمی می خواهند). در این مقاله به بررسی دقیق نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده می پردازیم و سعی می کنیم راهنمای سریعی برای ضامن هایی که در آستانه طرح شکایت هستند ایجاد کنیم.

در واقع ضامن، جانشین وام گیرنده است و به تمام تعهدات خود عمل می کند. این مسئولیت به خودی خود سنگین است و در صورت عدم پرداخت وام گیرنده، بانک خود به خود به ضامن مراجعه می کند و اقساط را از حقوق وی کسر می کند. ضامن به عنوان یک شخص حقیقی می تواند از وام گیرنده شکایت کند و حقوق مالی را از او مطالبه کند.

شرایط و قانون جدید ضامن وام های بانکی

ضامن برای رفع نگرانی بانک از پرداخت اقساط، قراردادی بین فرد و بانک منعقد می کند. برای رسمیت یافتن ضمانت شخص بر وام دیگری، باید بین آنها «قرارداد ضمانت قرض الحسنه» منعقد شود. خود بانک ها با دریافت اسناد این قرارداد را برای هر دو طرف صادر می کنند. در قانون جدید ضامن وام و شکایت ضامن از وام گیرنده، ضمانت نامه به این معناست که شخصی مسئول، مسئولیت های مالی دیگری را می پذیرد. بانک طبق قانون نیاز به شناخت وام گیرنده از ضامن ندارد. این بدان معناست که هرکسی می تواند ندانسته برای شخص دیگری ضامن شود. اما به دلیل تنگنای مالی و عدم اعتماد، خیلی ها ضامن غریبه ها نمی شوند.

اگر شخصی که وام دارد (طبق قرارداد ضمانت به آن بدهکار بانکی گفته می شود) طلب را بپردازد، در این صورت وام پرداخت شده و ضامن بری می شود. اما اگر بانک نتواند وام را از وام گیرنده دریافت کند، به ضامن ها برمی گردد. فراموش نکنید که اگر به عنوان قیم برای کسی عمل کنید، حتی اگر آن شخص بسیار نزدیک به شما باشد، بانک می تواند بلافاصله به شما مراجعه کند و حقوق و اموال شما را تصرف کند. بنابراین، قبل از تضمین، از قدرت مالی وام گیرنده اطمینان حاصل کنید. و با بهترین وکیل شیراز مشورت نمایید. عموماً در چنین مواردی قانون به ضابط دادگستری اجازه می دهد که با قوانین نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده، از بدهکار شکایت کند.

نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده

پیش نیازهای ضامن شدن برای وام

مهم نیست چه چیزی را می خواهید وام بگیرید، وام مسکن، خرید، ساخت و ساز،ازدواج، تجارت یا … شما همیشه به یک ضامن نیاز دارید. تعداد بانک هایی که بدون وام گیرنده وام ارائه می دهند، کمتر از تعداد انگشتان است. اما چه کسی می تواند یک ضامن وام باشد؟ چرا بسیاری از ما برای یافتن یک ضامن امیدوار کننده تلاش می کنیم؟ ابتدا باید بدانید که هر بانکی شرایط ضمانت خود را دارد. بنابراین اگر این شرایط در یک بانک صادق باشد، برخی از آن ها در بانک دیگر پذیرفته نمی شود. شرایط ضامن شدن برای وام بانکی به شرح زیر است:

  • فرد باید بالغ، عاقل و بالای 18 سال سن داشته باشید.
  • ضامن باید وضعیت مالی قابل قبولی داشته باشد تا در صورت نکول وام بتواند اقساط را بازپرداخت کند. هر بانک طبق معیارهای خود این استاندارد را به رسمیت می شناسد.
  • الزامی نیست که شخص حقیقی باشد، برخی از وام های بانکی می تواند ضامن حقوقی داشته باشد.
  • ضامن باید شاغل یا بازنشسته رسمی از تامین اجتماعی باشد. برای اثبات این نظر بانک از وام گیرنده کارت حقوق، گواهی بازنشستگی، کارت پزشکی و … می خواهد.
  • فرد ضامن نباید بیش از یک نفر را همزمان ضمانت کند. (تعداد ضمانت شدگان با توجه به دستمزد نفر تعیین می شود).
  • ضامن نباید بدهی بانکی داشته باشد.

در ادامه بخوانید: سفته ضمانت پرداخت اقساط

اگر وام گیرنده قسط ندهد ضامن چکار کند؟

بله، در صورت عدم پرداخت اقساط، ضامن حق دارد از وام گیرنده شکایت کند. هنگامی که وام گیرنده (به هر دلیلی) اقساط را پرداخت نمی کند، سیستم بانکی به طور خودکار مبلغ سپرده را از حساب بانکی ضامن برداشت می کند. این مشکل ممکن است تا یک یا دو ماه مشکلی ایجاد نکند، اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، زندگی روزمره پرداخت کننده را تحت تاثیر قرار می دهد و مجبور به شکایت ضامن از وام گیرنده می شود.

اگر وام گیرنده قسط خود را نپردازد و ضامن هم این مبلغ را به بانک نپردازد چه؟ در ابتدا بانک چندین اخطار برای ضامن می فرستد و با او تماس می گیرد. بسیاری از ضامن ها در این مرحله اخطار می گیرند و اقساط را می پردازند. اما در صورتی که باز هم مبلغ اقساط توسط هیچ یک از طرفین ضمانت نامه پرداخت نشود، اموال منقول و غیرمنقول هر دو توسط بانک توقیف می شود.

بنابراین اگر ضامن افرادی شده اید و اکنون در حال پرداخت اقساط آن هستید، بهتر است گواهی یا در واقع رسید از بانک بگیرید. اگر قصد دارید در آینده به عنوان ضامن از وام گیرنده شکایت کنید، این سند بسیار مفید خواهد بود.

نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده

نحوه شکایت ضامن از وام گیرنده

شکایت ضامن از وام گیرنده در قانون جدید ضامن وام تعریف شده است، و زمانی که ضامن وام را بازپرداخت می کند (مثلاً اقساط از حقوق او کسر می شود) ضامن حق دارد علیه وام گیرنده اقامه دعوی کند. بسیاری از ضامن ها بدترین راه حل را در نظر می گیرند و قبل از امضای قرارداد ضمانت از بدهکار سفته می گیرند. سفته یک سند قانونی است و به طلبکار این حق را می دهد که در صورت لزوم از بدهکار شکایت کند. (البته بدون سفته نیز، ضامن می تواند از بدهکار شکایت کند).

اما ضامن در چه صورت میتواند علیه وام گیرنده اقامه دعوی کند؟ در قانون جدید شکایت ضامن از وام گیرنده این مسئله مطرح شده است که حتی در صورت کسر یک قسط از مبلغ وام، می توانید با طرح شکایت از وام گیرنده، آن را مطالبه کنید. برای دعاوی کمتر از بیست میلیون، ضامن باید به شورای حل اختلاف و برای مبالغ بیش از بیست میلیون به دادگاه محل اقامت مراجعه کند.

در صورت عدم پرداخت اقساط وام دادگاه چه حکمی صادر خواهد نمود؟

همانطور که گفتم حتی پس از پرداخت اقساط، ضامن حق دارد از بدهکار شکایت کند. اما روال و مراحل شکایت ضامن از وام گیرنده این بار چگونه است؟

ابتدا باید علیه وام گیرنده اقامه دعوی کرد. برای افزایش شانس خود برای برنده شدن این دادخواست در دادگاه، توصیه می کنیم با یک وکیل بانکی حرفه ای در شیراز یا مشاور حقوقی مشورت کنید.

همراه با درخواست طرح شکایت از دریافت کننده وام، باید مدارکی را به مرجع ذیصلاح ارسال کنید که نشان دهد اقساط به جای حساب اعتباری وام گیرنده از حساب شما برداشت شده است. مدارکی مانند ضمانت نامه، رونوشت مصدق گواهی، اصل درخواست پرداخت بانکی، اصل رسید برداشت از حساب شما و در صورت امکان شهادت شهود.

در این مرحله از شکایت ضامن از وام گیرنده و پس از تسلیم این مدارک و درخواست، دادگاه به پرونده رسیدگی می کند و مدیون را برای پرداخت بدهی به ضامن فرا می خواند. در صورت امتناع، قاضی حکم به تأمین دعوی صادر می کند و اموال شخص برای نگهداری توقیف می شود. همچنین حکم بازداشت وام گیرنده در شرایط خاص و با تحقیقات بیشتر توسط دادگاه ها و قضات صادر می شود.

پیمایش به بالا
به بالا بروید