جدیدترین قانون مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر در سال 1403

فهرست محتوا
مجازات حمل مواد مخدر

در قوانین مبارزه با مواد مخدر ایران، متهم به هر یک از جرایم مربوط به قاچاق مواد مخدر، تولید و توزیع مواد مخدر، استعمال یا همکاری در هر یک از موارد مذکور مجازات می شود. در این مقاله از بهترین وکیل شیراز به شما توضیح خواهیم داد که مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر چیست و چگونه با آن برخورد خواهد شد. جرم حمل مواد مخدر جزو جرم هایی محسوب می شود که این روزها بسیار دیده ایم.

قانون جدید مواد مخدر 1403 چیست؟

ماده مخدر به هر ماده خالص یا ترکیب شیمیایی گفته می شود که در هر کشوری از جمله ایران، جنایتکاران و قربانیان زیادی مانند کودکان، جوانان، سالمندان، زنان و مردان داشته باشد. و بسیاری از این مجرمان مواد مخدر از آن بی خبرند. با تحریک و تشویق قربانیان چنین جنایاتی، مصرف این داروها منجر به اعتیاد در فرد و ایجاد حالاتی مانند سرخوشی و تسکین می شود. که در نهایت بر اثر این اعتیادها و اثرات منفی و مخرب سیستم عصبی و سایر بدن را مورد آسیب قرار می دهد. مجازات نگهداری مواد مخدر بستگی به این دارد که فرد مجرم چقدر با خود همراه داشته باشد.

فرد را در حالتی قرار می دهد که در صورت عدم مصرف مداوم دارو دچار درد، فشار عصبی شدید و اختلالات دستگاه گوارش می شود. بنابراین مصرف آن اکیدا ممنوع است. مواد مخدر نیز جرم محسوب می شود. و بدیهی است که با توجه به اثرات مضر مواد مخدر بر بدن انسان، تقریباً در همه کشورها تولید، نگهداری و فروش مواد مخدر غیرقانونی و مجرمانه تلقی می شود. اگر فردی مواد مخدر داشته باشد مجرم شناخته و مجازات خواهد شد. در نهایت، اعمالی مانند خرید، فروش و حتی استعمال مواد مخدر جرم بوده و قابل مجازات است. جرم نگهداری مواد مخدر برای بسیاری از افراد سنگین تمام می شود.

مجازات مصرف مواد مخدر می تواند متفاوت باشد

بر اساس بند 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، مجرمان بسته به وزن مواد مخدر در حال حمل یا نگهداری از آن به زندان محکوم می شوند که به شرح زیر است.

مجازات نگهداری مواد مخدر
مجازات حمل مواد مخدر

تا پنجاه گرم مواد مخدر حمل و نگهداری کنید: وی خارج از زندان است. اما با توجه به نوع دستگیری و اعترافات انجام شده، مجرم تا چهار میلیون ریال جزای نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. البته جریمه بر اساس شاخص بانک مرکزی هر سه سال یکبار افزایش می یابد. و میزان درج شده در قانون بیش از جریمه ای است که اکنون در این وبسایت پیش بینی شده است. حمل و نگهداری مواد مخدر می تواند تا آخر عمر برای افراد دردسر ایجاد کند.

همچنین حمل و نگهداری بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم مواد مخدر: مجازات حبس نیست. بلکه از پنج میلیون تا پانزده میلیون ریال جزای نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.

حمل و نگهداری مواد مخدر از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، سه مجازات در نظر گرفته شد. که عبارتند از: از پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جزای نقدی. چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نهایتاً دو تا پنج سال حبس. قاضی رسیدگی کننده به پرونده با در نظر گرفتن کیفیت دستگیری، وضعیت متهم، سابقه کیفری و سایر عوامل می تواند هر سه مجازات یا حداقل یا حداکثر مجازات را برای او در نظر بگیرد.

حمل و نگهداری مواد مخدر از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم: به جزای نقدی از شصت میلیون تا دویست میلیون ریال. پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس محکوم خواهد شد. بنابراین لازم به یادآوری است که قانون تکرار این جرم یعنی حمل و یا داشتن بیش از پنج کیلو تا بیست کیلو مواد مخدر، در صورت تکرار مجازات سنگین تری در پی خواهد داشت.

مجازات حمل، نگهداری، فروش و جرم هروئین سال 1403

بیایید در مورد جرم هروئین سال 1403 صحبت کنیم. بر اساس ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر، هر کس هروئین، مرفین یا کوکائین را به کشور وارد کند یا آن را حمل یا نگهداری کند، برحسب مقدار مشمول مجازات زیر خواهد بود.

  1. از یک تا 5 سانتي گرم: از 50 هزار تومن جريمه جرم هروئین سال 1403 تا صد هزار تومان، و بیست تا پنجاه ضربه شلاق.
  2. بیش از 5 سانتی گرم تا یک گرم: از دویست هزار تومان تا ششصد هزار تومان، و از سی تا هفتاد ضربه شلاق.
  3. از یک گرم تا چهار گرم: از هشتصد هزار تومان تا 2 میلیون تومان و از 2 تا 5 سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
  4. بیش از 4 تا 50 گرم: جزای نقدی از 2 تا 4 میلیون تومان، حبس از 5 تا 8 سال و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  5. بیش از 15 گرم تا 30 گرم: جرم هروئین سال 1403 از 4 تا 6 میلیون تومان و 10 تا 15 سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
  6. بالای 30 گرم: برای همان جرم، مجازات اعدام و مصادره اموال.
مجازات خرید و فروش هروئین
مجازات خرید و فروش هروئین

کاربر گرامی با توجه به جریمه بالای جرم هروئین سال 1403 توصیه می کنم در صورت بروز مشکل با وکیل مواد مخدر مشورت نمایید.
بر اساس ماده 2 ماده 19 قانون اصلاح شده قانون مبارزه با مواد مخدر: فردی که برای اولین بار هروئین مصرف کند، 50 تا 74 ضربه شلاق و از 2 میلیون تا 10 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می شود.

بیشتر بخوانید : مجازات جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین

مجازات مصرف کننده هروئین

اگر فردی معتاد باشد و به طور مستمر هروئین مصرف کند، از یک میلیون تا 5 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 30 ضربه شلاق مجازات می شود. 

اگر برای بار دوم دستگیر شود، هر بار تا 74 ضربه شلاق می خورد.”

مجازات خرید و فروش و استعمال جرم تریاک سال 1403

در حکم جدید برای تریاک مباحث زیادی وجود دارد. قانون فروش تریاک را جرم سنگین تری میداند تا خرید تریاک. اگر شخصی بخواهد تریاک بخرد و در همان حین هم دستگیر شود، قاضی باتوجه به میزان تریاکی که خرید کرده است حکم به مچازات زیر را میدهد:

1. تا 50 گرم، تا 3 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق
2. بیش از 50 گرم تا 500 گرم، 5 تا 15 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 تا 74 ضربه شلاق
3. بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم، 15 تا 60 میلیون ریال جریمه نقدی و 40 تا 74 ضربه شلاق و 2 تا 5 سال حبس
4. بیش از 5 کیلو تا 20 کیلو، 60 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی و 50 تا 74 ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس ( اگر برای بار دوم در خرید تریاک دستگیر شود، علاوه بر مجازاتی که در بالا ذکر شد، به مصادره اموال نیز محکوم می‌شود. اگر برای بار سوم در خرید تریاک دستگیر شود، اعدام شده و اموال او مجدداً مصادره می‌شود)

5. بیش از 20 کیلو تا 100 کیلوگرم، علاوه بر مجازات ذکر شده در شماره 4، به ازای هر کیلو، 2 میلیون ریال به مجازات جزای نقدی اضافه شده و در صورت تکرار، فرد اعدام می‌شود و اموالش مصادره خواهد شد
6. بیش از 100 کیلو، علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق که در شماره 4 و 5 آمده، مجرم به حبس ابد محکوم می‌شود و در صورت اینکه به او عفو بخورد و بتواند از زندان بیرون آید و مجدداً مرتکب جرم مواد مخدر شود، اعدام خواهد شد و اموالش مصادره می‌شود

مجازات فروش تریاک در سال 1403

در صورتی که فردی فروشنده تریاک باشد و دستگیر هم شود باتوجه به میزان تریاکی که حمل میکند و از وی گرفته شده است به مجازات زیر محکوک است:

1. تا 50 گرم، تا 4 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق
2. بیش از 50 گرم تا 500 گرم، از 4 تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 74 ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا 3 سال حبس
3. بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم، از 50 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی و 50 تا 74 ضربه شلاق و 3 تا 15 سال حبس
4. بیش از 5 کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم

مجازات خرید و فروش تریاک
مجازات خرید و فروش تریاک

مجازات مصرف کننده تریاک

اگر برای بار اول باشد: فرد به 20 تا 74 ضربه شلاق و 1 تا 5 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

اگر فرد معتاد باشد: 1 تا 5 میلیون ریال جزای نقدی و تا 30 ضربه شلاق جریمه او است.

مجازات خرید و فروش و استعمال جرم شیشه سال 1403

بحث مربوط به مجازات ماده مخدر شیشه در ماده 8 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است. طبق این قانون: هر گونه اقدام مبنی بر تولید، خرید و فروش، ارسال و حمل و نگهداری مواد مخدر شیمیایی (صنعتی) از قبیل شیشه، جرم است و مجازات در نظر گرفته شده با توجه به میزان آن به شرح زیر می ‌باشد:

تا پنج سانتی گرم، از پانصد هزار ریال تا یک میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا پنجاه ضربه شلاق.
بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
بیش از یک گرم تا چهار گرم، از هشت میلیون تا بیست میلیون ریال جریمه نقدی و دو تا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
بیش از چهارگرم تا پانزده گرم، از بیست میلیون تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
بیش از پانزده گرم تا سی گرم، از چهل میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
بیش از سی گرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

مجازات مصرف کننده شیشه

برای افرادی که اولین بار است که دستگیر شده اند، 50 تا 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی دو تا ده میلیون ریال است.
چنانچه شخص مجدداً به جرم مصرف شیشه دستگیر شود، برای هر مرتبه و هر بار به 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

چرا در مجازات مربوط به مواد مخدر به وکیل نیاز است؟

جرایم مربوط به مواد مخدر نیازمند یک وکیل ماهر و با تجربه است تا بهترین دفاع را به شما ارائه دهد. بهترین وکیل مواد مخدر در شیراز وکیلی است که علاوه بر دانش، مهارت و اشراف در فن وکالت و حقوق مربوطه، دارای صفاتی چون صداقت و دلسوزی نیز باشد.

مجازات حمل مواد مخدر
قوانین مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر

یک وکیل باید صادق باشد و از موکل خود مراقبت کند. زیرا در اکثر جرایم مربوط به مواد مخدر، در نتیجه جرم، دستگیری و بازداشت، خانواده مرتکب جرم را متاثر می کند. شاید اکثر متهمان بی گناه باشند اما نمی دانند چگونه از خود دفاع کنند. یا به دلیل مشکلات مالی، جوانی، نداشتن تجربه و ناآگاهی برای اولین بار دست به چنین جنایتی زده اند. بنابراین اگر به متهم حکم عادلانه و مناسبی داده شود، می توان آینده روشنی را برای وی پیش بینی کرد. ویژگی مشترک وکلای مواد مخدر این است که آنها استراتژی شفافی برای افشا دارند.

در هشتمین ماه اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، قانونی برای مجازات افرادی که در زمینه واردات، تولید، توزیع، نگهداری یا حمل مرفین، کوکائین، هروئین مقصر هستند، وجود دارد. این مشکل در مورد داروهای روانگردان مانند ال اس دی، آمفتامین و غیره بیش از دو کیلوگرم نیز صادق است. مجازات حمل مواد مخدر بسیار سنگین است.

در هشتمین ماده قانون مبارزه با مواد مخدر، افراد خاطی در زمینه واردات، ساخت، توزیع، نگهداری و حمل مرفین، کوکائین و هروئین به اشد مجازات محکوم می شوند. برای این مورد، قاضی برای اعمال مجازات های شدید مانند اعدام، وجود شرایط زیر را در نظر می گیرد. در غیر این صورت، هر گاه مجرمی بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر را تحت هر یک از شرایط فوق حمل و یا توزیع کند: به 30 سال زندان محکوم خواهد شد. مواد مخدر با وزن بیش از 2 کیلوگرم مانند آمفتامین ها نیز مجازات بسیار زیادی دارند.

همچنین بخوانید : حمل مشروب در فرودگاه

سخن پایانی

این روزها بسیاری از جوانان بخاطر بی پولی و بسیاری از مشکلات دیگر جامعه به مواد مخدر روی می آورند. که این بسیار می تواند دردسر ساز شود. اگر در بین اعضای خانواده خود کسی مرتکب جرم حمل و نگهداری مواد مخدر شده است، اصلا نگران نباشید. ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و سپس با مجموعه ما تماس حاصل کرده. تا به شما بهترین وکلای شیراز را معرفی کنیم. وکیلان مجرب ما قادر خواهند بود مشکلات شما را به خوبی حل نمایند. و در دادگاه بهترین دفاع را انجام دهند.

پیمایش به بالا
به بالا بروید