حضانت فرزند بعد از طلاق * دختر پسر 1403

فهرست محتوا
حضانت فرزند بعد از طلاق

زمانی که مرد و زنی با هم ازدواج می کنند ممکن است فرزندانی را به دنیا بیاورند اما اگر بعد از بچه دار شدن تصمیم به جدایی بگیرند حضانت فرزندان آن ها با پدر است یا مادر؟ در این مقاله از بهترین وکیل شیراز قصد داریم درباره حضانت فرزند بعد از طلاق صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

حضانت فرزندان بعد از طلاق والدین

خانواده یکی از اصلی ترین ارکان اساسی جامعه است. گاهی ممکن است به دلایل مختلفی والدین تصمیم به جدایی از همدیگر بگیرند. طلاق می تواند تاثیر مهمی بر آینده فرزندان داشته باشد، بنابراین حضانت فرزند بعد از طلاق یکی از مهم ترین مسائلی است که قانون های محکمی برای آن در نظر گرفته شده است.

به طور کلی می توان گفت حضانت به معنای سرپرستی است. سرپرستی فرزندان هم یک حق و هم یک وظیفه به گردن والدین است که هیچ کدام حق ندارند در این زمینه کوتاهی کنند. حضانت فرزند بعد از طلاق بسته به سن فرزند و شرایط والدین، به یکی از آن ها تعلق می گیرد که در ادامه بیشتر به توضیح این مسئله می پردازیم.

حضانت فرزند تا چند سالگی با مادر است؟

طبق قانون های وضع شده در کشور ما، حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی با مادرشان است و پس از هفت سالگی حضانت فرزند با پدر است. چنانچه بعد از هفت سالگی مادر بتواند در دادگاه ثابت کند که به دلیل خاصی ( مانند اعتیاد، بیماری های اعصاب و…) پدر صلاحیت سرپرستی از فرزندان را ندارد، دادگاه پس از بررسی و تحقیق درباره این موضوع تصمیم اصلی را در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق می گیرد.

همچنین اگر مادر شرایطی داشته باشد که دادگاه تشخیص دهد مادر صلاحیت حضانت فرزند را ندارد بنابراین حق حضانت فرزند بعد از طلاق از او گرفته می شود. به عنوان مثال اگر مادر اعتیاد داشته باشد یا دچار بیماری های روانی باشد و یا اینکه مجددا ازدواج کرده باشد، دیگر حق حضانت فرزند با او نیست.

حضانت فرزندان بالای هجده سال با کیست؟

در مطالب بالا گفته شد که حضانت فرزند بعد از طلاق تا هفت سالگی با مادر است و از هفت سالگی تا سن بلوغ به عهده پدر است. پس از هجده سالگی به دلیل اینکه فرزند کاملا به بلوغ فکری رسیده است، خود باید تصمیم بگیرد که با پدر زندگی کند یا با مادر. دادگاه نیز کاملا به نظر او احترام می گذارد، بنابراین فرزند بالای هجده سال کاملا از دایره حضانت خارج می شود. به طور کلی مشاوره با وکیل طلاق در شیراز می تواند بسیاری از این مشکلات را به راحتی برطرف نماید.

حق حضانت و سرپرستی فرزندان
حضانت فرزندان دختر بعد از طلاق

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با کیست؟

همان که در مطالب بالا گفته شد حضانت فرزندان تا سن هفت سالگی با مادر است. اگر کودک میان زوج طلاق گرفته دختر باشد، حضانت او تا سن هفت سالگی به مادر سپرده می شود. از سن هفت سالگی تا رسیدن کودک به سن بلوغ (یعنی سن نه سالگی) حضانت فرزند بعد از طلاق با پدر است. زمانی که کودک دختر به سن نه سالگی رسید حضانت او بر اساس انتخاب دختر و صلاح دید دادگاه مشخص می شود. البته حضانت فرزند دختر بعد از نه سالگی به هر کسی داده شود خرج او با پدر است.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق با کیست؟

به طور کلی می توان گفت دوران نوزادی تا سن هفت سالگی یکی از دوران مهم زندگی کودک است. چرا که شخصیت روانی او در این دوران شکل می گیرد. بنابراین فرزند پسر در این دوره نیاز زیادی به مادر دارد. حضانت فرزند پسر از دوران نوزادی تا هفت سالگی به عهده مادر است. وقتی فرزند پسر به سن هفت سالگی رسید، از سن هفت سالگی تا سن بلوغ (پانزده سالگی) حضانت فرزند پسر به پدر داده می شود.

توجه داشته باشید پسری که تا سن هفت سالگی با مادر زندگی می کند، خرج او را باید پدر بپردازد. همچنین اگر حضانت فرزند پسر یا دختر به مادر یا پدر داده شود، به هیچ عنوان حق ملاقات فرزند بعد از طلاق از دیگری گرفته نمی شود.

در چه شرایطی حضانت فرزند از والدین گرفته می شود؟

در قانون حضانت کشور ما شرایطی وجود دارد که اگر مادر یا پدر این شرایط را داشته باشند و به دادگاه ثابت شود که سلامت جسمی و روحی و روانی کودک در خطر است، حضانت از او سلب می شود. این شرایط عبارتند از:

  1. اعتیاد شدید پدر و مادر به مواد مخدر یا الکل
  2. مبتلا بودن پدر یا مادر به بیماری های روانی و اعصاب
  3. سو استفاده کردن از کودک و مجبور کردن او به انجام کارهای ضد اخلاقی
  4. کتک زدن کودک خارج از حد متعارف.
حضانت فرزندان بعد از طلاق
حق حضات فرزند پسر بعد از طلاق

حضانت فرزند پسر و دختر بعد از عقد موقت با کیست؟

ازدواج موقت یا صیغه به ازدواجی می گویند که زن و مرد در مدت مشخصی به همدیگر محرم هستند و با یکدیگر زندگی می‌کنند. اگر در طول مدتی که با هم زندگی می کنند صاحب فرزند بشوند، حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟ در این مورد نیز می توان گفت حضانت فرزند بعد از طلاق در ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم است و حضانت فرزند پسر و حضانت فرزند دختر بعد از طلاق تا سن هفت سالگی به عهده مادر است.

حضانت فرزند بعد ازطلاق دختر از سن هفت سالگی تا نه سالگی به عهده پدر می باشد و و حضانت فرزند پسر بعد از طلاق از سن هفت سالگی تا پانزده سالگی با پدر است و بعد از تمام شدن این دوره و رسیدن کودک به بلوغ، حضانت او بر اساس انتخاب فرزند و صلاحدید دادگاه تعیین می شود. توجه داشته باشید که اگر پدر بعد از سن هفت سالگی نخواهد حضانت فرزند را قبول کند، دادگاه حضانت فرزند بعد از طلاق را به مادر می دهد. البته پدر باید مخارج فرزند را به صورت کامل بپردازد.

مشکلات حضانت در عقد موقت چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است در حضانت فرزندان بعد از عقد موقت انجام شود این است که بعضی از افراد ازدواج موقت را در دفاتر ازدواج ثبت نمی کنند. اگر عقد موقت در دفترخانه ای ثبت شود بعد از جدایی، مادر می تواند به راحتی فرزند را به پدر نسبت دهد. خانم هایی که صیغه نامه موقت را در دفترخانه های رسمی ثبت نمی کنند با مشکل مواجه می شوند. چرا که ممکن است بعضی از مردها مسئولیت فرزند را قبول نکنند و ادعا کنند فرزند از او نیست.

اگر زن با چنین مشکلی مواجه شد باید به دادگاه مراجعه کند و طبق آزمایش DNA مشخص می شود که حرف مادر صحیح است. اگر پدر تمایلی به قبول سرپرستی فرزند را نداشته باشد، بنابراین دادگاه حضانت فرزند بعد از طلاق را به مادر خواهد داد. البته باید توجه داشته باشد که مخارج فرزند با پدر است.

با ازدواج مجدد پدر یا مادر، حضانت فرزند به چه کسی داده می شود؟

زمانی که مادری که حضانت فرزندان به او سپرده شده است مجددا ازدواج کند، حق حضانت از مادر گرفته خواهد شد و به پدر داده می شود.

در ادامه بخوانید : شرایط و قوانین قیم شدن مادر بعد از فوت پدر

پیمایش به بالا
به بالا بروید