بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای مجازات

فهرست محتوا
بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای

بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای مجازات در سال های اخیر بسیار بیشتر شده است. به همین خاطر افراد برای رسیدگی به این قبیل جرایم دچار ابهام می شوند. شکایت و پیگیری این قبیل کلاهبرداری ها در مراحل مختلفی انجام می گیرد. برای رسیدگی به این قبیل جرایم از قوانین تصویب شده در این حوزه استفاده می شود. برخی از نکات مربوط به رسیدگی به این امور را در ادامه این گزارش از سایت بهترین وکیل شیراز بررسی می کنیم.

تعریف کلی کلاهبرداری های رایانه ای

در بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای به قوانین و ماده قانونی های موجود در این حیطه نیز توجه می شود. این مواد قانونی تعیین کننده تعاریف کلی این قبیل جرایم هستند. در این خصوص از ماده قانونی 67 تجارت الکترونیکی استفاده می شود. پیروی این ماده قانونی هر گونه سو استفاده غیر مجاز از برنامه های آنلاین و دسترسی غیر مجاز به اطلاعات و داده های خصوصی افراد در بسترهای رایانه ای جرم تلقی می شود. برای این قبیل جرایم، مجازات های به خصوصی نیز در نظر گرفته شده است.

کلاهبرداری رایانه ای مجازات به خصوصی دارد. بسته به نوع کلاهبرداری صورت گرفته، مجازات های مربوط به آن ها نیز تغییر پیدا می کند. به علاوه هرگونه فعالیتی که سبب گمراهی سیستم های رایانه ای و برنامه های کامپیوتری از اهداف مجموعه ها و شرکت های بزرگ و کوچک شوند نیز در میان جرایم رایانه ای دسته بندی شده و از ماده قانونی های تجارت الکترونیک برای رسیدگی به آن ها استفاده می شود. این قبیل جرایم سبب حبس افراد خاطی از یک تا سه سال می شود. به علاوه رد مال این قبیل جرایم نیز انجام می گیرد. مجازات های نقدی مربوط به این قبیل جرایم نیز برای افراد خاطی در نظر گرفته می شوند.

بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای
مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای

قید و بندهای جرایم رایانه ای

مجازات کلاهبرداری رایانه ای بسته به قید و شروط مربوط به این قبیل جرایم تعیین می شود. هر یک از این قید و بندها در تعیین جرم صورت گرفته و نوع مجازات مربوط به آن ها نیز تاثیرگذار خواهند بود. به همین خاطر این قبیل کلاهبرداری ها در دسته جرایم مقید قرار می گیرند و در این زمینه تفاوتی با جرایم سنتی ندارند. جرم رایانه ای تنها در صورتی کلاهبرداری محسوب می شود که نتایج آن مجرمانه ای از این دسته جرایم حاصل شود. هر گونه منفعت و مالی که از این طریق به دست بیاید، نتیجه ای برای اعمال مجرمانه صورت گرفته به شمار می رود.

به همین خاطر وظیفه شاکیان این پرونده ها اثبات منافع به دست آمده برای مجرمان است. برای این که این قبیل کلاهبرداری ها را ساده تر ثابت کنید، باید حتما از مشاوره های حقوقی مربوط به این حوزه استفاده کنید.

همچنین بخوانید: بهترین وکیل ارز دیجیتال شیراز

عناصر مختلف جرایم رایانه ای

عناصر مربوط به این قبیل جرایم در بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای مورد بررسی قرار می گیرند. این عناصر در ابعاد معنوی، مادی جرایم صورت گرفته بررسی می شوند. برخی از این عناصر مهم را در ادامه بررسی می کنیم:

  1. در بخش اول به رفتار مجرمانه فرد خاطی توجه می شود. هر گونه کنش مرتبط با موضوع که شامل تغییر، محو و… در اطلاعات رایانه ای شود، رفتار مجرمانه تعریف می شود.
  2. تحصیل نیز از دیگر عناصر مربوط به جرایم رایانه ای است. دریافت واقعی یا مجازی هر گونه منافع به صورت رایانه ای در این بخش قرار می گیرد. به طور مثال در صورتی که فردی وارد سایت یک بانک یا مرکز مالی شود و بخشی از اقساط بانکی خود را کاهش دهد، تحصیل در جرایم رایانه ای حاصل شده است.
  3. موضوع این جرم های سایبری نیز در این حوزه مطرح می شود. هر گونه وجه یا مال و منفعتی که از این جرایم به دست آید به عنوان موضوع کلاهبرداری مطرح می شود.
  4. ارکان روانی کلاهبرداری رایانه ای مجازات شونده و فرد خاطی نیز در این حوزه مورد بررسی قرار می گیرند. این بخش خود از دو عنصر مجزا تشکیل می شود. عمد در رفتار و عمد در تحصیل از عناصر مهم ارکان روانی این کلاهبرداری به شمار می روند.
مجازات کلاهبرداری رایانه ای
بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای

نحوه شکایت از جرایم کلاهبرداری رایانه ای

مجازات کلاهبرداری رایانه ای پس از طرح دعوی علیه این قبیل جرایم از طریق دادگاه های مربوطه تعیین شده و اجرا خواهند شد. برای شکایت از این جرایم باید به مراحل انجام کار توجه ویژه ای داشته باشید. به محض مواجهه با این شرایط پیش از هر اقدامی ابتدا کارت بانکی خود را بسوزانید و راه های دسترسی به حساب های بانکی خود را از طریق مراجع قانونی مسدود کنید. به این ترتیب خسارت های کمتری در این قبیل جرایم متحمل می شوید. پس از این فرایند برای طرح دعوی خود به یکی از دفاتر الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و از بخش های مربوطه برای شکایت علیه کلاهبرداری رایانه ای انجام شده اقدام نمایید. اطلاعات گسترده وکلای حقوقی کلاهبردرای شیراز چراغ راه شما در پرونده پیش رو خواهد بود. پس پیش از هر چیز اطلاعات لازم را در این خصوص کسب نمایید.

بررسی رفتارهای مشمول جرم کلاهبرداری رایانه ای

بررسی جرم کلاهبرداری رایانه ای در خصوص رفتارهایی که شامل این قبیل جرایم می شوند نیز خواهد شد. برخی از رفتارهایی که در دایره جرایم رایانه ای دسته بندی می شوند، به شرح زیر هستند:

  1. هر گونه ورود به حساب سایت های اینترنتی مانند بانک ها
  2. هر گونه فعالیت در راستای مختل کردن سامانه
  3. متوقف کردن دسترسی به سایت های اینترنتی در راستای کسب منافع شخصی
  4. محو یا تغییر برخی اطلاعات در سیستم سایت های اینترنت

در ادامه بخوانید: وکیل مهاجرتی شیراز

جمع بندی

در این بخش به بررسی برخی از انواع کلاهبرداری های رایانه ای پرداختیم کلاهبرداری رایانه ای مجازات های مختلفی پیش رو دارد که هر یک از آن ها بسته به شدت عمل مجرمانه افراد تعیین می شوند. تعیین مجازات کلاهبرداری رایانه ای بر مبنای عناصر تشکیل دهنده این جرایم نیز انجام می گیرد. هر یک از این دسته جرایم سبب مختل شدن سیستم های رایانه ای و اینترنتی می شوند و روند کار اداره ها، بانک ها و سایر مراکز دولتی و خصوصی را با اختلالات جدی همراه می کند. به همین خاطر رسیدگی به این دسته جرایم در قانون اساسی کشور ما در اولویت قرار گرفته است.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید