نکته های حقوقی جالب و خواندنی زندگی روزمره که همه باید بدانید!

فهرست محتوا
نکته های حقوقی جالب

طبق قانون و قواعد حقوقی، فرض بر این است که افراد جامعه آگاه و آگاه به قانون هستند. این بدان معنا نیست که همه افراد جامعه واقعاً از همه قوانین آگاه هستند. بله، یعنی اگر یک حادثه حقوقی پیش بیاید که یک نفر باید پاسخگو باشد، نمی تواند بهانه کند که من از قانون خبر نداشتم. بنابراین نکته های حقوقی جالبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است زیرا افراد کمی در جامعه از آن اطلاع دارند.

نکات حقوقی جالب در مورد وصیت افراد

انسان نمی تواند تمام دارایی خود را وصیت کند. توجه داشته باشید که بحث اجرای وصیت زمانی مطرح می شود که شخص در قید حیات نباشد. مثلاً: انسان فعلاً در زمان حیاتش وصیت نامه می نویسد، ولی تا زمانی که نمرده است می تواند از آن کناره گیری کند، پس وقتی می گوییم وصیت به معنای بعد از فوت شخص است، زیرا در زمان حیات شخص می تواند وصیت کند. -تصمیم گیری در مورد تمام دارایی خود- می تواند تمام دارایی خود را به کسی بدهد و اشکالی ندارد.

 همچنین بخوانید: وکیل قتل در شیراز

اما اگر بعد از مرگ وصیت کند، قانون در اینجا حدی تعیین کرده و می گوید که انسان فقط تا ثلث مال خود را می تواند وصیت کند و اگر بیشتر از آن وصیت کند صحیح نیست و زمانی صحیح است که وراث او رضایت می دهند.

اما مواظب باشید در این فرض که شخص اصلاً وارث ندارد، آیا می تواند تمام دارایی خود را وصیت کند یا خیر، اگرچه بین علمای فقه و حقوق تفاوت وجود دارد، برخی معتقدند که شخص بدون وارث محدود نمی شود. وصیت کردن اموالش و می تواند تمام اموال خود را وصیّت کند.

نکات حقوقی جالب
نکته های حقوقی جالب

نکته های حقوقی جالب و کاربردی درباره مهریه

مهریه بالا ۱۱۰ سکه است. عده ای فکر می کنند تعیین مهریه بالاتر از 100 سکه صحیح نیست، اما این اشتباه است، افراد می توانند مهریه ای بالاتر از این مقدار تعیین کنند. بنابراین مهریه بالای ۱۱۰ سکه قابل وصول است. نکته دیگر این است که مهریه حتی پس از فوت شوهر نیز از اموال باقی مانده شوهر قابل وصول است. حتی در صورت فوت زوجه، ورثه زوجه می توانند آن را با کمک بهترین وکیل شیراز از زوج دریافت کنند.

اما تفاوت تعیین مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه با بیش از ۱۱۰ سکه چیست؟

در پاسخ باید گفت که اگر مهریه تا 110 مثقال باشد مرد موظف به پرداخت آن است. حتی اگر تمکن مالی نداشته باشد و در صورتی که مرد در شرایط سخت باشد دادگاه مهریه را به صورت اقساطی پرداخت می کند. و ادعای طلاق خود را می کند. اما اگر مهریه بیش از 110 مثقال باشد، در صورت اثبات تمکن مالی زن از سوی زن قابل وصول است.

در حالی که اگر کمتر از 110 مثقال باشد، نیازی به این امر نیست و ممکن است مرد باشد. حبس کمتر از 110 مثقال، در حالی که حبس مرد بیش از 110 سکه ممکن نیست، هر چند اموال او قابل توقیف اموال برای مهریه است.

تفاوت دیه و دادن پول به قاتل

تفاوت دیه با مهریه همان تفاوت مهریه مقتول با قاتل است که بیشتر در مواردی استفاده می شود که مرد قتل عمدی زن را انجام دهد. در اینجا اگر ولی زن بخواهد از مرد قصاص کند باید نصف مهریه را بدهد. پول مرد را به مرد می دهند، اما اگر برعکس این اتفاق بیفتد، یعنی زن مردی را بکشد، این قاعده نیست، اما مرد می تواند بدون هیچ پرداختی از زن انتقام بگیرد.

البته وقتی زنی به دست مرد کشته می‌شود، ولی زن می‌تواند با قاتل مصالحه کند و از قصاص هر مقداری صرف نظر کند، مقدار درخواستی حتی می‌تواند بیشتر از دیه باشد، اما اگر مصالحه نکرده و قصد قصاص را داشته‌اند. سپس نیمی از دیه باید پرداخت شود. به مردی که به خانواده اش می رسد پرداخت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با وکیل مهریه شیراز مشاوره داشته باشید.

نکته های حقوقی جالب
نکات حقوقی جالب

جدیدترین نکته های ناب حقوقی

تفاوت اعضای زن با اعضای مرد

مهریه اعضای زن و مرد یکسان و مساوی است، اما این تساوی تا زمانی است که مهریه اعضای زن تا یک سوم مهریه کامل باشد، پس از آن دیگر برابر نیستند و مهریه زنان نصف می شود. این قاعده که در فقه شیعه و بر اساس روایات وارد شده است، مانند مورد ارث زن و مرد مورد نقد قرار گرفته است، در حالی که ارث در قرآن روشن است.

اما در حکم خداوند در مورد امثال ارث باید گفت که خداوند حکیم است و قطعاً به امر قبیح حکم نخواهد کرد، به همین دلیل است که عقل انسان ممکن است نتواند به فلسفه و عقل همه احکام خداوند علم پیدا کند. در هر صورت مهریه ی اجزای زن این است که اگر مثلاً مرد انگشتان زن را قطع کند، اگر مهریه این انگشتان تا ثلث مهریه باشد، می تواند بدون پرداخت هیچ ثمره ای از مرد قصاص کند.

اما اگر مرد اعضای زن را قطع کند، اگر از یک سوم بیشتر شود، مثلاً 5 انگشت زن را قطع کند، در اینجا زن می تواند مرد را با دادن نیمی از مهریه به مرد، 5 انگشت مجازات کند.

اگر زن ببیند شوهرش با زن دیگری زنا می کنند، آیا اگر شوهرش را بکشد مجازات می شود؟

در پاسخ باید گفت که اگر چه قانونگذار اجازه قتل را فقط به مرد داده است، و این حق را به زن نداده است، اما به طور دقیق تر می توان گفت که در اینجا اگر زنی شوهر خود را بکشد، به هیچ دلیل دیگری قصاص نمی شود. دلیل این امر این است که طبق قانون، افراد مهدورالدم هستند، مانند زنی که زنا کرده است، اما در اینجا زن فردی را که مهدورالدم بوده کشته است، هر چند ممکن است زن اینجا به زندان محکوم شود.

بلکه به قصاص که مجازات اصلی است محکوم نخواهد شد. پس در نتیجه اگر زنی ببیند شوهرش زنا می کند و او را بکشد، نه به استناد ماده 630، بلکه به استناد مواد دیگری مانند ماده 302، می تواند از قصاص معاف شود. بیشتر این موارد و مشکلات با داشتن یک وکیل خانواده خوب در شیراز برطرف می شود، بدون شک حضور وکیل در این زمینه می تواند کمک شایانی به حل این مسائل کند.

پیمایش به بالا
به بالا بروید