تعیین نفقه فرزند مشترک و نحوه دریافت

فهرست محتوا
وکیل نفقه فرزند مشترک

محاسبه نفقه برای تعیین حق و حقوق فرزندان بسیار مهم تلقی شده و توسط وکلای خبره و کاردان این عرصه تعیین می شود. این حق قانونی، برای همه کودکان قابل وصول است که برای تامین نیاز به پوشاک، خوراک و مسکن کودک مطالبه می شود. در این زمینه شرایط و عوامل متعددی مورد توجه قرار می گیرند، از جمله آن ها می توان به میزان استطاعت مالی والدین، توان کار کردن فرزند، سن فرزند و… اشاره کرد. پرداخت نفقه فرزند مشترک بر عهده پدر است و در صورت فوت او این حق قانونی از جانب جد پدری و جد مادری تامین خواهد شد. در این گزارش نکات مهمی در رابطه با این حق قانونی ارائه می دهیم.

نفقه فرزند چیست؟

وکیل نفقه فرزند مفهوم این حق قانونی را نیز برای افراد مشخص می کند؛ برای احقاق این حق قانونی، آشنایی با مفهوم آن بسیار مهم تلقی می شود. پس از تولد هر فرزند، پدر و مادر او وظیفه دارند اسباب راحتی او را فراهم کنند؛ چرا که کودک در ابتدای تولد، خود توانایی تامین نیازها را ندارد و در این زمینه کاملا وابسته به دیگران است. به همین خاطر در رابطه با تامین نفقه، مواردی در قانون مدنی اشاره شده که به مساله تامین نیازهای فرزندان می پردازد.

نفقه و مصادیق مرتبط با آن، مهمترین حق قانونی هر کودک است که بر عهده پدر و مادر او می باشد. مفهوم نفقه در قانون مدنی به صورت مجزا تعریف نشده و حتی بهترین وکیل شیراز دریافت نفقه نیز قادر به تجزیه این حق برای فرزندان نخواهد بود؛ اما به طور کلی مبلغ نفقه باید به گونه ای تعیین شود که کلیه نیازهای او در رابطه با هزینه های متعارف زندگی را پاسخگو باشد.

آشنایی با مصادیق نفقه

مصادیق نفقه فرزند در قانون 1204 مدنی مشخص شده است. این حق قانونی، در حد رفع حجاجت در نظر گرفته می شود تا کلیه نیازهای کودک به بیت، غذا و البسه را پاسخگو باشد. در این زمینه در نظر گرفتن درجه استطاعت فرد پردازنده این حق نیز حائز اهمیت است؛ در نظر داشته باشید که این حق قانونی به صورت انحصاری نیست و می تواند، موارد دیگری را نیز در بر بگیرد. در این میان هزینه های بهداشت و درمان، هزینه های آموزش و… نیز قرار دارند که برای محاسبه نفقه مورد توجه قرار می گیرند.

تعیین نفقه فرزند مشترک
وکیل نفقه فرزند

ویژگی ها و شرایط تعیین نفقه فرزند مشترک

همان طور که پرداخت نفقه به زن شرایط به خصوصی دارد، نفقه فرزند نیز با در نظر گرفتن برخی شرایط خاص پرداخت می شود. شرایط پرداخت نفقه و مصادیق آن به شرح زیر می باشند:

  1. در پرداخت نفقه زن، مسئولیت پرداخت بر عهده شوهر او است؛ اما نفقه کودک بر عهده پدر او قرار می گیرد. در صورتی که پدر کودک توان مالی مناسبی نداشته و یا فوت شده باشد، در وهله دوم این حق قانونی بر عهده جد پدری او است. اما در صورت عدم پذیرش جد پدری، وصول مبلغ نفقه بر عهده مادر و جد و مادری خواهد بود.
  2. وکیل نفقه فرزند به شرایط سنی هر یک کودک نیز توجه می کند؛ در خصوص کودکانی که به سن قانونی برای تامین نیازهای خود رسیده اند، نفقه تعیین نمی شود. در صورتی که فرزند از عهده معیشت خود بر بیاید، دیگر شامل دریافت نفقه و مصادیق آن نخواهد بود.
  3. در تعیین مبلغ و میزان نفقه نیز به استطاعت مالی منفق نیز توجه می شود.
  4. در این زمینه نفقه های گذشته محاسبه نمی شوند و کودک بابت نفقه هایی که نتواسته دریافت کند، قادر به شکایت نخواهد بود. اما این شرایط با صدور حکم دادگاه تغییر می کند؛ در صورتی که فرد نفقه دهنده از پرداخت این حق قانونی سر باز بزند، شاکی پس از طی مراحل قانونی، می تواند نفقه های گذشته خود را از زمان صدور قطعی حکم دریافت کند.

منفق یا نفقه دهنده کیست؟

بهترین وکیل دریافت نفقه در زمینه تعیین نفقه دهنده و فردی که مسئولیت پرداخت این حق قانونی را بر عهده دارد نیز اطلاعاتی در اختیار موکلین قرار می دهد. ماده قانون 1199 در رابطه با مسئولیت پرداخت نفقه شرایطی را تعیین می کند. در این جا روش پرداخت نفقه بر اساس اصل اقرب الاقرب است. در این زمینه تفاوتی میان فرزندان مشروع و فرزندان نا مشروع وجود ندارد. حکم نفقه برای فرزند زنا زاده مانند حکم فرزندی است که از روش نکاح صحیح به دنیا آمده است.

همچنین بخوانید: نحوه اثبات عدم پرداخت نفقه گذشته

شکایت کیفری و حقوقی در زمینه نفقه فرزند

محاسبه و تعیین نفقه فرزند مشترک، یکی از مهمترین مسائل در دادگاه های کیفری و حقوقی تلقی می شود. که در رابطه با آن بسته به شرایط موجود شکایات مختلفی مطرح می شود. این پرونده ها در برخی موارد در میان پرونده های کیفری دسته بندی شده و در برخی موارد نیز در میان پرونده های حقوقی جای می گیرند. در مواردی که جد پدری و یا پدر با وجود تمکن مالی، از پرداخت نفقه سر باز می زنند، پرونده های مربوطه کیفری خواهند بود. در صورت ترک نفاق با وجود استطاعت مالی، عمل فرد جرم محسوب می شود و در جریان پرونده مطالبه نفقه، جریمه هایی برای فرد در نظر گرفته می شود. برای این زمینه صدور حکم شش ماه تا 1 سال حبس برای فرد انجام خواهد شد.

در نظر داشته باشید که وکلای این حوزه، با کسب حق الوکالت از سوی فردی که حضانت کودک را بر عهده دارد، به این امور رسیدگی کرده. و پرونده مطالبه نفقه را آغاز می کنند. این وکلا در خصوص دریافت نفقه دختران زیر 9 سال و پسران زیر 15 سال دادخواست های مورد نیاز را تنظیم می کنند. پس از رسیدن کودکان به سن رشد و 18 سالگی، نوع تنظیم این دادخواست های قانونی، متفاوت خواهد بود. در این سنین فرزندان پس از دریافت حکم رشد، واجد شرایط طرح دادخواست نفقه خواهند بود.

نفقه فرزند مشترک
وکیل دریافت نفقه فرزند

فرایند تعدیل نفقه

وکیل نفقه فرزند مشترک به تعدیل و مطالبه به اندازه مبلغ نفقه نیز ضمن پرونده های حقوقی موجود، رسیدگی می کند. پرونده های تعدیل نفقه زمانی تشکیل می شوند که یکی از طرفین پرونده از مبلغ تعیین شده رضایت نداشته و به آن اعتراض کنند. در این زمینه دادگاه از کارشناسان حقوقی درخواست می کند که با بررسی های مجدد، رقم نفقه تعیین شده را تغییر دهند. در شرایط فعلی با افزایش نرخ تورم، هزینه های تعیین شده برای نفقه گاها پاسخگوی رفع نیازهای فرزند نخواهند بود و به همین خاطر بهترین وکیل دریافت نفقه در این زمینه دادخواست هایی تنظیم می کند.

مدارک مورد نیاز برای پرونده های تعدیل نفقه

در این زمینه فتوکپی های مدارک شناسایی کودک و سند ازدواج پدر و مادر مورد توجه قرار دارند. و باید برای تشکیل پرونده به دادگاه ارائه شوند. دادنامه های مربوط به محکومیت پدر یا فرد منفق نیز در این پرونده ها لحاظ می شوند. در این زمینه مدارکی مانند شهادت شهود، برای تایید دارایی پدر نیز مفید واقع خواهند شد. به علاوه در صورتی که استعلاماتی از دارایی فرد منفق به دست آمده باشد، جهت اثبات اعسار ضمیمه پرونده مذکور خواهند شد.

احکام نفقه فرزندان بالای 18 سال

در صورتی که فرزند مشترک، حتی پس از رسیدن به سن 18 سالگی، قادر به تامین هزینه های خود نباشد، دادگاه با در نظر گرفتن شرایط موجود، حکم پرداخت نفقه جاریه را صادر خواهد کرد. همچنین این قانون برای فرزندان معلول و مهجور نیز اعمال می شود.

به علاوه برای فرزند دختر، مادامی که شوهر نداشته باشد، پرداخت هزینه نفقه بر عهده پدر خواهد بود. در صورت طلاق یا فوت شوهر، مجددا این حق بر عهده پدر خواهد بود، مشروط بر این که فرزند مستمری از جانب حقوق همسر خود دریافت نکند.

احکام نفقه فرزند خوانده

نفقه فرزند خوانده نیز موضوع بحث برخی از دادگاه های حقوقی و کیفری است. در صورتی که سرپرستی فرزند خوانده، به صورت قانونی به فردی اعطا شده باشد، کماکان پدر و مادر او وظیفه تامین نفقه فرزند را بر عهده دارند. به این ترتیب مقام قضایی بر این اساس به پرونده مذکور رسیدگی می کند.

در این گزارش با شرایط پرداخت نفقه آشنا شدید. در این خصوص استفاده از خدمات وکلای این حوزه های حقوقی، رسیدگی به پرونده های مورد نظر را ساده تر خواهد کرد.

پیمایش به بالا
به بالا بروید