آشنایی با مسائل حقوقی آپارتمان نشینی

فهرست محتوا
سوالات منشور حقوقی آپارتمان نشینی

با رشد جمعیت و مهاجرت جوانان به شهرها و پایتخت های صنعتی، با کمک وکلای مهاجرت شیراز هر روز از فضای هر خانه کاسته می شد، که به معنای تغییر سبک زندگی از خانه های بزرگ با حیاط به آپارتمان هایی با متراژ کوچک تر بود. تغییر فرهنگ جامعه نیز سطح اشغال آپارتمان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر موارد ذکر شده، متغیرهای دیگری نیز بر افزایش نرخ آپارتمان نشینی تأثیرگذار بوده است، اما آنچه مهم است این است که با این تعداد خانواده آپارتمان نشین چه کنیم، تا بتوانیم در کنار هم زندگی راحت و شادی داشته باشیم. در مورد قوانین و مسائل حقوقی آپارتمان نشینی چه می دانید؟ چه اصولی را باید اعمال کنیم؟

با مطالعه مقالات مسائل حقوقی و قوانین آپارتمان نشینی می توان به تمامی این سوالات پاسخ داد و در صورت بروز مشکل می توان با کمک این مقالات گام های موثری برای رفع مشکل برداشت و در نهایت صلح و رفاه را به ارمغان آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین ملکی می توانید با بهترین وکیل ملکی شیراز تماس حاصل نمایید.

آپارتمان چیست و چه اجزایی دارد؟

اگر بخواهیم آپارتمان را در چند کلمه تعریف کنیم، باید بگوییم که آپارتمان یک واحد مسکونی مستقل است که در یک ساختمان چند طبقه واقع شده است و معمولاً و قانوناً از دو قسمت زیر تشکیل شده است:

  1. قسمت مشترک آپارتمان: بخش مشاع، همان قسمت مشترک ساختمان است. ملک مشاع قسمت هایی از ساختمان است که متعلق به شخص یا واحد خاصی نیست و کلیه واحدهای ساختمان نسبت به آن حقوق دارند. قسمت های کلی و عمومی ساختمان به شرح زیر است:
  • مساحت ملک و ساختار ساختمان
  • حیاط
  • پشت بام
  • نمای ساختمان
  • قسمت ورودی
  • اتاق سرایدار
  • آسانسورها
  • راه پله
  • تجهیزات گرمایشی و سرمایشی
  • ساختمان انبار مرکزی
  • پنجره های واقع در قسمت عمومی ساختمان.
قوانین آپارتمان نشینی سروصدا
قوانین آپارتمان نشینی تعمیرات

و به طور کلی طبق مدارک موجود هر چیزی که متعلق به واحد آپارتمان خاصی نیست و باید مورد استفاده جامعه آن آپارتمان قرار گیرد، جز این موارد به شمار می آید.

  1. قسمت اختصاصی آپارتمان: قسمت اختصاصی به قسمتی از ساختمان گفته می شود که برای آن سند جداگانه دارید، و متعلق به کسی جز شما نیست. به عنوان مثال واحد مسکونی شما به نام شما یا صاحبخانه شما است و هیچکس در ساختمان به جز شما حق استفاده از آن واحد را ندارد. در صورت وجود پارکینگ و انباری رسمی برای واحد شما در ساختمان، این دو قسمت به عنوان یک قسمت اختصاصی در نظر گرفته شده و حق استفاده منحصرا متعلق به شما خواهد بود، اما در صورتی که طبق اسناد و مدارک و مستندات، پارکینگ و انباری متعلق به شما نباشد، در این مورد مسائل حقوقی آپارتمان نشینی مصداق ملک اجتماع مشاع بوده و با رضایت کلیه سازندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه اداره و مسائل حقوقی مدیریت آپارتمان

مدیریت ساختمان و تصمیم گیری کلیدی بسته به تعداد واحدهای مسکونی در ساختمان، متفاوت خواهد بود:

ساختمان های دارای حداکثر سه واحد مسکونی:

در این حالت اغلب به دلیل کم بودن تعداد واحدهای مسکونی، افراد تمایلی به انتخاب مدیر ساختمان ندارند، اما باید بدانید که بهترین راه برای مدیریت ساختمان، انتخاب یک فرد به عنوان مدیر ساختمان است، که بتوانید مسائل حقوقی آپارتمان نشینی و کارهای ساختمانی را به این شخص منتخب بسپارید. اگر بنا به هر دلیلی ساختمانی با این تعداد واحد مسکونی مدیر نداشته باشد، طبق قانون کسانی که فضای اختصاصی تری دارند، در مورد محیط های مشترک حق تصمیم گیری می کنند.

ساختمان های دارای بیش از سه واحد مسکونی:

در ساختمان هایی با این متراژ باید یک نفر به عنوان مدیر ساختمان تعیین و مدیریت ساختمان به آن فرد سپرده شود. مدیر ساختمان می تواند یکی از ساکنان ساختمان یا خارج از ساختمان باشد. یکی از وظایف اصلی مدیریت ساختمان بررسی قوانین و اختلافات آپارتمان نشینی و حفاظت از ساختمان در برابر حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی است و در صورت سهل انگاری در این امر، تمامی مسئولیت های این اتفاق بر عهده مدیر ساختمان است.

ساختمان های حاوی بیش از ده واحد مسکونی:

شرایط و مسائل حقوقی آپارتمان نشینی در این ساختمان ها کاملاً مانند مورد قبل است. با این تفاوت که در این ساختمان یک نفر باید به عنوان متصرف یا نگهبان انتخاب شود و هزینه نگهبان ساختمان جزء هزینه های مشترک محسوب می شود و باید توسط کلیه ساکنین ساختمان پرداخت شود.

شورای حل اختلاف آپارتمان نشینی
مرجع رسیدگی به اختلافات آپارتمان نشینی

برخی از مهم ترین قوانین و مسائل حقوقی آپارتمان نشینی

  1. اگرچه پارکینگ و انباری اغلب جزء خصوصی ساختمان محسوب می شوند، اما هیچ یک از ساکنان ساختمان حق تغییر کاربری خودرو و انباری خود را ندارند.
  2. موظف بودن یا نبودن هر واحد در همان طبقه برای پرداخت هزینه آسانسور مشترک بستگی به توافق عمومی افراد ساختمان دارد.
  3. از عبارت چهار دیوار اختیاری در اتاق نشیمن زیاد استفاده می شود! اما باید بدانید که این چهار دیواری کاملا مشروط است و اگر در این چهار دیواری اقداماتی انجام شود که باعث ناراحتی ساکنان شود، مسئول باید پاسخگوی مسائل حقوقی آپارتمان نشینی باشد.
  4. امتناع از پرداخت شهریه و شارژ یکی از بزرگترین مشکلات مسکن است که اغلب منجر به نزاع بین افراد می شود. در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی کافی است به یک نهاد حقوقی مراجعه کنید و یا حتی با یک وکیل ملکی مجرب در شیراز تماس بگیرید و اظهارنامه تهیه کنید.
  5. نگهداری حیوانات از هر نوع در مشاعات ساختمان ممنوع است و در قسمت خصوصی آپارتمان باید به گونه ای انجام شود که به دلیل سروصدا و مسائل بهداشتی برای ساکنین ساختمان مشکل ایجاد نکند.

همچنین بخوانید : سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مستاجر

هزینه های مشترک در قوانین آپارتمان نشینی و نحوه محاسبه آنها

این هزینه ها، جز مواردی است که در بین تمام واحدهای ساختمانی به اشتراک می گذارند. و تمامی افراد باید مبلغی را برای پوشش این هزینه ها بپردازند. هزینه های مشترک در مسائل حقوقی آپارتمان نشینی شامل هزینه های آب و برق، هزینه نگهبان و سرایدار، هزینه های تعمیر و غیره می باشد. برای پرداخت این هزینه ها، اولین گزینه این است که مردم با پرداخت موافقت کنند و توافق نامه را پیگیری کنند.

به عنوان مثال، هزینه های مشترک را می توان بین تعداد واحدهای مسکونی تقسیم کرد. و همه واحدها سهم یکسانی از پرداخت دارند. اما گاهی پیش می آید که مردم با پرداخت هزینه های عادی موافقت نمی کنند. در این صورت طبق قوانین آپارتمان نشینی نحوه تقسیم هزینه های مشترک به شرح زیر است: مساحت انحصاری واحد / کل مساحت انحصاری ساختمان

در ادامه بخوانید: قرارداد مشارکت در ساخت

نتیجه گیری نهایی

آپارتمان نشینی علیرغم زیبایی و فوایدی که دارد، گاهی اوقات می تواند از آرامش زندگی افراد بکاهد. اما اگر افراد با قوانین و مسائل حقوقی آپارتمان نشینی آشنا باشند و وظایف خود را به عنوان یک عنصر در مجتمع آپارتمانی به خوبی انجام دهند، قطعا زندگی در آپارتمان را می توان تجربه ای خوشایند در طول زندگی افراد دانست.

درگیری و مشاجره بر سر منابع اشتراکی از ویژگی های افراد است و آپارتمان نشینی نیز همین گونه است. و عمده مشکلات آپارتمان نشینی مربوط به شرایط اشتراک و هزینه های مشترک است. برای رفع این مشکل رایج، اولاً کلیه تصمیمات در مورد زمین مشاع و هزینه آن با رضایت ساکنین ساختمان گرفته می شود. و در صورت عدم رضایت، تصمیمات مربوطه با توجه به متراژ خاص ساختمان اتخاذ می شود. ثانیاً در هر صورت اگر نمی توانید حق خود را پس بگیرید نگران و ناامید نباشید. چرا که امروزه با روی کار آمدن نهادهای حقوقی، قرار نیست حق کسی ضایع شود.

در صورتی که شما هم با همسایگانی که آداب و فرهنگ آپارتمان نشینی را رعایت نمی کنند در یک مجمع مسکونی ساکن هستید و برای پیگیری موارد حقوقی نیازمند مشاوره با بهترین وکیل شیراز هستید، می توانید با ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا
به بالا بروید