حمل مشروب در فرودگاه * مجازات حمل مشروبات الکلی در فرودگاه

فهرست محتوا
حکم حمل مشروب در فرودگاه

همان طور که می دانید نگهداری و حمل مشروبات الکلی در فرودگاه بر اساس قوانین جمهوری اسلامی جرم است و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. برای درک بهتر موضوع بهتر است در ابتدا با ارائه توضیحات بیشتر در مورد حمل مشروب در فرودگاه سعی شود شناخت بهتری از آن پیدا کنید.

به همین دلیل داشتن وکیلی که به قوانین فقهی و آیین اسلامی در رابطه با این جرایم اشراف داشته باشد. میتواند به شما کمک کند. برای مشاوره با بهترین وکیل شرب خمر شیراز که بتواند بهترین دفاعیات را در دادگاه های مربوطه برای شما انجام دهد. با ما در ارتباط باشید.

مشروبات الکلی در فرودگاه

در صورتی که از مقادیر قابل توجهی الکل و یا همان اتانول برای تهیه نوشیدنی ها استفاده گردد، به آن نوشیدنی ها مشروبات الکلی گفته می شود. مصرف اتانول علاوه بر کند کردن کارایی سیستم عصبی، می تواند عوارض ناخوشایند بسیار زیاد دیگری هم ایجاد کند. درست است که مصرف مشروبات الکلی در مقادیر کم، فرد را سرخوش می کند ولی مصرف زیاد آن می تواند هوشیاری وی را تحت الشعاع قرار دهد. لازم به ذکر است که در صورت مصرف طولانی مدت این نوشیدنی ها فرد به آن وابسته شده و به عبارتی الکلیسم خواهد شد.

ساکی، ودکا، سایدر، ویسکی و … از جمله مشروبات الکلی هستند که منجر به اعتیاد جسمی و روحی افراد می شوند. در میان عامه مردم به این نوع نوشیدنی ها آب شنگولی، تلخکی، عرق و آبکی نیز گفته می شود. در حالت کلی برای تهیه الکل، از تخمیر مواد قندی موجود در گیاهانی مانند جو و انگور استفاده می شود.

مشروبات الکلی و تهدیدی برای سلامتی

افرادی که از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند کنترل هوشیاری خود را از دست می دهند. به همین دلیل احتمال بروز مشکلات در سطح خانواده و حتی در جامعه وجود دارد. حرام بودن مصرف این نوشیدنی ها مجازات حمل مشروب در فرودگاه و سخت گیری های بیشتر در این خصوص نیز درست به همین دلیل است. با توجه به جایگاه مشروبات الکلی در فرهنگ های مختلف، قوانین متفاوتی در کشورهای مختلف در مورد آن اجرا می شود.

در کشور ما ایران نگهداری و نوشیدن و حمل مشروبات الکلی در فرودگاه جرم بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

مجازات حمل مشروبات الکلی در فرودگاه

مشروبات الکلی و علت جرم انگاری آن در ایران

از سال 1357 با روی کار آمدن نظام اسلامی در کشور قوانین قبلی دچار تغییرات اساسی شدند. دین اسلام اصلی ترین مرجع قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران تلقی می گردد. در دین مبین اسلام نوشیدن مشروبات الکلی حرام است و به همین دلیل این مورد در قانون ایران نیز جرم انگاری می شود.

البته جدای از قوانین موجود در مورد مشروبات الکلی فرهنگ مردم و خانواده های ایرانی نیز به گونه ای است که نوشیدن الکل را فعلی ناشایست می دانند و در این مورد حساسیت زیادی وجود دارد.

همچنین بخوانید: چت با وکیل آنلاین

مجازات همراه داشتن و حمل مشروبات الکلی در فرودگاه

بر اساس ماده 702 در قوانین مجازات های اسلامی، 6 ماه تا یک سال حبس، 74 ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی تا پنج برابر قیمت عرفی کالای حمل شده، می تواند برای این جرم تعیین گردد. این سخت گیری ها به عنوان عامل بازدارنده برای جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی است تا از سلامت روحی و جسمی جامعه محافظت گردد.

آیا مجازات تعیین شده برای حمل مشروبات الکلی قابل تعلیق است؟

جرم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه شامل تعلیق مجازات اسلامی نمی شود. به عبارتی حتی در صورت عدم سوءسابقه و یا حسن شهرت نیز فرد مجرم باید بر اساس قانون مجازات گردد. البته بهتر است اشاره کنیم که چنین مجازات هایی را در گروه مجازات های تعزیرات دسته می کنند و به همین دلیل در مورد تعیین حداقل مجازات و یا حداکثر آن قاضی باید تصمیم گیری کند.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی برای بار اول

در قوانین اسلامی همیشه در مورد تعیین مجازات مجرمانی که برای اولین بار دچار جرم شده اند تخفیفاتی در نظر گرفته می شود. در مورد همراه داشتن و حمل مشروب الکلی در فرودگاه نیز با داشتن گواهی عدم سوءپیشینه، فرد می تواند با کمک بهترین وکیل شیراز از قاضی درخواست تخفیف در مجازات نماید. البته شایان ذکر است که این مساله کاملا به رای قاضی وابسته است و هیچ الزامی در این خصوص وجود ندارد.

در حالت کلی قاضی پرونده می تواند با نیت عدم ارتکاب مجدد فرد به این جرم، بنا به صلاحدید خود در مورد شلاق، حبس و یا جریمه نقدی فرد، تخفیفاتی در نظر بگیرد.

جرم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه

ممکن است فردی مشروبات الکلی را با خود در فرودگاه حمل نماید و در حین بازرسی ها در فرودگاه، مشروبات الکلی کشف و وی دستگیر شود. فکر می کنید حمل مشروبات الکلی در فرودگاه چه جرمی دارد و چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود؟

در چنین شرایطی با فرد مجرم با توجه به قانون برخورد می شود. 74 ضربه شلاق، 6 ماه تا یک سال حبس و تعیین جزای نقدی با توجه به میزان مشروبی که از فرد ضبط شده است، مجازاتی است که برای فرد در نظر گرفته می شود. البته تعیین دقیق مجازات به نظر قاضی پرونده بستگی دارد.

جرم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه

آیا حکم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه و مجازات آن قابل گذشت است؟

همان طور که می دانید مجازات هایی قابل گذشت هستند که شاکی خصوصی داشته باشند و وی از حق خود برای مجازات گذشت کند. البته در برخی موارد به دلیل وجود جنبه عمومی جرم، مجرم با وجود گذشت شاکی باید مجازاتی را که برای جنبه عمومی در نظر گرفته شده را تحمل نماید.

حمل مشروب در فرودگاه قابل گذشت نمی باشد و تنها می تواند در صورت احراز شرایط لازم شامل تخفیفات در نظر گرفته شده از جانب قاضی شود. در حالت عادی در چنین پرونده هایی در صورتی که فرد برای بار اول مرتکب چنین جرمی شود و مقدار کمی مشروب به همراه داشته باشد، قاضی مجازات نقدی در نظر می گیرد ولی در دفعات بعدی حکم حبس و شلاق نیز می تواند علاوه بر جریمه نقدی در نظر گرفته شود.

معمولا ضابطین قضایی مستقر در فرودگاه ها، مشروبات الکلی را کشف و آن را ضبط می کنند. سپس با تهیه صورت جلسه متهم به دادسرا فرستاده می شود تا در آنجا به جرم وی رسیدگی گردد.

جرم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه های ایران برای مسافرین خارجی

بر اساس قانون، حمل مشروبات الکلی برای افراد غیر مسلمانی که در مکان های عمومی این کار را انجام ندهند، جرم نیست. تنها در صورتی می توان برای افراد غیر مسلمان نیز حکم حد را صادر نمود که در انظار عمومی مرتکب این فعل شوند.

البته ناگفته نماند که حمل مشروب در فرودگاه های ایران با توجه به ماده 702 در قوانین مجازات های اسلامی جرم انگاشته شده و در مورد آن نمی توان بین مسافران ایرانی و یا خارجی تفاوتی قائل شد.

صلاحیت رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در فرودگاه بر عهده چه مرجعی است؟

دادگاه انقلاب اسلامی تنها مرجع قضایی است که صلاحیت رسیدگی به جرایم مرتبط با نگهداری و حمل مشروب در فرودگاه را دارد. دادسرای عمومی می تواند در مورد جرایمی همچون حمل و نگهداری مشروبات الکلی رسیدگی کند. در صورتی که فردی تنها به دلیل نگهداری این مشروبات دستگیر گردد، دادگاه عمومی کیفری پرونده وی را مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد داد.

کلام آخر

همواره به خاطر داشته باشید که مصرف مشروبات الکلی و حمل مشروب در فرودگاه در قانون جمهوری اسلامی ایران جرم بوده و شرعا نیز حرام می باشد. بر همین اساس قانونگذار برای مرتکبین این جرم مجازات هایی در نظر گرفته است. دلیل اصلی تعیین مجازات برای مشروبات الکلی علاوه بر شرع و نظر فقها، تاثیر مخرب آنها در عدم کنترل ذهن است. که می تواند منجر به بروز کارهای ناشایست از سوی فرد گردد. این مسایل می تواند با ایجاد اختلال در نظم عمومی جامعه، علاوه بر خود فرد به دیگر افراد جامعه نیز آسیب وارد کند.

پیمایش به بالا
به بالا بروید