حکم طلاق چیست و انواع آن

فهرست محتوا
حکم طلاق چیست و انواع آن

طلاق یکی از راه های پایان دادن به زندگی عادی زناشویی است. در قوانین مدنی، مواردی به این مسئله که حکم طلاق چیست و انواع آن کدام است تخصیص یافته است. انواع طلاق، طبق فرد درخواست کننده، عبارت اند از طلاق توافقی، طلاق از سمت مرد و درخواست طلاق از سوی زن. انواع طلاق در فقه طبق امکان رجوع عبارت است از طلاق بائن و طلاق رجعی.

حکم طلاق چیست؟

یکی از دلایل به هم خوردن ازدواج طلاق است که در لغت به معنای رها کردن و دور شدن است. اصولاً وقتی مرد از همسرش طلاق می گیرد، زن خود را طلاق می دهد و زندگی مشترک خود را ترک می کند. در شرایط کنونی جامعه ما به نظر می رسد به دلیل مشکلات بزرگی که در خانواده به وجود می آید، باید فرهنگ طلاق نیز در جامعه آموزش داده شود تا بدانند حکم طلاق چیست و انواع آن را بشناسند. یعنی اگر زن و شوهر به هر دلیلی قصد جدایی از یکدیگر را دارند، به یکدیگر توهین نکنند و با تشکیل پرونده های مختلف حقوقی یا کیفری علیه یکدیگر بر مشکل بیفزایند.

طبق قانون و بخشنامه جدید طلاق توافقی، حق طلاق متعلق به زوج (شوهر) است. ماده 1133 قانون مدنی مقرر می دارد: «شوهر می تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه با رعایت شرایط این قانون از زن خود تقاضای طلاق کند».

بنابراین، شوهر می توانند هر زمان که بخواهند بدون دلیل خاصی، زن خود را طلاق دهند. طلاق باید به صورت قانونی و با حضور حداقل دو نفر مذکر عادل انجام شود.

انواع طلاق بر اساس حق رجوع

نوع طلاق را دادگاهی تعیین می کند که با توجه به شرایط طرفین و دلایل جدایی آن ها، دعوای طلاق را حل می کند و رای دادگاه نشان می دهد نوع حکم طلاق چیست. انواع طلاق مختلف هستند در ادامه این مقاله از سایت بهترین وکیل شیراز به برخی از آن ها اشاره می نماییم.

طلاق رجعی: طلاق رجعی طلاقی است که به موجب آن زوج در ایام عده زن حق تجدیدنظر و بازگشت دارد. یعنی در این مدت شوهر می تواند در صورت تمایل به زندگی مشترک بازگردد و زن نیز ملزم به انجام مسئولیت های زناشویی خواهد بود و حق مخالفت ندارد.

عده طلاق چیست؟ مدتی هست که پس از گذشت از آن، زن می تواند با مرد دیگری ازدواج کند. در صورت طلاق رجعی، زمان عده سه ماه و ده روز است.

حکم طلاق چیست

رجوع در حکم طلاق چیست و چگونه انجام می شود؟

حتی با توافق و قرارداد هم نمی توان از حق رجوع چشم پوشی کرد. در زمان مراجعه مجدد نیازی به نکاح و قرائت صیغه نیست. یعنی وقتی مرد درخواست رجوع می کند، ازدواج اول با همان شرایط و مهریه قبلی ادامه پیدا می کند. در قانون حکم خاصی برای انواع طلاق رجعی وجود ندارد، در واقع هر حرف یا عملی که حاکی از بازگشت مرد به زندگی مشترک باشد کافی است.

انواع طلاق در قانونی مدنی چیست؟

علاوه بر طلاق رجعی، انواع دیگری از طلاق وجود دارد، که در زیر به این موارد می پردازیم.

طلاق بائن: در این نوع طلاق، مرد در عدّه حق تجدیدنظر ندارد. در واقع با خواندن صیغه طلاق به هیچ عنوان مرد حق بازگشت ندارد. عده در این طلاق چهار ماه و ده روز است.

همچنین بخوانید : سریع ترین راه طلاق از طرف زن

ماده 1145 قانون مدنی در مورد این که این حکم طلاق چیست مقرر می دارد، طلاق بائن در موارد زیر صحیح است:

  1. طلاق پیش از نزدیکی.
  2. طلاق مبارات و خلع تا زمانی که زن رجوع به عوض نکند.
  3. طلاق از یائسگی.
  4. طلاق ثالث بعد از سه ازدواج متوالی اگر چه حاصل ازدواج مجدد یا ازدواج جدید باشد.

طلاق خلع: طلاقی که زن به دلیل عدم علاقه به مرد، با دادن مالی که می تواند تمام یا قسمتی از مهریه یا چیز دیگری به مرد باشد تا او را راضی به طلاق کند.

طلاق یائسگی: یکی از انواع طلاق است برای زنی که معمولاً در سن پنجاه سالگی عادت ماهیانه را از دست داده و حاملگی او به پایان رسیده است.

مبارات در حکم طلاق چیست و انواع آن: طلاقی است که طرفین (زن و مرد) از یکدیگر متنفر باشند. در این صورت پول داده شده بیشتر از مهریه نیست.

انواع طلاق از نظر فرد درخواست کننده

  1. طلاق به درخواست شوهر
  2. طلاق به درخواست زوجه
  3. طلاق توافقی با رضایت طرفین
انواع طلاق چیست

انواع طلاق به درخواست مرد:

طبق قوانین ایران حق طلاق متعلق به مرد است، به این معنا که برای این کار لازم نیست چیزی را ثابت کند و باید به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضای طلاق کند. اما پس از صدور گواهی و قبل از ثبت طلاق باید از تمام حقوق مالی زن صرف نظر کند و حقوقی از قبیل اجرت المثل، مهریه و نفقه معین شود. یعنی یا باید تمامی این موارد را به زن بپردازد یا حکم عدم تمکن مرد از سوی دادگاه صادر شود، یا این که زن تصمیم بگیرد تمام موارد را ببخشد.

برخی از زنان و مردان فکر می کنند برای طلاق در دوران عقد که می توانند مستقیماً به دفتر رسمی طلاق مراجعه کنند و درخواست ثبت کنند. این تصور کاملا اشتباه است. ابتدا باید تقاضای طلاق از طریق دفاتر دادگاه ثبت شود، سپس با ثبت درخواست در دادگاه خانواده پس از احراز شرایط لازم دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش به پیشنهاد دادگاه، طرفین باید در دفتر رسمی طلاق ثبت نام کند. در صورت عدم حضور در مدت 3 ماه، گواهی عدم سازش باطل می شود و باید مجدداً شکایت کنید.

حکم طلاق به درخواست زن:

طبق قانون ایران، اگرچه حق طلاق و انواع آن متعلق به مرد است، اما در مواردی زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند که واقعاً مشکل است.

ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در مورد پرسش طلاق چیست و انواع آن:

در صورتی که زوج از ادای اجرت المثل امتناع کند. و امکان حکم و اجبار او به پرداخت اجرت از سوی دادگاه وجود نداشته باشد، زوجه می تواند آن را به مرجع طلاق تسلیم کند و مرجع، شوهرش را مجبور به طلاق می کند. همچنین در مورد عدم توانایی مرد برای پرداخت غرامت، در این صورت زن باید ابتدا دادخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده تقدیم کند، و پس از صادر شدن حکم محکومیت زوج، زن باید تقاضای طلاق نماید.

حکم طلاق توافقی چیست؟

در مورد اینکه طلاق توافقی چیست و انواع آن باید بیان کنیم که، طلاق مشترک یا توافقی طلاقی است که با رضایت کامل زوجین و بر اساس توافق طرفین در دادخواست یا وکالت صورت می گیرد. معمولا در این طلاق با وجود رضایت طرفین ممکن است زوجین با توافق یکدیگر تصمیم به جدایی بگیرند.
در انواع طلاق توافقی، زوجین هر دو تقاضای طلاق می نمایند و در تمامی مسائل از جمله حقوق مالی زن و همچنین حضانت فرزند بعد از طلاق، ملاقات با فرزند قبل از طلاق یا بعد از طلاق، تعیین نفقه فرزند مشترک و… توافق می کنند.

برای ثبت دادخواست طلاق زوجین باید دادخواست خود را کتباً نوشته و امضاء نموده و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی به دادگاه تقدیم نمایند. (در صورت عدم وجود دفاتر خدمات قضایی باید مستقیماً به دادگاه خانواده مراجعه نمایند.) دادگاه پس از تشکیل جلسه و اطلاع زوجین به موضوع رسیدگی می کند.

در این صورت اگر زن و شوهر به یک وکیل طلاق حرفه ای در شیراز مراجعه نمایند، نیازی به حضور در دادگاه نیست. در جلسه، قاضی پس از استماع اظهارات طرفین، آنها را به مشاور خانواده ارائه می کند. و پس از دریافت نظر کارشناس حرفه خانواده نسبت به امکان سازش تصمیم گیری می کند. پس از آن، طرفین به یکی از دفاتر رسمی انواع طلاق ارجاع می شوند. و با حضور دو شاهد صادق، صیغه طلاق جاری می گردد و در شناسنامه درج می شود.

WeCreativez WhatsApp Support
پیام خود را برای ما بگذارید و منتظر پاسخ ما بمانید
سلام، vpn خود را روشن کنید
پیمایش به بالا
به بالا بروید